7

På Diamonds & Dancefloors gör Ava Max sitt yttersta för att ge oss en eskapism på dansgolvet. Djup bas, tydliga texter och stark kick övertygar men bakom attityd och kraftfulla hits känns det ibland som Ava förlorar sin egen identitet.

  • User Ratings (0 Votes) 0

Det har gått fyra år sedan Ava Max slog igenom med Sweet But Psycho. En monsterhit och ett album senare verkar den albanska sångerskan fortfarande bli anklagad för att vara en generisk popskapelse. I verkligheten är dock Maxs berättelse en som innefattar kämparglöd. Som ung sjöng hon i lokala gallerior och flyttade senare till L.A. två gånger för att försöka slå igenom innan hon sedan fick ta en paus innan hon träffade Henry ”Cirkut” Walter. En världskänd producent som arbetat med alla från The Weeknd till Katy Perry. Max har byggt sin karriär på obestridliga pophits som Kings & Queens och har streamats över en biljon gånger. Att artisten kan skapa stora hits kan ingen ifrågasätta däremot har hennes personlighet dessvärre falnat i kontrast till de färgstarka låtarna.

Artistens andra laserfokuserade platta är skriven av Max tillsammans med Cirkut och innefattar samarbetspartners som MNEK och Ryan Tedder. Troligtvis kommer inte detta album ändra folks uppfattning om Avas generiska pop. I grund och botten kretsar samtliga låtar kring hjärtesorg på dansgolvet vilket har gjorts till döds i 13 år efter att Robyn satte det på kartan med Dancing On My Own. I samma popkategori gjorde Mabel det så sent som i somras. Därför blir Diamonds & Dancefloors också oförskämt härledd från föregångarna. Låten Ghost ekar den housey synthpop vi hört från Years & Years medan Hold Up, Wait A Minute kliver in i Dua Lipas nu-disco-territorium. Kaxiga Million Dollar Baby har en snygg 80-talsproduktion som flirtar med The Weeknd, medan sånghooken andas Lady Gaga fast egentligen är plockad från LeAnn Rimes klassiker Can’t Fight The Moonlight. Ni hör! Det borde vara en röra, men är faktiskt dödligt effektivt.

Maxs tydliga texter är många gånger smarta som på min favorit Maybe You’re The Problem, en eurodance-bop som förtjänade ett mycket bättre öde än sin nummer 83 på topplistan i Storbritannien. Diamonds & Dancefloors lever upp till sin eskapistiska titel med en oavbruten anstormning av vassa och glänsande pophooks. Det här är ljuvligt catchy samling bangers som slår hårdare ju högre du spelar dem. Frågan är dock: är finsmakar-konsumenterna av pop för stolta för att lyssna?

Här kan du även se en intervju med Ava Max som Zane Lowe gjorde för Apple Music.

Följ Ava Max på sociala medier.

Share.

Artist (Astian), låtskrivare och deltidsskribent. Men framförallt musikälskare och här för att lyfta andra artister.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011