Som tidigare medlem i Dolly Style är Sarah von Reis ingen främling för rampljuset. Uppvuxen i Göteborg utgår nu denna lovande popstjärna från Stockholm och därifrån skapar hon beroendeframkallande melodier insvepta i eleganta produktioner. Nästa år kommer detbut-EP:n, men innan dess väntar några väl valda singlar. Nya All My Ghosts tog den här popfanatikern med storm och kastade mig in i en musikalisk värld av mystik. Självklart var jag tvungen att ställa några frågor till denna självklara stjärna.

Aktuell med tredje singeln All My Ghosts, den första kärlekslåten du skrivit. Hur kom det sig att den här låten blev din första om just kärlek?

– Jag tror inte att jag hade språket att skriva om kärlek på ett sätt som kändes rättvist för känslan innan jag skrev All My Ghosts. Kärlek är så tillgängligt och otillgängligt på samma gång, så exploaterat i konst men ändå så svårt att sätta ord på.

Vad symboliserar låten för dig?

– För mig handlar låten om queer kärlek och den symboliserar den fruktansvärda men fantastiska känslan att våga kasta sig ut och blotta sig emotionellt för någon som man vet kan krossa en helt. Men man gör det ändå och hoppas att man räcker till trots alla ens spöken.

Titeln på detta släpp och din kommande EP ”Melancholia High Season” tyder på en spöklik och mörk vibe. Hur kommer det sig att du dragits åt det här hållet i ditt artisteri?

– Jag har varit ett litet emo så länge jag kan minnas. Jag skriver bäst när jag mår dåligt och hittar mest inspiration från saker som är lite mörkare. Med det sagt tar jag inte allt det där med för stort allvar idag. Jag har kul med och kan skratta åt att jag är så himla emotionell och tar in saker så djupt. Men det blir ju musik iallafall!

Ljudbilden andas även den mystik och sad-pop, hur har du kommit fram till ditt sound?

– Det tog ungefär ett år i studion av att testa mig fram ihop med olika personer. Det viktigaste för mig har varit att känna att det är något jag kan stå för fullt ut. Att alla ord kommer från mig eller känns helt rätt för mig, att varje instrument ger mig exakt rätt känsla. Det har varit en lång process men nu är jag där!

Det känns som att din musikaliska värld tengerar fantasy och skräck (rätta mig om jag har fel) men vilken är din favoritskräck-film och varför?

– Jag har länge varit besatt av Sci-Fi och Fantasy men är tyvärr för rädd för att kolla på skräck. Jag tror att min fantasi är lite för nära min verkligen för att jag ska kunna kolla på något läskigt och sedan gå vidare som ingenting, haha. Jag har ingen favorit-film men min bästa Science fantasy-bok är ”Broken Earth”-serien av N.K Jemisin. Det är en framtids-dystopi som (skräll) handlar om början av världens undergång och rör ämnen som kön, kolorism, HBTQ, miljö etc. OTROLIG!

Vart finner du inspiration när du skapar musik?

– Jag hittar inspiration i ord och stämningar i tex film, musik, konst. När jag skriver musik utgår jag alltid från ett tema, ett ord eller mening och därefter växer det fram och jag försöker skapa en värld att kliva in i. Text kommer ofta innan melodi för mig och är extremt viktigt. Jag kan få hang ups på ett litet ord som känns fel och då måste det bli rätt, listor över synonymer går ofta varma! All My Ghosts tex byggdes efter meningen ”All my ghosts are dancing” som kom först.

Om vi spanar in dina spellistor vilka artister lyssnar du själv på?

– Jag är extremt känslig och tar in musik, vibes och stämningar direkt under huden så mitt musiklyssnade är helt humörsbaserat. Jag kan inte lyssna på något deppigt utan att själv bli väldigt påverkad och deppig. Därför lyssnar jag oftare kurerade spellistor än ett helt album. Under hösten har jag lyssnat på allt från Little Simz och ROSALÍA för att bli pepp, låtar som Bismillahi´Rrahmani´Rrahim av Harold Budd och Muziqa heywete av Getatchew Mekurya för perfekt sinnesro och Mother´s Love av Tsegue-Maryam Guebrou eller Berlin av Klabbes Bank för att gråta lite.

All My Ghosts är skriven tillsammans med Maja Francis, berätta lite om samarbetet…

– Jag har sett upp till Maja jättelänge och tycker att hon är bland det bästa vi har i Sverige. Hon förstår mörker och känns nära sina känslor så det var magiskt och superinspirerande att få jobba med henne. Även om vi har väldigt olika estetik så tror jag just det emotionella i musiken är lika viktigt för oss båda.

Kan vi vänta oss några andra collabs på debut-EPn?

– Andreas HYENA Söderlund aka Niccokick – min ungomsidol har producerat två av spåren, All My Ghosts och titelspåret Melancholia High Season. Hade jag vetat att jag skulle få jobba med honom när jag var 15 hade jag svimmat.

Om du fick välja en artist att göra ett samarbete med vem skulle det vara och varför?

– Stina Nordenstam för att hon helt enkelt är en av de bästa, både lyrikmässigt och hur hon bygger upp sina låtar.

Visuellt flirtar ditt art-work med samma melankoliska känsla som produktion och vokalerna. Hur tänker du när det gäller visuellt material kopplat till ditt artisteri?

– Det visuella är superviktigt för mig, jag vill bygga hela världar för den som lyssnar och tittar. I musikvideon till All My Ghosts som släpps den 16/12 var tanken att jag skulle vara naken, dränkt av glitter och morphas till en mal som ett äkta Mily Cyrus Wrecking Ball-moment men jag kände att folk kanske inte riktigt är redo (AKA budgeten tog slut, snabbt!!).

Berätta lite mer om omslaget på den aktuella singeln, hur har du tänkt och vad vill du förmedla?

– Omslaget är fotat av den fantastiska fotografen Johanna Pettersson och artwork är gjort av designern Joy Westerberg.

Foto: Johanna Pettersson

Jag ville att titeln skulle se ut som att den var skriven i hårstrån och Joy gav den tanken liv.

– I själva foto ville jag att det skulle kännas som att mina spöken jagade mig symboliserat genom händerna man ser men att jag var okej med det, har accepterat dom som en de av mig och därför ler jag.

Tidigare har du varit medlem i Dolly Style, vad är den viktigaste lärdomen du tar med dig från den tiden?

– Att konstnärlig frihet är källan till lycka

Du är uppvuxen i Göteborg men numera bosatt i Stockholm, vad saknar du mest med din hemstad?

– Göteborgare, Pustervik, tacos på Tomtom’s, Majorna

Hur ska du fira släppet av denna banger? 

– Jag firar med en fet releasefest på Bar Brillo 1/12. Jag ska spela live för första gången sedan 2018 så jag är väldigt taggad men nervös såklart. Med mig på scen har jag två av Sveriges bästa musiker, Nadden Hamouchi på trumpet och Sanna Sikborn Erixon på gitarr vilket det känns tryggt!

Avslutande fråga. Om du får gradera pirret i kroppen inför release på en skala från 1-10vart skulle du hamna och varför? 

– Pirret är på 10 av 10. Jag har längtat så länge efter att få släppa musiken och när det äntligen är här känns det både läskigt och fantastiskt samtidigt.

Följ Sarah von Reis på sociala medier.

Share.

Artist (Astian), låtskrivare och deltidsskribent. Men framförallt musikälskare och här för att lyfta andra artister.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011