5

Paris Hilton tar rejäl höjd när hon med albumet Infinite Icon vill modernisera popgenren. Med stjärnspäckade samarbeten och Sia som exekutiv producent är albumet bitvis en underhållande resa. Dessvärre landar det mestadels i generiskt och förutsägbart. Men trots poplåtar på tomgång stärker artisten sin ställning som en populärkulturell ikon och det är snarare det som ska bedömas framför musiken.

  • User Ratings (0 Votes) 0

Paris Hilton tar rejäl höjd när hon säger sig vilja modernisera popgenren på sitt andra album Infinite Icon. Med hitmakaren Sia i ryggen och kollaboratörer som Rina Sawayama, Meghan Trainor, Megan Thee Stallion och María Becerra träffar hon många ibland rätt, men även många gånger fel. Som helhet att betrakta skiljer sig låtarna kraftigt från varandra och är inte särskilt unika, utan faller allt för ofta in i uppenbara ackordmönster. Det är inget fel med detta och det är absolut underhållande. Hiltons låtar är positiva, catchy och välkomnande vilket därav gör att det finns något för alla popälskare, men pratar vi innovation finns det inte mycket nytt att hämta.

Albumet öppnas med Welcome Back en optimistisk låt som signalerar om Hiltons återkomst till musikens värld. Omedelbart introduceras hennes lättsamma produktioner och kraftfulla beats. Denna energi fortsätter i I’m Free med Rina Sawayama. Men de flesta låtarna på albumet är tveksamma. Särskilt uppseendeväckande är Chasin med Meghan Trainor. Låten klassas rent krasst som en poplåt, men inte en särskilt bra sådan.

Det är väl ingen direkt nyhet att Hilton inte en särskilt anmärkningsvärd sångare, men med uppbackning av bland annat Sia, María Becerra och Megan Thee Stallion blir det i alla fall godkänt och lyssningsbart.

Sett till andra album som släppts under sommaren som brat av Charli XCX eller Short n’ Sweet av Sabrina Carpenter går popen i en lite annan riktning än den Paris presenterar. Låtar som brukade massproduceras för alla artister börjar ta sig själva på större allvar, med utmärkta resultat. Därför gör Hiltons Infinite Icon inte mycket för att återuppväcka genren jämfört med andra samtida popalbum. Faktum är att nästan alla låtar härstammar från mer populära låtar som gjordes för 18 år sedan när Paris släppte sin förra platta.

Det här albumet handlar dock inte helt om musiken, det känns snarare som ett sätt att återintroducera Paris Hilton för världen där hon nu har kontroll över sin image och sitt självförtroende och verkligen blivit en ikon för populärkulturen.

Du vet väl att du kan spara ner en genväg till Popmuzik på din mobils hemskärm? På det viset får du en Popmuzik-app bland dina andra appar och med det har du dagliga musiktips nära till hands. Du kan även aktivera notiser från appen.

För att göra det behöver du bara klicka på delningsknappen i din mobils webbläsare och välj ”Lägg till på hemskärmen”. Klart! -Ses på din hemskärm.

Share.

Artist (Astian), låtskrivare och deltidsskribent. Men framförallt musikälskare och här för att lyfta andra artister.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011