Den holländska DJn och producenten Armin Van Buuren var i Stockholm i går för att headlinea November Lights Festival på Tele 2 Arena tillsammans med bland annat Knife & Party , Nervo och Sick Individuals .
Armin är en av världens främsta DJs och producenter och har vunnit det prestigefyllda priset som världen bästa DJ av DJ Magazine hela fem gånger!
Han har nyligen släppt sitt sjätte album Embrace , samt varit med och producerat låten Stardust tillsammans med Jean Michel Jarre .
Jag fick tillfälle att prata lite med honom innan han skulle köra sitt gig.
-Vad tar upp mest av din tid numera. Att vara en musikproducent och DJ eller att vara en skivbolagsägare?
Det är helt klart att producera. Jag har tagit ett aktivt val att inte vara för involverad i de dagliga arbetet med Armada, utan det jobbet ligger på Maykel Piron .
Vi har haft ett riktigt bra år med bolaget, med bland annat Lost Frequencies och några andra artister som gjorde bra ifrån sig. Men jag hade inget att göra med att vi signade artisterna mer än att jag stödjer dem när jag är ute och spelar. I dagsläget har vi ett team med 7 olika A&Rs som letar up nya talanger.
Min, Maykel och Daves Lewis idé när vi grundade Armada 2002 var att ha en stark plattform där nya talanger kan utvecklas. Armada mår väldigt bra just nu och vi tjänar pengar. Men vi fokuserar inte på att tjäna snabba pengar, utan vi försöker jobba långsiktigt med våra artister. Att hjälpa dem bygga upp en karriär.
-Vilken artist skulle du säga att du är mest stolt över att ni signat till Armada?
Alla faktiskt! Jag känner ju inte alla personligen. Men speciellt de tranceartister som jag själv har signat, som Dash Berlin , MaRLo , Andrew Rayel , Orjan Nilsen . De går bra för dem vilket jag är glad över.
-Det känns som många tranceartister idag gått lite mer mot progressive house och kanske något mer kommersiell väg. Vad känner du om det?
Det håller jag faktiskt int med om.
Om du lyssnar på min radioshow så är första timmen lite mer kommersiell om du vill kalla det för det. Men det finns fortfarande så mycket trance som släpps idag som är old school trance, uplifting trance och psytrance. Men visst trancemusiken och EDM har närmat varandra ganska tydligt. Men om du lyssnar på A State of Trance på Spotify kommer du upptäcka otroligt många olika trancestilar, för det finns så många artister som för musiken framåt vilket jag tycker är otroligt.
Det som är fantastiskt med trancen är att man antagit att den varit död minst 15 gånger bara de senaste 10 åren, men fortfarande finns kvar.
-Ja, samtidigt märker man ju att stilar närmar varandra även inom popmusiken. Där tillexempel electro och pop har kommit väldigt nära varandra i stil.
Det är nog enda sättet för musiken att egentligen överleva. En del ser att trancemusiken bygger på ett visst recept och att det ska vara på ett visst sätt, vilket jag tycker man ska försöka komma bort från. Samtidigt finns det så mycket vackert att säga om just trancemusik. Men att säga att trance har blivit för kommersiell eller EDM håller jag absolut inte med om. Det finns fortfarande väldigt många underground fester som arrangeras med trancemusik, och jag har själv startat en label som heter Who’s Afraid of 138 som är dedikerad till den mer klassiska trancemusiken, men med en hel del nya influenser. Vi släppte precis en låt med Seven Lions som är väldigt unik i sin stil.
-Själv har jag alltid varit väldigt glad i den där popiga trancen från sena 90-talet med Trouser Enthusiasts och Binary Finary tillexempel.
Åh, ja Bullet In The Gun med Planet Perfecto är ju väldigt popig, och Skydive med Jan Johnson , och även U med Gareth Emery som var tune of the year förra året. Så med det har egentligen inte mycket förändrats genom åren, utan bara en naturlig utveckling av soundet.
-Det som är intressant med Nederländerna är att ni alltid verkar haft en stark klubbkultur. Under 90-talet hade ni bland annat 2 Unlimited och många Eurodance-artister. Sedan kom du, Tiesto och Ferry Corsten. Har ni alltid haft en så bra klubbkultur?
Absolut.
Det är väl samma som att ni här i Sverige har bra pop-producenter som Max Martin , Stonebridge och Avicii , så jag skulle kunna vända tillbaka frågan till dig. Men jag antar att det har att göra med kulturen. Man spelar den typen av musik på radio bland annat. Anledningen att jag började med just klubbmusik var på grund av att min vänner lyssnade mycket på klubbmusik.
-Du har ju jobbat upp ett starkt varumärke kring dig själv. Både som artist, och skivbolag. Men även igenom en hel del samarbeten med olika företag så som Philips och deras DJ-hörlurar. Har du någonsin blivit frågad om att vara förknippad med ett varumärke där du direkt kände att det absolut inte var något för dig?
Ja faktiskt. För några år sedan fick jag frågan från ett tvättmedelsmärke för jag alltid brukar ha vita skjortor på mig. Det kände jag kanske var lite för mycket. Haha.
Jag får frågor mer eller mindre varje vecka att göra sponsorsaker med olika företag. Jag har oftast inte tid att göra det i och med att jag vill fokusera på musiken. Men jag gjorde en ganska stor kampanj med Heineken förra året som hette Dance more drink slow, i och med att jag verkligen tror på budskapet. Sedan gjorde jag nyligen ett jobb för den nya Jaguar-bilen.
-Förra året fick vi väldigt mycket tropical house och deep house. Var tror du musiken tar sig i nästa steg?
Om man tittar på musikhistoria så har olika musikgeners mixats och gått ihop. Jag menar den första Beatles -plattan låter ju inte som den sista. Det är ett sätt för musiken att utvecklas och överleva.
Vad gäller tropical house har den inluenser från tillexempel både house och reggaeton. Dubstep kom från speed garage och jungle så det är väl olika genrer som konstant utvecklas och helt plötsligt har vi något nytt. Jag tror att det kommer fortsätta komma nya stilar, samt att stilar slås samman.
Men egentligen har ju genren ganska lite med musiken i sig att göra, utan det viktigaste är ju vilken känsla man själv får när man lyssnar. Jag brukar inte prata så mycket runt geners och stilar, samtidigt vet jag att jag är en trance-DJ och jag är absolut inte rädd att använda just det ordet. Men jag har aldrig begränsat mig till en viss typ av musik.
-Vilken remix som du gjort är du mest stolt över?
Jag är nog stolt över de flesta jag gjort. Nyligen gjorde jag en remix på We Come 1 med Faithless för deras nya remixalbum. Den är jag väldigt nöjd med just nu och försöker spela den varje gång jag har ett gig.
-Vilket skulle du säga är ditt bästa gig än så länge?
Det måste vara min Armin Only Intense Tour . Det som gjorde den så speciell var att jag turnerade i 35 olika städer runtom världen och avslutade hemma i Amsterdam. Det var en stor show med sex sångare, och olika akter under sex timmar.
Så det var verkligen höjdpunkten i min karriär än så länge.
-Vad kan folk förvänta sig ikväll?
Det blir en del låtar från mitt nya album Embrace, så det blir väldigt nytt material i och med att jag inte spelat detta så mycket tidigare. Sedan blir det en mix av nytt och gammalt. Mitt största problem att jag alltid brukar ha för många låtar som jag vill spela. Jag har ju bara två timmar på mig ikväll, så jag får känna av publiken och se var vi hamnar. Jag vet ju vilka låtar som är populära här i Sverige just nu, så jag måste absolut spela Another You .
-Brukar du kolla in klubblistor för länder du åker till för att ha ett hum om vad som funkar?
Nej, inte alltid. Men i detta fall vet jag att Another You är en hit här. Men jag brukar ändå kolla runt lite på forum och så för att snappa upp vad folk förväntar sig. Samtidigt måste jag ju spela låtar som representerar mig själv som artist i första hand och kryddat lite med det som publiken kan förvänta sig.
-Slutligen då, vilken trancelåt brukar du alltid komma tillbaka till, som du skulle kunna säga är en av de bästa som någonsin gjort?
Jag skulle nog säga Universal Nation eller Strange Worlds med Push .
[wpbanners id=”5″]
Armin van Buuren
@Facebook