Spotify skakade om hela branschen när de i veckan meddelande att låtar med allt för få streams inte längre kommer att få betalt.
Efter förhandlingar med storbolagen har de kommit överrens om att detta är en helt okej affärsmodell. Att låta mindre aktörer och nya artister inte få betalt för sin musik, men istället fokusera på de mer etablerade akterna. Ett upplägg storbolagen då gått med på, kanske just för att det inte drabbar dem och de är ändå de som håller i taktpinnen. För de skulle aldrig göra något som på något sätt riskerade dem att förlora pengar. Om det så är ett öre.

Enligt Spotify skulle detta enbart påverka 0,5% av de låtar som spelas minst på plattformen. När folk gissat om nivån på tröskeln, så kanske det kan påverka de låtar som stramas 200 till 300 gånger om året. Så inte ett superstort problem i sig, men att ens öppna den lådan är problematisk för att säga det milt. Samtidigt är denna typ av trösklar vanlig på andra tjänster. Du ska tillexempel nå ett antal följare och streams på YouTube under ett år för att kunna ta del av deras reklampengar. Även den franska Spotify-rivalen Deezer anammade denna modell nyligen, så med det kanske Spotify bara ”anpassar sig” till den världen?

Samtidigt, om vi ska vara ärliga. En utbetalning för under 200 streams per år kan man kanske ha eller mista. Men någonstans är ju den där utbetalningen på några kronor ändå ett kvitto på att man existerar som artist. (Då hade det varit snyggare att ha en utbetalningsspärr på säg 500 kronor för hela ens katalog. Spotify håller på pengarna tills du når det, om det så är 10 år).

För storbolagen, som ändå har nyckeln till Spotifys spellistor, är ju detta inte ett problem. Summan är ändå plus för de har en enorm katalog som byggt upp under alla år och de hade som sagt aldrig gått med på att ge bort streams. Nivån är noga uträknad av excel-nissar så att alla storbolag aldrig kommer att förlora ett öre.

Men problemet är i mina ögon att man ändå öppnat lådan. Den där när man tar bort från botten för att bygga på toppen.
Om detta flyger, så kommer det säkerligen ta ett år eller två innan någon på Spotify säger: ”Det gick ju bra denna gång, låt oss göra det igen, fast nu säger vi att en låt måste streamas minst 1000 gånger per år.” På det viset får Spotify en enorm katalog av musik som de inte behöver betala ett skit för. Storbolagen vet fortfarande att det inte påverkar dem. Jag tänker att de då förhandlat om avtalet så att de får betalt hur många eller få gånger en av deras låtar streamas. Det är bara de oberoende artisterna och mindre skivbolagen som får ta smällen.

Vad skulle detta kunna leda till då?
Om du tar bort från botten från ett hus, rasar det tillslut. Om de mindre akterna äntligen inser att Spotify inte är deras vän eller ens ett redskap som är skapat för dem, utan enbart för storbolagen. Ja då kommer fler och fler att välja bort Spotify. Tillslut är vi tillbaka till den gamla goda tiden med fysiska album, där bara storbolagen kan tjäna pengar på att distribuera sin musik.
Det som Spotify borde vara: en plattform för artister som gör att du inte längre behöver sitta på ett storbolag för att få ut din musik, kommer att försvinna helt.

Problemet skulle bli ännu större om alla de andra streamingtjäsnterna också följer Spotify och tar bort de minst streamade låtarna från utbetalningarna. Då kommer det inte att finnas någon plats för oberoende artister mer än på kanske BandCamp, som själva har stora problem hålla sig vid liv efter att de blivit uppköpta.
Än så länge är vi inte där att alla streamingtjänster följer Spotifys modell som tur är.
Apple Music ökade tillexempel nyligen utbetalningen för låtar som mixats i Dolby Atmos, så det finns möjlighet att faktiskt få mer betalt för musiken, vilket är lovande. Tidal har ju byggt hela sin image på att vara just musikernas plattform, så det vore svårt för dem att ändra utbetalningsmodell.

Men Spotify är tongivande och här i Sverige har de monopol som musiktjänst. Det betyder att det är svårt för någon att se en förändring i och med att du som användare och musikbolagen gett dem så mycket makt. Då kan de göra som de vill. Företag som gör som de vill brukar sällan utgå från de som behöver dem mest, utan från vad aktieägarna tycker. Kan Spotify slippa betala ut x antal miljoner varje år, så är ju i alla fall aktieägarna nöjda. Du som oberoende artist har ju ändå ingen annanstans att vända dig. Så du får kämpa på att nå över den där tröskeln för varje låt du ger ut, eller skaffa dig en annan hobby.

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011