Om vi kikar på en del av de artister jag intervjuat här i bloggen så har många av dem en gemensam nämnare.
De har varit inblandade i en låt vars video regisserats av Mats Udd .
Noonie Bao , Susanne Sundfør , Thomas Stenström , Carl Norén och nu senast Ulrik Munther . Lägger vi även till att Urban Cone är med på Lucas Nords låt Let us stay young samt att Andreas Moe sjunger på Long time av Jon de Sohn så är det faktiskt ganska imponerande hur många gemensamma nämnare vi trots allt har.
Sedan har han även gjort imponerande videor till bland andra First Aid Kit , Timbuktu och Familjen .
Visst, Being Blogged trivs bäst bland nya artister som är på väg upp – då faktiskt många av intervjuerna jag gjort skett långt innan artisten ens släppt sin första skiva.
Just där, bland de nya artisterna verkar Mats själv trivas. För där får han behålla mycket av sin kreativa frihet och inte behöver styras allt för hårt av skivbolagens vision av artisten för att kunna förverkliga dem.
Just visioner är verkligen något Mats har.
Vad sägs om ett blodigt kuddkrig mellan några barn som är påhejat av en liten cheerleader (Long time ). En man som drömmer tillbaka när han var en liten pojke som ville bli astronaut (Krossade drömmar ). En pojke som irrar runt i en skog med en död räv medan en man gör en hjärnoperation och läkarna hittar ett rävfoster i skallen (White foxes ).
Lagom udda historier till musikvideor, men det är här Mats styrka som konstnär ligger. Han har en väldigt egen stil i allt han gör, samtidigt som hans passion för långfilmen och berättandet lyser igenom i allt han gör.
Vi får inga stå rakt upp och ner och dansa och sjung-videor, utan allt har en grundidé som sticker ut lite mer än andras.
”Jag tror att många av mina idéer är lite för bisarra och för mycket Mats Udd” säger han och skrattar när jag frågar honom om han någonsin varit rädd att någon skulle sno en idé från honom och göra den till sin egen.
”Jag har svårt att se andras visioner och det är nog svårt att se mina också, utan man får visa upp vad man gjort innan och tillägga att ’detta såg också konstigt ut på papperet men blev bra i slutänden’ när man ska pitcha in sin idé”.
Mats har precis kommit hem från en välförtjänt semester i New York under julen när jag får en intervju med honom.
En oplanerad resa där han kunde träffa vänner och bara uppleva den fantastiska staden under några dagar.
Annars är semester och att vila upp sig uppenbarligen inget för den hårt arbetande regissören. Han pitchar nya idéer till skivbolag och jobbar med TV-projekt om vartannat, så även om kalendern ser tom ut innan månaden börjar, lyckas han planera upp den ganska ordentligt innan den är över.
Men det är ju så man måste göra om man nischat sig såpass som att bli just musikvideoregissör.
”Jag har alltid varit intresserad av att göra film, ända sedan jag var liten och gjorde kortfilmer hemma.
Sedan gick jag en TV-producentutbildning för några år sedan där jag fick praktik på ett program som hette Garage på SVT. Där skulle vi promota demoband och jag blev musikansvarig för att jag var bra på att gräva upp up and coming artister som vi trodde på.
Programledaren Johannes Hallbom hade ett eget band som hette Tony Clifton och han undrade om jag kunde göra en musikvideo till en av deras låtar.
Jag tackade ja i och med att jag hade några idéer och sedan spelade vi in videon med nästan one take. Den blev så bra tyckte jag, att jag ville fortsätta med det.”
Det Mats uppskattade med det nyfunna formatet var att det gav honom möjlighet att jobba snabbt och spela in utan dialog. Just dialoger har alltid varit hans svaghet när det kommer till de kortfilmer han själv gjort, så att slippa dem var mycket tacksamt.
Videon gjorde att han fick fler jobb via bandets skivbolag Hybris.
”Jag kunde då få mer jobb att göra musikvideor utan budget. Men det spelade ingen roll för jag var mest glad över att få göra videor till riktiga artister som låg på ett skivbolag och som ändå hade en publik!”
Då Mats inte tillhör MTV-generationen, så är det mer film och filmskapare som inspirerat honom i hans jobb, vilket syns med hans berättarteknik i videorna.
”Jag var mer inspirerad av av specifika regissörer med en tydlig stil, så som Michel Gondry eller Peter Jacksons första filmer och Wes Anderson . De som har en röd tråd igenom sina filmer och som vårdar sina varumärken.”
Det är just det sättet att vårda sitt egna varumärke som Mats själv jobbar efter. Han vill helst göra en Mats Udd-video där folk kan se att den är av honom och inte just artisten.
”Sedan ska jag självklart göra det som är bra för artisten, men när man jobbar med små budgetar är det viktigt att idén kommer från mig.”
-Hur förbereder du en video?
”Oftast får jag ett mail från ett skivbolag som ber mig pitcha en idé till en låt som de skickar över. Jag brukar då fråga om de har några idéer om hur de vill att artisten framträder i videon. Om det ska vara mycket fokus på artisten eller storyn, så jag vet hur artisten ska representeras.”
-Är det någon video som du känner blev sämre för att pengarna inte räckte till?
”Jag tycker nog att alla blivit bra på de förutsättningar vi haft. Sedan betyder ju inte mer pengar att resultatet blir bättre. Men jag skulle alltid vilja ha mer pengar för att kunna betala mitt team. För folket jag jobbar med är så bra, och det kan tänka sig jobba 18 timmar för att förverkliga min vision!”
Under en inspelning till en video behövs mellan tio och femton personer berättar Mats.
Många är unga och på väg in i filmbranschen där detta är en bra skola för dem att lära sig hur en produktion fungerar. Sedan har han mer rutinerade personer på A-positioner så som fotograf, klippare och producent.
”Man ser ju hur personer växer från sin första film och blir mer säkra. Sedan vågar de testa nya saker och lär sig mer och mer.”
Det är något jag tycker är inspirerande med filmbranschen. Många lär och hjälper andra att lyfta sig. Regissören Roy Andersson är ett bra exempel på en filmskapare som gärna använder unga talanger för att förverkliga sina filmer. Visst, det är en kostnadsfråga också, men som ny skripta eller fotograf är det guld värt att få se såpass rutinerad filmskapare jobba på nära håll.
Under hösten visade SVT Play serien Big In Japan där vi får följa Ulrik Munther i 10 avsnitt inspelad under sommaren och när han åker till Japan för att lanseras där.
En serie som Mats producerade.
”Jag hade en intervju på SVT för ett annat projekt och träffade då Ulriks management där som hade möte innan mig. De snabb-pitchade idén om att jag skulle följa Ulrik och att hela projektet skulle börja mer eller mindre med en gång.
Jag är ju van att jobba med små resurser och detta var bara jag och en fotograf. Det var mest att hänga på och komma Ulrik nära vilket var lätt i och med att vi bara var två personer.”
-Jag har ju träffat Ulrik två gånger och den bild jag har av honom tyckte jag kom fram bra i serien.
”Bra! Kul att höra!
Han är ju en ovanlig 18-åring på väg ut i vuxenlivet och serien visar upp det på ett bra sätt.”
Serien klipptes sedan om för att visas i sin helhet på SVT under julhelgen och istället för tio avsnitt om tio minuter blev det nu en långfilm på 90.
Det dröjde dock inte länge innan det blev dags för Mats att jobba ytterligare en gång med Ulrik.
Nu skulle han göra videon till sångarens nya video San Francisco says hello som då är första singeln från kommande albumet.
Mats och hans ena Big In Japan-fotograf Petrus Sjövik följde med Ulrik till just San Francisco där de spelade in videon helt med Super 8-film för att bygga på låtens vykortkänsla.
Mats berättar att han inte är så mycket för filter när han jobbar, utan ska det vara retrokänsla så ska det vara inspelat med den typen av utrustning.
16 rullar film gjorde de av med för att skapa videon.
”Det är lite kul att jobba med Super 8, för man har tre minuter per rulle och det går inte att spela om eller titta på, utan man får bara hoppas att det blir bra.”
Framtiden för en regissör är alltid oviss.
Oftast faller saker på plats lite av en slump, precis som Udds väg in i sitt yrke.
Det han har på gång nu som ska släppas är en video för Beatrice Eli . Annars är det mest pitchning som kan leda till nya möjligheter som pågår för honom.
-Hur många manus till långfilmer har du i din dator?
”Inga faktiskt.
Jag är ganska dålig på att skriva, men jag har desto fler idéer.
Sedan jobbar jag för mycket så jag har aldrig tid att sitta ner och skriva, så är jag lite för rastlös för det också” skrattar han.
Vad det än bli så får vi nog ganska snart en ny video regisserad av Mats om man får tro hans rastlösa själv och passion över att berätta bra videohistorier på 210 sekunder.
Se Mats videor på hans Vimeo-sida .