Weibenfalk är nu aktuell med albumet Revolution. Artistens första album sedan Flygförbud Och Enögda Piloter från 2017. I fjol fick vi första smakprovet från Revolution i form av singeln Aska & sten, som du även kunde höra här i bloggen.

Det nya albumet ger oss elva spår där temat i första hand handlar om sångaren Thomas Weibenfalks tankar kring den digitala utvecklingens nackdelar, där artisten känner att det oftast är en illusion att vi kommer närmare varandra genom sociala medier och att vi ständigt ska vara nåbara och uppkopplade. Men sanningen kanske finns någon helt annanstans.

Låtarna på albumet andas Springsteen– och Winnerbäck-rock och även singer-songwriter pop. Det är låtar där texterna står i centrum tillsammans med ett gediget musikerarbete, vilket jag tror kommer uppskattas av fans av just ovan nämnda artister.

Jag bad Thomas berätta mer om arbetet med låtarna och sina tankar kring albumets tema, som du kan läsa i denna intervju.

Ditt senaste album Flygförbud Och Enögda Piloter kom 2017. Efter det har du släppt en del singlar och några EP. Vad fick dig att återgå till albumformatet igen efter så många år?

Jag har egentligen alltid helst velat göra album då jag tycker det är ett bra format för den här typen av musik. Ofta har man skrivit låtar som har samma tema under en period och då är det perfekt att ”bunta ihop” dem på ett album. Den egentliga anledningen varför det är länge sedan jag släppte ett helt album är helt enkelt tidsbrist. Jag har familj och små barn nu (7 och 8 år) så det har varit intensiva år med det som tagit fokus från musiken. Därför har jag inte skrivit lika mycket musik, lika ofta, under dessa år. Så jag har valt att ge ut singlar och EP:s istället när jag har haft något klart. Vi har också flyttat runt en del för att hitta vår plats var vi vill bo, vilket har gjort att jag inte haft något band eller fasta musiker jag jobbat med som jag hade i Stockholm.

När började arbetet med låtarna på albumet Revolution och vilken låt var den första att bli klar?

På Revolution ligger faktiskt ett par låtar med som är säkert 3-4 år gamla nu. Det är främst låtarna En aning samt Fortfarande jag tänker på. Dessa spelade jag in akustiska demos på och skickade till Andreas Dahlbäck för trumpålägg för några år sedan. Det har helt enkelt inte blivit något av dem tidigare men nu fanns möjlighet att färdigställa dem. Den första låten som blev klar på plattan var Aska & Sten som även Dahlbäck la trummor på och som släpptes som den första singeln från albumet i början av 2023.

Du pratar om att temat på albumet är dina tankar kring den digitala utvecklingen och framförallt dess nackdelar. Vad är det som du ser är en utmaning med den digitala utvecklingen och hur hade du velat att utvecklingen skulle vara istället?

För mig, och detta är säkerligen väldigt individuellt, så har den digitala utvecklingen skapat mer stress. Jag gillar mycket med det digitala och jag har själv varit digital sedan barnsben då jag hade dator redan vid 10 års ålder. Då hade jag och min bror en Commodore 64 ihop och jag minns att vi satt och funderade på hur framtiden skulle bli med det digitala. Min bror lever inte idag då han dog när han var 15 och jag var 13, så han fick aldrig se det. Men… jag har fått se det och vad jag minns så diskuterade vi bara positiva saker och hur det skulle förenkla samhället och hur vi skulle komma närmare varandra som människor.
Personligen känner jag att det på många sätt har skapat främlingsskap istället. Visst, vi kan kommunicera med folk över hela världen och det är kanon! Men… det känns som människor hellre väljer att ses över skärmen än på riktigt numera. Dessutom är alltid mobilen till hands så det är lätt att tappa fokus och inte lyssna när nån annan har något att säga. Jag fastnar själv bakom skärmen och i mobilen ibland men jag har länge kämpat emot det. Exempelvis gick jag ur Facebook för många år sedan. Jag hade hellre sett att det var som på 80-, 90-talet då man träffade varandra och umgicks på riktigt. Att man uppskattade världen utanför det digitala mer.
Ironiskt nog jobbar jag även inom det digitala då jag är Frontend utvecklare när jag inte gör musik. Så personligen tycker jag att det digitala har många fördelar och det har fört samman många men det har också gjort oss mer främmande för varann på något märkligt sätt.

Vilket låt är du just nu mest nöjd med på albumet, som lite får representera känslan på albumet.

Känslan på albumet tycker jag är ganska spretig, ärligt talat. Det blir så ibland och behöver inte vara fel men det finns inget typiskt sound tycker jag då många låtar är ganska olika varandra. Jag är nöjd med hela plattan som helhet men låten September tycker jag blev sådär härligt melankoliskt bra. Den gillar jag! Så den kan få representera den melankoliska känslan med albumet, som jag tror finns i de flesta låtar i alla fall.

Vilken låt var en större utmaning att få till. Antingen text och arrangemangsmässigt eller produktionsmässigt i studion.

Låten En aning helt klart. Den har funnits i många olika versioner och jag har aldrig blivit riktigt klok på den. Nu fick den nån slags digital pop skrud men den lät helt annorlunda innan. Så den har varit svår och jag har aldrig blivit riktigt nöjd med den. Hahaha

Hur landade du i att namnet på hela plattan skulle vara just Revolution, som då även är en av låttitlarna på albumet.

Bra fråga… jag tänker ofta inte så länge på sånt där. Det kändes naturligt när jag skrev låten Revolution att hela albumet skulle få heta det. Hela plattan är nån slags representation av min egen revolution emot det digitala som tar över våra liv. Så jag tyckte det var ett passande albumnamn också. Eller revolution mot det digitala, haha. Det är det kanske inte. Men mina åsikter om det hela i alla fall.

Vilka artister hittar du själv inspiration från idag?

Idag lyssnar jag, som vanligt, mycket på Springsteen, Dylan och liknande artister som rör sig i den klassiska rock fåran. Men har även börjat lyssna en del på Ghost de senaste åren som jag tycker är väldigt bra. Annars är det de vanliga svenska pop/rock artisterna som jag alltid gillat som Kent, Lundell, Eldkvarn, Magnus Johansson m.fl

Vad skulle du säga är utmaningen och fördelen med att ge ut musiken på egen hand idag?

Jag har tänkt på det där själv en del. Fördelen är väl att man lätt kan få ut sin musik… men det blir lite moment 22 för nackdelen är att det finns så otroligt mycket musik som kommer ut… och bra musik dessutom! Så det är svårt att nå ut i det stora bruset så att säga… Jag är heller ingen marknadsföringsguru som älskar att röra mig på sociala medier och prata om mig själv som kanske är lite underförstått med plattan. Så det gör det hela svårare förstås.

Du har gett ut musik under 20 år. Hur ser du på din egna utvecklingen som artist och musiker genom åren?

Jag tror (tyvärr, haha) att det är närmre 30 år snart faktiskt.
Min utveckling har varit att försöka hitta ett eget sound men ändå låta som sådan musik som jag själv gillar… Därför har jag testat mycket olika saker och experimenterat. Exempelvis är det en hel del 80-tals synthljud på denna plattan… Personligen har jag utvecklats mycket inom musiken också då jag skriver på ett annat sätt idag. Man har mognat och har en bredare syn på allt… så man har, förhoppningsvis, blivit bättre på att skriva musik. Jag utvecklades otroligt mycket när jag spelade in och spelade med Andreas Dahlbäck och Co i Stockholm. Det var han och många från Ulf Lundells band som var med på tre plattor vi gjorde där. De jobbar med musiken jämt och är så otroligt duktiga på sitt hantverk, så det var inspirerande och jag fick både mycket självförtroende i min egen musik att jobba med dem samt att jag lärde mig mycket nytt om musikproduktion m.m.

Finns det något råd som du hade velat höra från ditt äldre jag när du var yngre som hade hjälpt dig på vägen.

Hahaha… ja du… vad säger man. Det har nog inte så mycket med musiken att göra men att inte oroa mig så förbannat jämt för allt, haha. Mindre stress, du vet de klassiska sakerna. Jag pratar inte så mycket om det men jag är ganska stressad och tänker mycket på saker. Har därför en del ångest ibland och sådant som kan sätta käppar i hjulet för en. Det är nog därför jag skriver musik… För att ha musiken som ett plåster på mina egna sår så att säga… Jag vet inte. Egentligen vill man nog som människa, alla människor, få höra att allt kommer bli bra, haha. Det skulle jag nog velat höra.

Slutligen, vad hoppas du att lyssnarna ska känna när de hör nya albumet?

Jag hoppas de ska fundera över de saker jag sjunger om. Att de ska känna att det kanske finns något i det jag säger… Att vi borde ta hand om varandra mer och uppskatta varandras sällskap IRL mer bland annat. Vill också att de ska känna hopp och glädje som alltid finns där under stenarna nånstans i mina texter. Och så vill jag förstås att de ska känna att musiken är bra och något som är värt att lyssna på för dem.

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011