Olof Wallberg ger oss en samhällskritisk låt i form av senaste singeln Over now. En låt där sångaren liknar Sverige likt ett plundrat, övergivet och sjunkande skepp. Ett skepp där passagerarna i egoistisk andra plockat med sig vad de kan från skeppet för att sedan hoppa i vattnet för att hitta ett bättre liv bortom skeppet. Men med alla de saker de har med sig i det kalla vattnet kommer de inte långt, utan de drunknar.
”Vi som bor i Sverige måste sluta plundra och överge vårt gemensamma samhälle. Vi behöver investera vår livskraft och våra resurser i att bygga ett starkt, demokratiskt och jämlikt samhälle.”
Over now är en låt som klätts i en 80-talskostym. Synthljudet påminner lite om Running up that hill med Kate Bush och låten i sig har både de glittrande syntharna från årtiondet samt det nordiska vemod som genomsyrar många låtar av idag. Personligen tycker jag ju att det är en stil och känsla som verkligen tilltalar mig.
Sedan är det bra med starka poplåtar som har ett viktigt budskap och som helt enkelt får en att stanna upp och tänka till.
Singeln är producerad av Carl-Johan Dahlberg Fogelklou samt Mattias Thisen Hjelm och blir sångaren och skådespelaren Olofs första nya musik sedan albumet We, som släpptes 2022.
Jag bad Olof berätta mer om nya singeln samt om hans engagemang i samhällsfrågor i en intervju som du kan läsa här.
Härlig ljudbild i låten. Jag hörde lite Running up that hill-synthar i arrangemanget, vilket gillades. Vad inspirerade dig till just ljudbilden i låten?
80-talet sitter djupt i mig eftersom det är min uppväxt. Om jag ska lyfta fram och hylla några lite extra och som inspirerat mig på Over now så är det Foreigner, Kate Bush och låten What a feeling från filmen Flashdance.
Om vi tittar tillbaka på just 80-talet och det du själv lyssnade på då. Vad spelades mycket i stereon och Freestylen hos dig? Vilka band och artister betydde extra mycket och på vilket sätt?
Min pappa hade Lionel Richies platta Can’t slow down (med All night long och Hello) och Barbara Streisands album Memories (med You don’t bring me flowers, New York state of mind och The way we were) som bägge gick varma. Kommer till exempel ihåg att den absolut första melodin jag plockade ut på gitarr var Memories med Streisand. Jag gick väl i fyran och året var nog 1983.
All night long kickar igång alla mina dansgolv samtidigt som den får mig att gråta när jag bara lyssnar på den eftersom pappa älskade den så.
Min storasyster gav mig ett blandband på min födelsedag där bland annat What a feeling var med. Jag älskade den direkt och minns känslan av att ha den i lurarna till min freestyle.
På mellanstadiefesterna dansade jag passionerat och ödesmättat tryckare till I wanna know what love is (Foreigner) och The Power of Love med Frankie goes to Hollywood. De bägge satte sig djupt. (Låt mig rekommendera filmen All of us strangers som går just nu – The Power of Love är central där.)
Under andra halvan av 80-talet förälskade jag mig i 60-talet och 70-talet: The Beatles, The Who, Kinks, Bowie. Det var dessa som på allvar kickade igång mitt låtskrivande och att spela i band.
Over now har ju ett tydligt samhällskritiskt budskap. Vad startade gnistan till det som blev en låt om att vissa plundrar landet från tillgångar?
Hela mitt debutalbum We har detta samhällsperspektiv genomgående. Jag har länge tyckt att liberalismen och individualismen tagits alldeles för långt i Sverige de senaste 30 åren. Självklart blir jag extra upprörd som engagerad, folkbildande lärare när jag ser hur vårt hyperliberala skolsystem skapat en sämre, mer segregerad skola med för lite fokus på bildning och istället en massa glädjebetyg. Att i Sverige exempelvis ha stora aktiebolag som driver skola för att göra vinst med hjälp av skattepengar – det är definitivt en gnista till att skriva Over now. Men jag måste såklart också skylla på alla oss medborgare inklusive mig själv som ”spelar spelet” på alla de olika marknaderna och själva plundrar. Jag har lärt mig att ta för mig och jag lär mina barn detsamma eftersom det är spelreglerna sedan länge. Och det är jag mycket ledsen över. Jag vill inte behöva hålla på så. Jag vill komma ur min bubbla.
Många – inklusive mig – ser gärna problem i vårt samhälle och stör sig på dem. Vad skulle du rent konkret vilja göra för att stoppa plundringen?
Ändra skolsystemet och vårdsystemet genom att avskaffa vinstmöjligheten. Inför diverse kapitalskatter för att bättre kunna bedriva fördelningspolitik så att Sverige blir mer jämlikt. Det är skillnader i kapitalinnehav som utgör den stora ojämlikheten i Sverige. Investera långsiktigt i välfärdsstaten generellt och var inte rädd för att fördubbla statsskulden när du gör detta. Många av de höga kostnader (psykisk ohälsa och kriminalitet) vi har idag skulle sjunka.
Hur föddes ditt intresse (eller är det mer frustration kanske?) för just samhällsfrågor och på vilket sätt mer än genom musiken engagerar du dig i dem?
Jag är uppväxt i den gamla tiden, jag har sett och upplevt hela förändringen de senaste 30 åren. Jag har sedan jag var barn alltid älskat att lyssna på vuxna och experter prata och diskutera samhällsfrågor. Jag vet inte varför, men jag kan börja gråta när jag tänker på det fina i ett gemensamt samhälle. Det berör verkligen mig. Jag engagerar mig framförallt genom musiken, men såklart i diskussioner med vänner och bekanta. Man kan gissa vad jag röstar på.
Som gymnasielärare i samhällskunskap och historia vill jag att eleverna ska bli engagerade i samhällsfrågor och jag älskar när de hittar sin underbyggda åsikt, vare sig den är höger eller vänster. Det är ett sådant engagerat och utbildat samhälle vi behöver, inte ett samhälle där vi bara sitter och streamar TV-serier och kollar grejer på Tiktok.
Du turnérade med musikföreställningen Kom ut ur bubblan i fjol. Hur var den föreställningen uppbygd rent tematiskt och hur togs den emot?
Föreställningen utgick från mitt debutalbum We. Jag framförde alla låtarna, men jag hade ett skrivet genomtänkt manus, en massa utvikningar i scenografi och rekvisita samt en genomgående involvering av publiken. Det blev gråt och skratt. För de som såg föreställningen var det succé. Verkligen.
Är Over now första smakprovet på något större, eller vad är planen framöver för dig?
Planen är att släppa singlar. Det passar både mig och publiken bäst. Sedan att, förhoppningsvis via Riksteatern, komma ut live i hela Sverige med en uppdaterad version av min musikföreställning.