Daniella Binyamin är artisten som har allt man behöver för att lyckas i dagens musikindustri. Soundet, låtarna, point of view och dessutom förmågan att skriva till andra. Nu har det äntligen blivit dags för henne att släppa sin allra första EP under eget namn. Titeln har inget att göra med den välkända gruppen som numera huserar som avatarer, utan är en hyllning till artistens armeniska arv och betyder ”pappa” på språket. Helheten sångaren skapar på sin första EP är trollbindande och lämnar inga tvivel om att det här är starten på något stort.
Aktuell med debut-EP:n ABBA. Hur blev det den titeln och vad representerar den?
Titeln kommer från hebreiskan, där “abba” betyder “fader” eller “gud”. Jag har rötter i Israel och titeln kom till som en symbol till mig själv, att jag inte kan komma ifrån vem jag är och kommer ifrån. Att jag alltid måste börja leta där jag står. Sen är det klart en bonus med bandet “Abba”, som jag tror att dom flesta förknippar ordet med. Det har ju ingenting med EP:n att göra, vilket är kul.
Hur har du tänkte du när du valde ut spåren på EP:n? Finns det någon bakomliggande tanke eller koncept?
För mig handlar det om att energin ska kännas rätt genom EP:n. Att jag inte vill lägga alla lugna och avskalade låtarna för sig och de mer energirika låtarna för sig utan blanda upp det för att få en dynamik. Som livet liksom, det är lugnare och hetsigare och ledsamt och peppigt om vartannat.
Kan du kort återberätta om processen som ledde upp till EPn?
Processen började när jag flyttade till min mammas lilla stuga i skogen för några somrar sen. Jag hade precis gått igenom flera break ups med partner och vänner och tappat bort den mest värdefulla av alla relationer: min relation till musiken. Så jag drog från stan och isolerade mig själv, med endast mina demoner och ett gammalt piano som sällskap.
Toothpaste kisses och Grand Hotel var första låtarna som började ta form där, och det visade sig sen vara starten för EP:n. Under själva skapandeprocessen hade jag ingen tanke på vad det skulle bli, utan min känsla då var bara att skriva och berätta och hitta tillbaka till mig själv och min kärlek till musiken. Det var först vintern 2022, när jag skrivit klart alla låtar, som jag kände att dom var en enhet på något sätt, även om dom såklart också var sina egna.
Hur har du tänkt när det gäller att forma ett sammanhängande sound till EPn?
När jag började skriva låtarna till ep:n gick jag tillbaka och lyssnade mycket på den musiken jag lyssnade på när jag började skriva musik. Regina Spektor, Laura Marling, My Chemical Romance. Jag letade bland gamla skivor och hittade dom där pärlorna som förändrar saker, du vet? Det enda jag visste var att jag ville ha med piano på alla låtar, och att det skulle vara riktiga instrument. Jag tog in min producent Oskar Nyman (som också är med i mitt band Tiger) tidigt, och han är väldigt bra på den grejen, så det föll sig naturligt. Sedan har jag alltid tyckt det är en svår grej med genrer, jag tycker det begränsar skapandet snarare än något annat, så längs hela processen hade jag och Oskar någon slags tyst överenskommelse om att gå på feeling.
Var det någon låt på EP:n som var extra svår att färdigställa eller skriva?
Hm, jag tycker alla låtar har varit både lätta och svåra på olika sätt haha! Man är ju så känslostyrd va. Jag skulle säga att första låten Grand Hotel var svårast då det var mitt första släpp någonsin som soloartist och jag ville att allting skulle kännas perfekt. Man är ju både perfektionist och ängslig, och det var en ganska svår kombo i detta läge. Men sen när mastern var klar var det väldigt skönt, var otroligt nöjd med resultatet så det var värt det! Sen dess har det blivit lättare att färdigställa och gå vidare. Man lär sig att lyssna på magkänslan mer och mer.
Vad har den här EP:n betytt för dig att skapa?
Allt. Den har på riktigt varit livsviktig för mig.
Hur har du tänkt när det gäller artwork och omslag. Vad har du haft för inspiration och mood-boards?
Jag har mest jobbat med grymma fotografen Oliver Olsson som fotar mycket mode och reklam annars. Jag tycker att kombinationen av våra idéer har blivit väldigt fina.
Inspirationen och mood-boards har varit mycket porträtt. Och mycket hår?? Haha.
Vad lyssnar du själv på för musik när du inte skapar egen?
Salig blandning! The National, Lykke Li, Miley Cyrus, Ava Max. Gillar allt som är bra! I mina lurar är det mest ljudböcker som gäller faktiskt. Jag skulle säga att distansera mig från musik ger mig mer inspiration än att lyssna på musik.
Finns det någon låt som betytt extra mycket för dig i livet och i så fall varför?
Oj, svår! Så mycket musik som betytt mycket skulle jag säga. Kanske ändå Samson med Regina Spektor för att den fick mig att vilja börja skriva musik.
Gå in på din Spotify och kolla senaste sökta låt eller artist, vilken/vem är det och varför valde du att söka/lyssna på den?
The Wolves (act one and two) med Bon Iver. Letade efter inspiration till ett stämningsfullt intro till en musikvideo. Insåg då ännu en gång att Bon Iver har livets låtskatt.
Du har haft en framgångsrik karriär som låtskrivare åt bland annat Zara Larsson. Men vad var det som gjorde att du ville ta steget ut som soloartist?
Jag har alltid vetat att jag vill det, det var genom att själv sjunga och framföra musik som jag började skriva också. Men länge har jag varit skiträdd för det. Rädd för vad andra ska tycka och tänka. Alltid letat efter 100 %-rätt-känslan. Men när vi startade och började släppa musik med indiebandet Tiger var det som att ett mod föddes inom mig. Jag insåg att man kan släppa precis vad man vill hur man vill, och det var en sån jävla frihet i det.
Vad skulle du säga är skillnaden på att skriva till dig själv kontra andra artister?
Den största skillnaden är att när jag skriver till mig själv börjar jag alltid skriva helt själv och när jag skriver till andra är man nästan alltid fler personer i samma rum, ofta med artisten.
Alla har olika bakgrund och musikaliska preferenser, vilket kan bli riktigt bra om det är högt i tak. Den enas idéer tar vid där den andras slutar. Man pratar om livet och lyssnar på musik tillsammans. När jag skriver själv är det snävare men också mer intimt och personligt. går på mina egna känslor och bestämmer allt själv. Jag älskar att vara i båda skapardimensionerna, men att skriva själv är något annat. Något jag måste göra för att må bra. Och båda ger näring till varandra.
Utöver ditt eget musikprojekt och framgångsrika låtskrivande åt andra är du även medlem i indiebandet Tiger. Upplever du någon gång att det är svårt att gå mellan olika musikgenrer eller känner du dig alltid “hemma” i de olika musikaliska rum du arbetar i?
I och med att jag också skriver till andra artister har jag på något sätt lärt mig att skifta mellan olika genrer och mode. Rent skapandemässigt ligger Tiger lite mittemellan då vi är tre personer som alltid skriver tillsammans där. Jag känner mig nog ganska hemma i de flesta musikgenrer, att skriva en låt är ju alltid att skriva en låt. Ackord och melodi och text. Det som är annorlunda är vad man väljer att klä den i.
Din musik har hörts av miljontals människor och de senaste två åren har varit kantade av succéer. Hur håller du dig grundad och reflekterar kring just begreppet framgång i en musikindustri som ofta fokuserar på att jaga nästa hit?
Det är svårt! Som jag nämnde innan har jag varit väldigt färgad av vad folk tycker och tänker. Och även om det blivit mycket bättre är det fortfarande något jag strugglar med hela tiden. Jag tror det viktigaste där är att bara göra sin egen grej och försöka att inte bli för förblindad av andras framgång via sociala medier etc.
Min gissning är att du skrivit ganska många låtar men kommer ihåg den första låten du skrev och vad den handlade om?
Min första låt på engelska skrev jag i sjuan. Den handlade såklart om olycklig kärlek. Inte så mycket som har förändrats, haha.
Vad betyder det och har det betytt för dig att ha möjligheten att kunna uttrycka sig genom melodier, toner och text?
Det betyder otroligt mycket för mig, det har alltid varit mitt sätt att få utlopp för mina känslor och tankar. Ett sätt att kalibrera kaoset i mitt huvud och hjärta. Tänker att kreativitet överlag är så otroligt viktigt för människor.
Vad har du för förhoppningar och förväntningar på din första EP?
Vill inte jinxa något haha! På många sätt har mina förhoppningar redan slagit in då det viktigaste för mig alltid är att jag gör något jag själv gillar. Att jag gör min grej. Och det känner jag verkligen att jag har gjort!! Sedan är såklart min förhoppning att någon eller några där ute ska gilla musiken och kunna ta den till sig. Kanske göra att man kan lämna en känsla snabbare eller stanna längre i den.
Är det några speciella du vill rikta ett tack till kring arbetet med denna debut-EP?
Ja! Oskar Nyman – tack för att du är bäst och för att du varit så tålmodig med mig under denna process. Också tack till grymma Oskar Sandlund för alla fina trummor och mixar på Out of fuel och All that’s good. Och såklart, tack mamma Kerstin Rolf för att du alltid supportat och fortsätter va mitt största fan.
Vad är ditt bästa tips/råd till andra unga musiker som vill ”lyckas” med sin musik?
Lyssna på din magkänsla och gör din egen grej <3
Daniella Binyamin