Hyllad för sin musikalitet och upplyft av såväl radio som taste-makers är Boerd den Stockholmsbaserade musikern och producenten som ständigt tänjer på sin gränser. Aktuella plattan markerar hans sjätte och utforskar helt nya ljudbilder. Skolad i klassisk musik hör vi såväl stråkar som kontrabas bland låtarna i den nya samlingen. I samband med släppet passade vi på att ställa några frågor
Albumaktuell med din sjätte platta (!) Hur har skapandeprocessen sett ut för denna fullängdare?
– När pandemin slog till hade jag först en svacka med låtskrivandet, jag blev rätt deppig av att inte ha nåt att göra. Sommaren 2020 flyttade jag iaf till en ny lägenhet och där började inspirationen komma tillbaka, jag köpte ett akustiskt piano också som jag började spela in mycket grejer på. Caution: Fragile började sakta ta form, och efter många påbörjade projekt kokade det till slut ner till de här 8 låtarna.
Kommer du ihåg vart fröet såddes och då du bestämde dig för att det skulle bli en åtta spår lång samling?
– Nej inte direkt, sånt brukar ske organiskt genom processen. Jag väljer ut vilka låtar som passar på albumet, tar bort nån, lägger till nån, och fixar med låtordningen tills jag är nöjd.
Vad skulle du själv säga är den röda tråden för albumet?
– För mig handlar albumet om när man mått dåligt och varit nere en längre period men känner att det börjar vända, att man är på väg åt rätt håll igen. Man är fortfarande delvis kvar i det melankoliska och introverta men det finns också mycket hopp i låtarna, tycker jag.
I vilken ände börjar du skapandeprocessen text/musik/melodi eller ser det olika ut?
– Vanligtvis börjar mina låtar med att jag improviserar, oftast på piano eller gitarr. Jag spelar in många minuter improvisation, sen sitter jag i Ableton och klipper och klistrar en del, hittar bitar som jag tycker om. Sen brukar jag processa ljuden en hel del så att de inte låter helt akustiskt, och lägger till bas och trummor vid behov. Text/melodi brukar komma sist.
På albumet samarbetar du med många kompetenta artister. Har du haft någon speciell tanke vid valet av dessa?
– Jag och Stella har arbetat ihop flera gånger förut, hon är också en god vän. Vi brukar inte sitta i samma rum när vi gör låtar, utan skickar projekt fram och tillbaka. Så har processen faktiskt sett ut med alla 3 sångare som medverkar på albumet. Jag och Lina (Skator) är också gamla vänner, och Venus träffade jag när vi medverkade på samma konsert förra sommaren. Jag lyssnade in mig på hennes sologrejer och tyckte att hennes röst skulle passa fint på det som blev Tomorrow.
Vad har du utforskat för sound-mässiga inspirationskällor till denna platta?
– Som vanligt inspireras jag mycket av gammal brittisk elektronisk musik – Aphex Twin, Massive Attack, Burial och Four Tet. Eftersom jag arbetar dagligen med att spela klassisk musik i symfoniorkestrar så får jag naturligtvis mycket inspiration därifrån också. Arvo Pärt, Puccini och Mahler är några kompositörer jag lyssnat extra mycket på de senaste åren.
Ditt sound beskrivs som melankoliska, pulserande triphop med tydliga melodier. Hur har du kommit fram till att det är såhär du vill låta?
– Det är nog helt enkelt en kombination av att det är musik jag själv lyssnar mycket på, och som tilltalar mig, och att jag halvt omedvetet ofta söker mig åt det hållet när jag sitter och gör musik själv. Jag har alltid varit svag för melankolisk musik, rakt av glad musik tilltalar mig sällan. För mig är musik något reflekterande och inåtblickande, snarare än en extrovert aktivitet som det verkar vara för många (arenakonserter, rave-fester m.m). Jag ser inget fel
Vad inspirerar dig hos andra musiker och vilka låtar har du just nu på repeat på dina spellistor?
– Jag är väldigt svag för melodier. Ibland kan jag bli besatt av en enskild liten fras i en låt, och då kan den gå på repeat. Några exempel på såna låtar jag haft på repeat på senaste är:
För den som inte känner dig, vad har du för musikaliska rötter och vad intresserar dig för musik från allra första början?
– Jag har spelat klassisk kontrabas sen 9-årsåldern, och studerade klassisk musik i 5 år på Kungliga Musikhögskolan. Jag har frilansat på heltid som kontrabasist sen jag tog examen, för närvarande sitter jag på ett kontrakt i Sveriges Radios Symfoniorkester. Så man kan väl säga att jag har en klassiskt skolad bakgrund, men jag har också hållit på med elektronisk musik sen jag var ca 15 år. Först inom den obskyra chiptunescenen, sen var det electro ett tag, och de senaste 10 åren har soloprojektet ”boerd” varit i fokus.
Jag kommer inte från en musikerfamilj, men jag minns att jag tidigt tyckte om att sitta vid pianon och spela, när jag var i 5-årsåldern. Min kusins familj hade ett piano och jag satt alltid där och spelade när jag var där.
Tidigare släpp har varit via skivbolag, din aktuella platta släpper du själv. Hur kom det sig?
– Det kom sig ur att jag var trött på att skivbolag tar 80% av mina royalties, och att det kändes spännande att prova att släppa själv.
Detta album markerar ditt sjätte. Hur skulle du säga att du utvecklats musikaliskt sedan din första platta tills idag?
– Jag har helt klart rört mig mot mer organiska ljud och riktiga inspelningar, och mindre mjukvarusynthar. Det mesta i min musik som släpps idag har jag spelat in själv. Som klassisk musiker gillar jag att handskas med riktiga instrument, så det har blivit naturligt att inkorporera mer och mer sånt i min egen musik.
Tidigare musiksläpp har uppmärksammats av bland annat BBC Radio1, Billboard och Clash Magazine. Har en önskan att återupprepa samma framgång med den nya musiken? Och i så fall hur förhåller du dig begreppet framgång?
– Självklart är det kul när ens musik uppmärksammas. Samtidigt tror jag inte man ska stirra sig blind på likes och streams. Det är ett sånt lotteri idag vilka låtar som får mycket streams på t.ex spotify, allt hänger på några enstaka redaktörer för stora playlists. Har man tur hamnar man i en sån och då får man en jävla massa streams, men inte nödvändigtvis fler hängivna fans. Det betyder mer för mig att folk hör av sig och säger att min musik betytt mycket för dom, att de följt mig och min musik länge, och så vidare.
Med den erfarenhet du samlat på dig under åren. Vad är det bästa tipset och motivationen du kan ge andra musiker som vill göra musik?
– Många andra har sagt det innan mig men: försök inte låta som nån annan. Lita på dina egna idéer, och sitt i studion och nöta tills det du hör i ditt huvud börjar närma sig det som kommer ur högtalarna. Det är en process som kan ta jävligt lång tid. När jag kör fast brukar jag utmana mig själv med små uppgifter – gör 3 låtar på en timme. Oavsett hur dåliga de blir. Eller gör en låt som måste innehålla ett specifikt ljud. Såna små avgränsningar kan göra att man tvingas komma på helt andra grejer.
Kan vi se dig spela live någonstans i höst?
– Ja, jag planerar en riktigt releasekonsert med liveband i samband med att mina vinyler anländer. Vi får se när det blir… Men i så fall i Stockholm. Håll utkik!
Vad tar du med dig som det bästa minnet från sommaren?
– När jag hoppade in och spelade elbas med Boko Yout på Way Out West. Det var en otroligt rolig spelning och det va en fröjd att spela med så fina och begåvade musiker.
Avslutande fråga. Hur tänker du fira släppet av detta album?
– Jag firade genom att DJa på Yttons bar i Stockholm och bjuda dit mina vänner!