Det är inte ofta en grupp dyker upp som matchar min musiksmak som just Hurts .
När jag hörde deras MySpace / YouTube-hit Wonderful Life första gången i början av året blev jag helt såld.
De hade tagit all musik jag älskar från 80-talet och mixat ihop till en och samma låt. Den påminde om en svunnen tid då låtar från Ultravox , Human League , Pet Shop Boys och Roxy Music låg högt på topplistorna.
Skillnaden mellan Hurts 80-tal och det riktiga 80-talet är att den version som Theo Hutchcraft och Adam Anderson levererar ändå låter 2010. Många andra grupper skulle bli en blek kopia av ett årtionde, medan Hurts låter modernt.
Den de har att tacka för det är deras svenska producent Jonas Quant som gruppen började samarbeta med långt innan de signades till Sony Music.
Allt började med att Jonas mixat en låt åt gruppen. Både Theo och Adam älskade resultatet den relativt okända Göteborgaren levererade. När skivkontraktet till slut skrevs under var Quant en del av avtalet, trots att de fick erbjudanden om att jobba med vilken känd producent de ville.
För Hurts var det ett naturligt val av producent. Gruppen hade aldrig tidigare spelat in en platta och Jonas hade aldrig producerat ett riktigt album.
De fick helt enkelt lära sig hur de skulle skapa en pop-platta tillsammans.
När jag träffar Hurts innan de ska spela på den lilla scenen under Popagandas andra festivaldag, frågor jag dem var som ligger bakom albumtiteln Happiness .
Adam berättar att titeln representerar själva känslan av albumet, som är fylld med hoppfullhet, då många av texterna bygger på sökandet efter lycka (även om låtarna ofta går i moll).
Men Happiness står även för en del av deras egna sinnestillvaro när albumet var färdigt.
Killarna hade gått ifrån tre långa år av arbetslöshet till ett skivkontrakt, samt fått spela in en egen skiva.
Dock var inspelningen av Happiness ingen dans på rosor.
Under tre månader skulle gruppen bo i Göteborg för att tillsammans med Jonas spela in sitt album. Detta var under den gångna vintern då vi hade 15 minusgrader på västkusten. De stackarn Manchesterkillarna fick sitta i en ödslig, kall studio utanför staden och spela in sina låtar. Efter bara tre veckor ringde de till sin manager och bad att få åka hem igen till det något varmare Storbritannien.
En del i Hurts stora succé innan de ens släppt ett album – och faktiskt innan de ens släppt en enda singel – var att de jobbade hårt med små medel att promota sig själva.
På deras YouTube-sida lade de upp korta teaser trailers för de otroligt snygga videor de spelat in till deras låtar. Detta för att bygga upp en stämning och ett intresse för låten innan själva videon hade premiär.
Med nästan obefintliga pengar skapade gruppen en video som fångade tittaren. Det är så man måste göra för att kunna sticka ut på den oändliga videositen YouTube.
Theo och Adam uppträder alltid i snygga västar och kostymer när de spelar live. Detta gör att de egentligen mer liknar två kontorsråttor än popstjärnor vid en första anblick.
Det är just det som gör gruppen så intressant. De är vardagliga i sig själva, men lyckas ändå sticka ut i det popuniversum de befinner sig.
Är man en grupp som väljer att ha en operasångare på scenen istället för något så typsik som en kvinnlig körsångare, har man verkligen lyckats sticka ut. På papperet ska en sådan sak absolut inte funka – det förstår ju vem som helst.
Men Hurts vill gärna göra motsatsen till vad folk säger åt dem och eftersom alla avrådde dem från att ha en operasångare när de uppträdde live, valde de att hålla fast vid honom.
Resultatet blev riktigt lysande.
Nu går det inte att tänka sig en konsert med Hurts utan att deras bastanta bakgrundsoperasångare är där och bygger upp stämningen i låtarna.
Hurts är i grund och botten en popgrupp. Men de har faktiskt hunnit med två remixar under det senaste halvåret.
Dock är det bara en av remixarna som är släppta kommersiellt.
De fick en förfrågan från tyska Rammstein att remixa deras singel Haifisch.
Efter att varit remixade av andra synthlegender så som Pet Shop Boys och Erasures Vince Clarke kändes det logiskt att en tronföljarna till genren även remixar de tuffa tyskarna.
För Theo och Adam var det ett bra sätt att lära sig remixa samt göra något helt nytt. Speciellt fascinerades de över hur mörka Rammsteins låtar är. Det var en klar skillnad från vad de var vana vid från sina egna.
Mixen de aldrig släppte var faktiskt för Kylie Minogue och hennes All the lovers .
Uppenbarligen hade killarna gått helt bananas när de remixade och släppte lös sin operasångare i låten.
När EMI hörde av sig angående remixen var svaret ”tack, men nej tack”. Under några korta minuter från det att de fått svaret till att de lyssnat igenom sin remix igen kunde de inte för sin vildaste fantasi fatta varför de skulle ha blivit avvisade. Men efter att de lyssnat igenom sin remix igen förstod de att det kanske var bäst så.
Att remixa Kylie är dock inte det enda mötet mellan pop-princessan och Hurts.
När albumet var färdigt kände både Theo och Adam att något saknades.
Då Kylie är en stor idol för de båda, beslutade de sig för att maila henne och fråga om hon kunde ställa upp på att sjunga med dem på låten Devotion .
Självklart ville hon det och hennes mjuka röst passade perfekt i den annars så mörka låten, vilket satte sista handen på albumet.
Som tack för hjälpen spelade Hurts in en otroligt snygg cover av Kylies Confide in me som finns ute på nätet om ni vill lyssna på den.
När jag frågar om det är någon annan artist de skulle vilja göra en duett med säger de omedelbart i kör: Robyn .
De svenska rötter Jonas verkar ha planterat i Theo och Adam har med andra ord vuxit sig starka, för de fyller även ut det svaret med Fever Ray .
Jag personligen tror att ett samarbete mellan Robyn och Hurts hade blivit fantastiskt. Fever Ray hade kanske blivit kaka på kaka, men likväl kan det bli helt fantastisk då hennes låtar med Röyksopp är ett stycke musikhistoria.
En sak man kanske inte kan tro när man lyssnar på Hurts är att de är stora Eurovision-fans.
De verkligen älskar den tävlingen och vill ställa upp med en låt så snart som möjligt.
Adam säger att de ska vara med 2013, medan Theo är mer optimistisk och rättar honom med 2011. De vill dock inte under några omständigheter ställa upp för England som varit ”fruktansvärda” de senaste åren!
Jag påpekar att de faktiskt får lov att skriva en låt för Sverige nästa år om de vill.
Då ger de mig ett litet löfte: det land som först ger dem en nummer ett med nästa singel – den fantastiska Stay – kommer de skriva ett ESC-bidrag för.
Med andra ord – se till att köp Stay så fort den släpps som singel längre fram i höst! Självklart vill vi alla att en låt av Hurts ska representera Sverige i ESC när Melodifestivalen är avgjord i Mars.
Hurts har släppt singlarna Wonderful Life samt Better than love .
Albumet Happiness släpps den 6:e September via iTunes eller så kan du lyssna på det redan idag via Spotify .