Den norska musikern Thomas Dybdahl har nyligen släppt skivan What’s Left is Forever , som bland annat innehåller låten But we did . Skivan spelades in i både Norge och i Los Angeles tillsammans med den Grammy-belönade producenten Larry Klein och har sedan nått stora framgångar i sitt hemland.
För oss här i Sverige är han även aktuell som filmmusikkompositör till filmen Skumtimmen som går på bio just nu. Filmen är baserad på Johan Theorins roman med samma namn, regisserad av ingen mindre än Daniel Alfredsson .
Being Blogged ställde några snabba frågor till Thomas under sitt senaste sverigebesök.
-Hur kom det sig att Larry Klein blev producent för What’s Left is Forever?
Han hade fått en av mina låtar för många år sedan (A Lovestory ) och alltid hoppats på en möjlighet att arbeta med mig.
När hans egna label Strange Cargo hamnade under Universal ringde han mig och frågade om jag var intresserad av att arbeta med honom. Jag sade naturligtvis ja och strax efter det var vi igång.
-Vad var hans främsta bidrag till skivan?
Han är ju väldigt musikalisk, vilket märks i ljudbilden. Sedan valde han musiker som han brukar jobba med och en studio han känner sig hemma i. För mig blev allt väldigt nytt på grund av det, men jag hade en ganska tydlig bild av hur jag ville att skivan skulle bli. Så Larrys främsta bidrag var absolut att hjälpa mig förverkliga den visionen.
-Du har skrivit musiken till filmen Skumtimmen. Hur blev du tillfrågad att göra musiken?
Jag blev kontaktad av Daniel Alfredsson som regisserade filmen. Han hade lyssnat en hel del på mig sedan tidigare, efter ett tips från Lena Endre faktiskt. Han hade dock ingen aning om att jag hade gjort filmmusik förr.
-Var det filmen eller boken som fick dig intresserad?
Jag hade inte läst boken innan, men efter att ha läst manuset blev jag väldigt gripen av historien.
Efter att jag tackat ja, åkte vi till Öland för att se de områden filmen spelades in på. Bland annat var vi vid stora Alvaret som spelar en väsentlig del i historien.
Öland är ju som en karaktär i sig, så det var viktigt att hitta en musikalisk atmosfär för stället.
-Hur var det att jobba med filmmusikkomposition mot att göra vanlig popmusik?
Det är verkligen stor skillnad mellan att skriva för en film och att skriva för en skiva.
För det första är ju inte musiken gjord för musikens skull utan för att hjälpa och förstärka en handling. Det viktigaste var att skapa en musikalisk identitet till filmen. Musik som man förknippar med stämningen i filmen och som får en att tänka på filmen även om man bara lyssnar till musiken.
-Var det något speciellt tema du ville få fram med musiken och kände du att du uppnådde det?
Ja det var många saker jag ville få fram via musiken. Jag ville förstärka mystiken med Nils Kant och skapa en ljudbild för Öland, relationen mellan Julia och hennes far, tragedin kring Jens försvinnande med mera. Det var helt klart en komplex historia, men jag är väldigt nöjd med resultatet.