Miley Cyrus för samman det bästa av pop, rock och country på ett album som ser henne komma över hjärtesorg och finna lycka igen. Hennes röst har aldrig låtit bättre och låtarna erbjuder en dynamisk variation som får en att sitta klistrad genom hela lyssningen.
Efter det magiska albumet Plastic Hearts (en platta som förtjänade ett så ofantligt mycket bättre öde) är den forne Disney-stjärnan Miley Cyrus tillbaka med Endless Summer Vacation. Innan vi går in på albumet måste jag kommentera det faktum att singeln Flowers har katapulterat Miley till nya höjder. Låten är den mest streamade genom tiderna på Spotify under en vecka, har i detta nu en enorm framgång på Billboard-listan och #1 i mer än 35 länder. Inte sedan albumet Bangerz och singeln Wrecking Ball har musikern sett den här typen av medgång i sin karriär.
Endless Summer Vacation byter ut sin föregångares sound mot en något mer rock/countryfärgad estetik som satsar på trippig elektronik, danspop och hiphop-angränsande soul. Cyrus har till stora delar arbetat med Kid Harpoon och Tyler Johnson, två av producenterna till Harry Styles Harry’s House, vilket i alla fall jag tycker hörs. Det låter polerat men ändå organiskt och spännande.
Vad gäller tematik är det oundvikligt att inte prata om det faktum att albumet talar om Mileys ex Liam. I fokussingeln River refererar till hon till honom, liksom i The One, där Cyrus sjunger att han kunde varit fadern till hennes barn. Men i klassisk Miley-stil gör hon en hel del fräcka sexuella anspelningar för att bevisa att hon aldrig kommer vara något än sitt frisläppta jag. Plattan är indelad i dag och natt, ett snyggt grepp för att spegla en soldränkt lättsamhet mot dunkelt mörker. Kanske är ljuset inspirerat av det faktum att sångerskan träffade sin nuvarande pojkvän Max 2021. I låten Rose Coloured Lenses hör vi i alla fall ett massivt kärleksbrev till honom, där Miley jämför att tillbringa dagen i sängen med sin nya man med en ”oändlig sommarsemester”. Något som påtalar att hon äntligen har hittat sann lycka och följer temat för Flowers. Högst upp på new music friday finner vi låten River med tillhörande musikvideo, som ni ser nedan. På Disney+ finner ni även en exklusiv konsert som ackompanjerar plattan.
Men det finns fler låtar som är värda att nämnas. Muddy Feet med Sia och Wildcard som erbjuder element av en regelrätt ”bra låt” men dessvärre landar någonstans generisk och i slutändan glömsk pop. Däremot är Rose Colored Lenses med sin framträdande basgång, snygga refräng och subtila rock & roll touch riktigt snygg. Eller Thousand Miles med Brandi Carlile som problematiserar att hjärtesorg inte alltid leder till vettiga beslut. Personligen är jag löjligt förtjust i den country-influerade You där Cyrus förför oss med text och melodi. Hennes whisky-ton kommer verkligen till sin rätta här. Det mest utstickande är Island med sin karibiska ljudbild och lyxig och mjuka refräng. Självklart har sångerskan den goda smaken att avsluta på topp med den sårbara Wonder Woman. Avskalat piano och närvarande röst sätter punkt för ett starkt åttonde album och en sak är klar. Vi kan aldrig veta vad vi ska förvänta oss av Miley Cyrus och i mina öron är hon en självklar stjärna som i sin numera 30-år fyllda skrud är här för att stanna.
Miley Cyrus