Det har funnits många musikprogram på TV genom åren. Allt från dokumentärer som fokuserar på en genre eller artist. Tävlingsprogram där folk drömmer om en tid i rampljuset likt Idol och The Voice. Sedan har vi hela uppsjön av serier där kändisar berättar om hur jobbigt deras liv ändå är och de tårögda kan berätta för världen att det minsann inte är en dans på rosor att vara i ens skor. Saker vi får uppleva i Så mycket bättre eller Stjärnorna på slottet.
Men även om vissa av dessa program kan vara underhållande och vi antingen får se en artist födas eller en gammal klassiker dammas av och på nytt bli en hit av en annan sångare, så har de sällan fått mig att känna att ”wow, så bra detta var”.
Den känslan får jag dock med serien Songland.
Det jag älskar med Songland är att det är musiken som är i centrum. Inte en artist som ska berätta för oss hur förträfflig / framgångsrik / synd om hen det är. Inte en artist som vill armbåga sig till toppen för att bli nästa superstjärna. Det är musiken och med det låtskrivaren som står i centrum.
Här i Songland är det nämligen mer okända låtskrivare som ska presentera en låt till etablerade låtskrivare och producenter samt själva artisten som då ska framföra och ge ut låten.
Upplägget skulle så lätt kunna hamna i Idol-konceptet, där någon ska försöka charma tittarna och juryn för att ta sig så långt som möjligt och bygga upp något. Istället är det redan duktiga och kompetenta låtskrivare som visar upp sin musik för andra duktiga och kompetenta låtskrivare. Med det är det kreatörer som hjälper andra kreatörer tillsammans skapa den bästa versionen av den låt de presenterar. Det är ingen som skäller ut eller hatar på någon annan. Det är inga intriger och inga cliffhangers. Fokuset är på skapandeprocessen och de medverkande är bara med under 60 minuter. Jag personligen verkligen älskar det.
Under en timme får vi följa en låt från första presentationen, som vi kan se lite som demostadiet. Hur låten sedan utvecklas under själva presentationen. För visst blir du lika lycklig som jag när de andra låtskrivarna hittar nya melodislingor och arrangemang som de jammar fram på gitarrerna direkt i TV-studion.
De tre låtar som sedan tas vidare får än mer putsning och förfining i en musikstudio för att sedan presenteras av låtskrivaren i slutet av programmet. Det ger absolut inte en exakt bild av låtskrivarprocessen, men det ger en fin bild av skapandet. Där alla är med för att lyfta, hjälpa. stötta och göra det bästa resultatet. Lite som ett filmat songskrivarläger där olika artister och låtskrivare samlas för att just skapa musik ihop. Jag blir i alla fall helt lycklig av programmet och känslan.
Tyvärr har Songland i sig inte blivit någon superhit i TV-sofforna eller hos lyssnarna. Ingen av låtarna har direkt cementerat sig på topplistorna. Jag har inte 100% koll på alla dagar, men det verkar inte som någon av låtarna tagit sig in på topp 50 varesig på Spotify eller Apple Music, vilket känns konstigt. Det är ju ändå starka namn som framfört låtarna i deras slutliga version. (Senast var det NOTD och Lou Elliotte från Estraden, som alla är garant för en hit. Men inte nu).
Det är synd, både med listplaceringen och tittarsiffrorna, för det är ett bra underhållningsprogram och gillar man musik så är det i mina ögon det bästa du kan få just nu. Men folk är kanske mer inne på att se Masked Singer på TV4, som går samtidigt?
Kanske är det just programmets lite helylle-känsla som inte passar folket? Det är för lite intriger och för mycket kärlek? Eller helt enkelt bara för ointressant för gemene man? Jag vet inte. Men personligen tycker jag som sagt att låtarna och de låtskrivare som visats upp i programmet verkligen ger hopp om att vi fortfarande är ett starkt musikland. Sedan är jag extra glad över att det är så många kvinnliga låtskrivare som får möjlighet att glänsa i programmet. Just nu är det faktiskt ingen av de manliga låtskrivarna som ens levererat vinnarlåten.
Men tyvärr behöver ett bra program nå ut också. Just nu gör Songland inte det. Varesig i TV-soffan eller på topplistorna. Vi får hoppas på att de ändå gör en ny säsong och att den säsongen kanske inte behöver slåss mot just trams och flams i annan kanal. Jag tycker definitivt att Songland och dessa duktiga låtskrivare är värda ett bättre öde än så.