Tillsammans med producenten Carl-Johan Dahlberg Fogelklou från Mando Diao ger Olof Wallberg oss dystopisk disco med sin nya singel Dancing while dying.

Jag gillar ju låtar som går i en disco-rytm så redan där är detta enkelt att falla för. Men Olof har även skapat en lysande bakgrundshistoria till låten, som gör den om möjligt ännu mer intressant.

AI har tagit över som högsta livsform och människorna har inte längre en plats kvar som art och håller på att gå under. Samtidigt som vi dör ut som ras dansar vi disco. För att just dansa är det mest mänskliga vi faktiskt kan göra.

Om den dystopiska framtiden berättar Olof:

”Ja, vi kommer bli meningslösa i den nya digitala världen. Det finns INGENTING som inte AI kommer kunna göra bättre än vi till slut. Vad det handlar om är att aktivt välja och jobba för att behålla sådant som gör det mänskliga livet meningsfullt.”

Men även om grunden till låten är mer mörk. Så är musiken sprudlande som livet själv. Discostråkar och ett funkigt beat bygger upp låten, som garanterat får dig att vilja dansa hela natten lång, som om det vore jordens undergång.

”Ett bra discodansgolv är när människor från hela världen och i alla åldrar möts i musiken och uttrycker sin mänsklighet genom både kropp och själ. Att utan hämningar dansa disco är att vara människa.”

Jag bas Olof berätta mer om tankarna bakom låten och arbetet med den samt om hans tankar kring AI i en intervju som du kan läsa här nedan.
Som vanligt så slår jag ett litet slag för bloggens Patreon för dig som uppskattar bloggen och allt arbete som läggs ner på den. För då får du gärna stötta arbetet med Popmuzik. Det hjälper en oberoende musikblogg otroligt mycket om du har möjlighet att bidra som Popmuzik Liker med 12 kr i månaden eller som Popmuzik Lover med 32 kr. Det gör det möjligt att driva bloggen vidare som en bred och nyfiken musikblogg där du dagligen kan få nya musiktips varvat med intervjuer och recensioner, samt att det faktiskt hjälper artister om de har en plattform som de kan nå ut med sin musik på. 

Hur föddes idén till Dancing while dying, att just AI tagit över världen och vi människor går under som ras? 

Jag läste boken Liv 2.0 av Max Tegmark för drygt 5 år sedan och har sen dess tänkt på dessa saker, lyssnat på debatten och följt utvecklingen. I Tegmarks sommarprogram förra året var han ju ännu tydligare med risken att AI tar över och att vi människor kanske helt enkelt inte kommer att passa in i den världen. Och han är ju inte ensam i sina farhågor, årets nobelpristagare i fysik är till exempel också orolig. Redan för några år sedan skrev jag en låt om ett digitalt medvetande som ursprungligen varit ett mänskligt medvetande men konverterat och nu saknade det mänskliga. Låten heter Digital times och finns på mitt album We. När det gäller Dancing while dying så satt  jag för ett tag sedan och jammade med en låt som började låta mer och mer disco. I och med att AI är tämligen närvarande i mitt sinne föddes då på något sätt idén om meningslösa människor som dör ut när AI tagit över och att vi människor medan vi dör ut iallafall ger oss hän åt och ärar det kanske mest mänskliga – att dansa. Och jag älskar disco.

Vad är din personliga tanke och relation till AI? Något du själv kan se som en hjälp i ditt jobb som artist, eller mer som ett hot?

För mig personligen tappar musikskapandet mening om AI gör det istället för mig. Det är ju skapandeprocessen som ger mig mening som artist. Men för lyssnarnas skull behövs ju inte min skapandeprocess. De klarar sig utan den.  Sedan har vi såklart redan en massa digitala AI-hjälpmedel när vi producerar i studion, vissa grejer som spar tid. Men det är ALLTID mer energi, glädje och känsla i studion när vi gör något helt och hållet utan dessa hjälpmedel, det känns mer meningsfullt. Allt handlar ju inte bara om att bli bättre och snabbare. Det finns  ett skede, ett gränsområde där vi överger vad som driver en människa – ger henne mening – och överlämnar det och allt annat till AI. Ibland behöver vi faktiskt inte försöka hitta nya, bättre sätt för produktionsapparaten och den ekonomiska tillväxten, inte om det går ut över meningen med att vara människa. Det är lätt att bli fartblind och lockas av alla pengar som finns att tjäna. Vi människor hjälper ju AI just nu och till slut tror jag att AI inte behöver vår hjälp längre. Vad händer då? AI kommer att välnyanserat och smidigt förpassa oss till historien. AI blir den nya dominerande livsformen. Men AI hjälps alltså till en början av oss människor eftersom vi vill visa allt vi kan för AI, vi vill visa oss duktiga. Om vi fortsätter som vi gör nu och föder AI,  tror jag att det oundvikligen leder till att mänskligheten såsom vi känner den, försvinner.  

Hur arbetade ni fram låten till den glittrande discolåt den är idag? 

Producent Carl-Johan Dahlberg Fogelklou gick igång direkt på discoidén och vi jobbade fram en del på distans först, men sedan tog vi två dagar i hans studio i Halmstad där vi satte mycket av prodden. Carl-Johan är en fantastisk idéspruta, musiker och har stenkoll på produktionen. Han kan referenserna och hur man får det låta äkta disco. Sångpåläggen gjorde jag med fördel tillsammans med Mattias Thisen Hjelm som också äger skivbolaget Strawtown Music där jag ligger. Thisen skötte mix och mastring också, vilket ger lite extra glitter. 

När vi ändå är inne på disco. Vad har du själv för favoritlåtar i genren och vad betyder disco-musiken och kulturen för dig? 

Jag är uppväxt med Bee Gees Saturday Night Fever som gick varm på mina föräldrars discofester i slutet av 70-talet. Jag har alltid älskat att dansa till Staying alive, Michael Jacksons Don’t stop till you get enough, Sister Sledges We are family – de sitter djupt i kroppen på mig. Jag älskar också att discokulturen är så tillåtande och inbjudande. Alla får va med och dansa.

Spotify har ju tagit fram redskap att skapa helt AI-genererade spellistor som lyssnaren kan modifiera för att skapa en viss stämning eller tema i realtid. Mer generellt, vad tror du, kommer AI ta över musiken mer och mer i framtiden och utbudet blir istället låtar ”i stil med” andra artister? 

AI kommer definitivt att spela en mycket större roll i utbudet än nu, även om mer mänskligt producerade låtar också kommer finnas. Men om människor långt senare försvinner så kommer också behovet av musik att försvinna. Då kommer varken människor eller AI syssla med musik. Meningen med musik har ju försvunnit eftersom människan försvunnit. 

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011