Åh, detta var ju helt underbart!
Med en lekfull och bubblande synthproduktion ger artisten Isabel Neib oss sin nya singel I already know. Det är just arrangemanget som slår en först. Ett virrvarr av synthar och elektroniska element. Lekfullheten i låten gjorde mig helt lycklig och påminde för mig lite om Erasure, vilket alltid är en bra måttstock. Samtidigt förstärker det lite känslan i låten där Nieb sjunger om en tumultad resa av känslor. Det hela handlar om just känslomässig otillgänglighet och att våga se sina relationsmönster för vad de verkligen är.

I already know är skriven av sångerskan och producerad tillsammans med Michelle Amkoff. Det är också titelspåret från sångerskans kommande debutalbum som släpps den 24:e November.

För att få Isabels tankar om musiken skickade jag över en knippe frågor till henne som du kan läsa här nedan.

Jag blev helt lycklig av låtarrangemanget. Hur arbetade ni fram I already know och känslan. Hade ni något ledord för hur det skulle låta?

Minns inte att vi hade något sårskilt ledord, men jag vet att vi ville skapa en direkthet. Sången i fokus och att vi hela tiden strävade efter hitta den rätta balansen. Varje instrument eller sampling fyller en funktion. Det som blev överflödiga pålägg togs alltid bort. Jag börjar ofta skriva mina låtar vid mitt akustiska kammar-piano. Men vi visste redan från början att vi önskade ett elektroniskt universum kring denna låt. Vi jobbade med teenage engineerings klassiska OP-1. Den är väldigt bra när man vill göra modulära synth-loopar att experimentera kring. Vi utgick helt enkelt från synten som hörs i början och skapade en luftig men mäktig känsla omkring OP-1an och sången som vi ville ha i centrum. I slutet så vill jag ha ett kaosigt outro så jag bad min vän August Wangendahl spela kaostrummor i slutet. En del av det som låter som synthar är ibland själva verket min sång. Vi lekte omkring väldigt mycket med sången som instrument med effekter för att skapa personliga ljud.

Foto: Sylwia Dziobon

Du beskriver att I already know tar upp erfarenheten av känslomässig otillgänglighet och relationsmönster. Utveckla gärna.

För det första har jag aldrig en tanke innan om vad en låt ska handla om. Jag processar livet genom mitt skapande som de flesta andra kreativa människor gör… Men slutreslutatet blev nog ändå ett poträtt av självinsiktens kärna. Det blev en berättelse som varken förskönar eller döljer mina egna tillkortakommanden…. Ibland hamnar vi människor på platser, i relationer, i livssituationer där vi helt plötsligt inser att vi också är en del av det som bryter ner oss snarare än bygger upp oss. I already know och den kommande plattan har varit mitt sätt att bearbeta händelser och nå självinsikt… När vi når självinsikt har vi också större möjlighet att ta bättre beslut för oss själva.

Dock vill jag inte gå för djupt in på att lägga orden i munnen på er som hör låten för första gången. Att tolka en text är högst personligt och från stunden jag släpper en låt så vet jag att den inte är min egen längre. Helt plötsligt blir den en del av varje musiklyssnares egen livsvandring.

Du samarbetar med Michelle Amkoff på låten och även på förra singeln Home. Hur kom ert samarbete till och vilka är Michelles styrkor som producent för dig?

Jag hade fastnat i arbetet med min skiva och behövde hitta en medproducent. Jag var förtvivlad eftersom jag vet hur svårt det är att hitta någon som har de egenskaper man söker musikaliskt och teknisk som producent. Jag och Michelle träffades på Sensus Writing Camp i Sundsvall. Jag blev väldigt imponerad av Michelles kunskaper inom ljudteknik, låtskriveri och produktion och vi klickade både som vänner och musikaliskt vilket gjorde att det blev lätt att hitta ett flow. 

Michelles styrkor som producent är att hon har 100% glädje och förundran över musikens magi. Med henne har man alltid kul i studion!! Hon är tekniskt kunnig och har ett bra öra, vet exakt bilka sångtagningar som blir bäst och är nog (utan att överdriva) Sveriges snabbaste tekniker på att klippa sång!! Och hon är grym på att mixa. 

Michelle har haft förståelse att den här skivan varit en inre process för mig och vi har haft minst lika många timmars samtal kring låttexter som vi har suttit och producerat. Det har tagit tid och hon har haft förståelse för att det får göra det för att bli bra. 

Bägge låtarna kommer att vara med på ditt kommande debutalbum. När började du skriva låtarna till albumet?

Låtarna har skrivits på till och från under 5 års tid, vissa av dem är skrivna rakt av i studion med Michelle men både I already know och Home är sådana som varit med ett tag sedan innan. 

Skulle du säga att det finns någon form av tema eller röd tråd på albumet?

Jag har inte haft någon tanke om tema eller röd tråd men eftersom utgångspunkten är mig och mitt liv så skulle jag säga att jag är den röda tråden.

Är det någon av låtarna på albumet som du är mer nervös över att släppa eller bara glad över att få släppa?

Jag är inte nervös utan bara så peppad att få ut musiken eftersom plattan varit färdigmastrad i över ett år nu. Lose her är jag mycket stolt över arrmässigt eftersom min vän och kollega Sebastian Meyer spelar så fint stråk på den!

Du har tidigare samarbetat med en hel del namnkunniga artister. Kommer vi att höra något sångsamarbete på själva debuten?

Inga sångsamarbeten tyvärr. Jag hade en tanke om att göra någon låt som duett men det fanns inte någon låt som passade in i det formatet…

Foto: Sylwia Dziobon

Hur kom musiken in i ditt liv som något du ville satsa på?

Jag har levt och andats musik sedan barnsben och jag tror att musiken valde mig snarare än jag den… I gymnasiet började jag att skriva och prodda mer än tidigare men jag skrev nog musik redan som 6-åring. Jag hade en diktafon som jag spelade in på. 

Berätta om ett favoritminne kopplad till musik.

När jag sjöng mina låtar tillsammans med nordiska kammarorkestern i Juni detta år. Att få höra sin egen musik ackompanjerad av orkester är en otroligt mäktig upplevelse och jag fällde nog en tår under repet. 

Om du skulle nämna några artister som betytt extra mycket för dig och på vilket sätt, vilka skulle du nämna då?

Min första köpta skiva var ett samlingsalbum med Dionne Warwick. Förutom att jag tyckte om musiken så var hon viktig för mig då jag också kände att jag kunde identifiera mig med henne som svart kvinna… Växte upp i en ganska vit kontext här i Sverige i en liten bruksort på 90-talet…

En vän och artist som också varit viktig är Iiris Viljanen. Henne har jag även tidigare samarbetat med och hon har varit en ovärdelig vän under arbetet dessa år med skivan… Vi har pratat i telefon och hon har peppat mig i timmar att slutföra arbetet med skivan då jag inte känt att jag orkat jobba vidare… Jag har haft hennes stärkande ord med mig under hela processen…

Artister som jag lyssnat vädligt mkt på och inspireras av är: Laura Mwula, Vanbot, Noonie Bao, Frida Sundemo, Phoebe Bridgers, [Ingenting], Jonathan Johansson

Omslagen på singlarna är tagna i snö. Vad är din känsla kring just vinter?

Tråkigt nog är det snö på bilderna bara för att det var snö när vi skulle fota. Sen förföll det sig så att det faktiskt också blev ett album som släpps höst/vinter så det blev ju perfekt timing…

Albumet släpps den 24:e November. Vad kan vi mer förvänta oss från dig inför och kring släppet? 

Releasefest på Scalateatern den 25 Nov. ALLA är varmt välkomna och det är fri entré! Förutom detta planerar jag för spelningar i vinter och vår. Jag gör även avskalade versioner av låtarna som ska upp på sociala medier inom kort. Håll koll på min Instagram, där är jag mest aktiv!!!

Isabel Neib

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011