Beatrice Eli möter upp mig i foajén till hotellet vid Eriksdalsbadet efter att hon gjort sin konsert under Popagandafestivalen några timmar tidigare.
Hon verkar nöjd och glad med spelningen och den respons hon fick från publiken – vilket hon också ska vara.
Beatrice imponerade på många med mig när hon förra året släppte sin EP It’s over , som innehöll fyra fantastiska låtar med första singeln The Conqueror i spetsen. Låtar som vridit och vänts över internet och hyllats från Sverige till USA och allt däremellan.
Hon har blivit ett av de där namnen som vi här i Sverige kan vara stolta över. Likt så många andra kvinnliga artister är hon en av dem som gör otroligt intressant musik just nu.
Just det tycker både jag och Bea är så kul att popmusik från just Skandinavien är i ropet över hela välden. Det är liksom inte bara en genre vi är duktiga på, utan vi har greppet om både pop, indiepop, elektro och den enorma EDM-vågen som just nu leds av Avicii .
”Jag tänkte att det borde ta slut någon gång, men det blir ju bara mer och mer.” säger hon lite förvånad.
Men samtidigt är det just vågen av svenska kvinnliga artister som banat väg för nya och än mer intressanta artister.
”Jag tycker rent generellt att den musik som är bäst och mest intressant i Sverige är den kvinnor gör.
Det är ju det som händer när allt bli mer feministiskt.
Det är ju en obalans där ute om man bara kollar på festivaler. Bråvalla som gick nu hade typ inga kvinnliga akter. Men jag tror inte det kommer att vara ett problem så länge till faktiskt. I England är ju de största artisterna just nu kvinnor. Så ge det några år så får vi kvotera in männen istället.” Bea skrattar gott efter det sista i meningen och det som faktiskt är mest roligt är att det är sant.
Kvinnor ges sakta men säkert mer plats inom popmusiken och deras kreativitet är oftast mer imponerande än deras manliga diton just nu.

Beatrice är född och uppvuxen i Stockholm.
”Jag började dansa när jag var sex år och var helt inne på att jag skulle bli en Fame-dansare, men jag var inte tillräckligt bra för det. Sedan hade jag inte disciplinen som krävdes heller för den delen.
Om det var tre rader med dansare så var jag aldrig längst fram, men inte heller längst bak, utan alltid i mitten, och jag kanske var den sämre på raden.
Så jag slutade att dansa när jag var 15 och tog upp sången istället och har inte tagit en danslektion sedan dess.”
När Bea var 18 började hon skriva och spela in sina egna låtar för att lägga upp på MySpace ”medan det fortfarande var relevant” som hon skämtsamt säger och skrattar.
”Jag höll på att hustla där och promotade min musik med att skicka meddelande till folk att de skulle lyssna på min låt och så vidare.
Sedan var det en A&R i England som kom in på min sida och tyckte det jag gjorde lät bra och han satte mig i kontakt med EMI Publishing här i Sverige.
Efter det slutade jag jobba ensam hemma i min egna studio och började jobba tillsammans med andra producenter och låtskrivare.”
Även om Bea ville bygga på sin egna karriär i början var det som låtskrivare hon då startade. Främst för att hennes självförtroende sa att hon inte var tillräckligt bra som artist. Men när intresset för musiken hon skrev växte, bestämde hon sig för att göra det till sin grej.
Tillsammans med Ji Nilsson som bland annat varit med och jobbat på Marlenes debutsingel Bon Voyage och Julia Spada håller Beatrice på att skriva sitt debutalbum.
”Jag har skrivit på albumet skitlänge nu. Men det jag började skriva på finns inte kvar längre, utan materialet som kommer hamna på skivan är det jag skrev från säg, Januari 2012 till November i år.”
Skivan produceras av Bea själv tillsammans med Saska Becker , men de har som sagt en lång bit kvar att gå innan allt är färdigt. Det material vi än så länge har fått höra spelar hon för att det är just det som är mest färdigt. Men exakt var albumet kommer att sluta vet hon inte.
”Det kanske blir något helt annat.
Kanske dansband med en twist – lesbisk dansband.” både jag och Bea skrattar gott åt den något oväntande form skivan skulle kunna ta. Men efter vad jag hörde på Popagandaspelningen kommer ni som lyssnat på hennes EP inte känna er allt för vilsna i det nya materialet.
Vi får väl se när skivan dyker upp vart det till slut landar, men ni får garanterat en rapport här i bloggen även då, för Beatrice väg följer jag gärna på nära håll.

Se videon till The Conqueror :

Lyssna på EPn

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011