Idag släpper artisten Filip Killander singeln Fireworks. En låt som jag fick upp ögonen för extra mycket tack vare att den är mixat i rumsligt ljud med Dolby Atmos. Ett ljudformat vi som har Apple Music eller Tidal kan uppleva än så länge. Skulle säga att ljudformatet verkligen vuxit på mig sedan det lanserades i fjol och nu vill jag att allt ska släppas i Dolby Atmos.
Vid sidan av att släppa musik själv driver Filip även musikbolaget och studion KMR Studios i Uppsala.
I dagens intervju berättar han mer om sig själv och hans arbete med både studion och sin egna musik, samt självklart om nya singeln och valet att mixa den i Dolby Atmos.
Hur föddes KMR Studios?
Delvis ur frustrationen av hur svårt det var att hitta en ”helhetslösning” för mitt egna artisteri. Det var svårt nog att förstå alla delar av släppa-musik-processen, och ännu svårare att hitta någon jag skulle våga anförtro min musik till. Svårast vad det nog att hitta någon i huvudtaget. Vår branch är teknikintresserad så länge det är musikrelaterat, men där tar intresset ofta slut. Hemsidor, sociala medier och SEO rynkar de flesta jag pratat med näsan åt. Så utöver att prova och testa saker i musikprogrammet Logic Pro X så läste jag allt jag kunde hitta om musikproduktion på nätet.
Större än frustrationen var dock passionen för musik. Jag har älskat musik så länge jag kan minnas och har alltid drömt om att att få arbeta med det. Men jag växte upp utan familj, vänner eller bekanta i branchen så det har alltid känts som något ouppnåeligt. Jag visste inget om vad det innebar att arbeta med musik.
Så jag drev krog några år, tog en master i psykologi och jobbade som projektledare på en mediebyrå i många år innan jag förstod att musik var något jag realistiskt kunde försörja mig på. Det som fick mig att inse det hade ingenting med mitt egna artisteri att göra utan bottnade i ett annat stort intresse; att hjälpa andra. Jag insåg att ett livslångt intresse av låttexter, anatomin av låtar och instrument ihop med stresshanteringen från krogbranchen, disciplinen från akademin och respekten för det digitala från mediebranschen gav mig möjligheten att hjälpa andra. För att göra en lång historia kort insåg jag att det var lika roligt att arbeta med andra artisters musik som det var att arbeta med min egna. Men det som skiljde de två åt var att när jag hjälpte andra fick jag även den härliga känslan av att hjälpa andra – så det blev mitt fokus.
Det är en lång historia mer passande för ljudformat, men plötsligt fanns det en schysst hemmastudio i min lägenhet (efter att jag sålt alla möbler i köket för att få plats, samt min säng för att kunna köpa ett digitalpiano).
Jag flyttade med hjälp av min bästa vän och vår första praktikant från lägenheten till vår nuvarande studio i ett gårdshus i svartbäcken. Som det ser ut nu flyttar vi till ny lokal mitt inne i stan (granne med universitetshuset i Uppsala) som är magisk. Där sikta är vi på att ha en Dolby-certifierad Atmos-studio till höst!
Hur jobbar ni som musikbolag?
Vi arbetar efter filosofin att om någonting är roligt så gör man mer av det, och det man gör mer av blir man bättre på. Vi ser inte den färdiga produkten (låten) som det vi erbjuder artister, snarare är det upplevelsen att skapa och släppa låten som vi erbjuder. Vilket förändrar perspektivet och framförallt sättet vi utvärderar våra projekt på. Självklart sliter vi hårt för att låten ska bli så bra den kan bli, men aldrig på bekostnaden av att processen att skapa den blir tråkig eller negativ för artisten. För då minskar chansen att artisten vill göra det igen, och då uteblir möjligheten för utveckling och förbättring.
Vill man summera svaret kort kan man säga att vi tänker långsiktigt i vårt arbete, inte bara för vår egna del, utan främst för våra artister. Företagsidén är att hjälpa så många vi kan, så bra vi kan, och på så vis ge världen ny, spännande och autentisk musik.
Producerad av proffs men på ett sätt ofta bara nybörjare vågar.
Vad ser ni som de stora utmaningarna för ett musikbolag idag?
Jag tror att vår branch som så många andra brancher står inför en stor utmaning relaterad till digitalisering, digital närvaro och marknadsföring. Många av de äldre studios idag lever kvar enbart på sitt rykte, men den nya generationen artister kommer inte hitta dem (i förlängningen), och gör dem det kommer det vara svårt att kommunicera med varandra då de lever i helt olika världar.Utöver det så finns det mycket okunskap och oförståelse kring vår branch och vad vi arbetar med, vilket gör det svårt att förklara vad som ligger till grund för prisbilden. Det är en av anledningen att vi alltid uppmanar våra artister att vara med på alla sessioner där vi arbetar med deras musik, så de kan lära sig vad som händer med deras musik. Vi brukar även ordna med workshops och kurser för att hjälpa våra artister utbilda sig. På vår hemsida skriver vi även en massa olika artiklar med fördjupningar inom olika ämnen. Artiklarna är gratis och tillgänglig för alla!
Vad skulle du säga är KMRs USP för artister som vänder sig til er?
1) Trygghet. Att alla som jobbar här älskar musik och älskar att hjälpa andra. Våra artister kan alltid känna sig trygga med att vi gör precis allt vi kan för att låten ska leva upp till deras vision (och ofta överskrida de förväntningarna).
2) Transparent. Vi har inga bindande avtal eller kontrakt. Alla våra artister väljer själva vilka delar de vill ha hjälp med, om de vill släppa själva eller genom oss. De äger musiken och får göra vad de vill med den. Men vi finns hela tiden här när de behöver oss. Det är alltid på artistens villkor hos oss. Det är något vi märkt positivt överraskar. Vi är också väldigt noga med ordning och struktur när vi arbetar, så artisterna har alltid tillgång till sin musik långt efter att de arbetat med oss.
3) Relationer. Vi arbetar väldigt nära med artisterna och ofta under en längre period. Majoriteten av artiserna är återkommande, vilket jag tycker är ett bra kvitto. Vill man kika på fler recensioner så använder vi Trustpilot, där kan man läsa 60+ recensioner om hur det varit att göra musik med oss. Vi strävar alltid efter långvariga relationer med våra artister.
Du är också artist. Hur växte den passionen fram?
Den har alltid funnits. Jag växte upp i ett hem där alla älskade musik. Pappa spelar trummor och mamma sjunger, men de har aldrig försörjt sig på musik vad jag vet. Det fanns alltid musik som spelades någonstans, och det kunde vara väldigt olika vilken typ av genre det var. Vilket jag tror lett till att jag idag älskar nästan all typ av musik.
Artisteriet i sig är ett resultat av mitt intresse för psykologi, teknik och musik. Mitt artisteri är ett av få områden där jag kan få utlopp för min nyfikenhet av dem.
Vilka artister inspirerar dig själv?
Det är många och det varierar. Men för att nämna några som jag återkommit till genom åren; Jason Mraz, Linkin Park, Eminem, Enter Shikari, Snook, Panic! At the Disco.
I dagsläget är jag väldigt inspirerad av Jacob Collier, Jon Bellion och FINNEAS. De inspirerar mig som producent, låtskrivare, artist och människa!
Aktuell med singeln Fireworks. Vad handlar låten om?
Jag tror att man gör sin egna tolkning vad den handlar om när man lyssnar på den, och det finns inget fel sätt att tolka den på. Men jag tolkar den som att handla om långvarig och återkommande ångest. Att gå runt och bära på ett mörker som man bara umgås med och utforskar på egen hand. Att bygga upp en fasad som ens omgivning börjar tro på och hur det i sig gör en ännu mer ensam.
Som majoriteten av mina låtar så skriver jag dem när jag ”behöver” dem. När det finns något jag behöver prata om men inte vågar, då skriver jag som mest.
Den släpps i rumsligt ljud i Dolby Atmos. Varför valde du att mixa låten på det viset?
Jag är fascinerad av musik i Dolby Atmos. Det är fantastiskt att lyssna på, det är SÅ roligt att arbeta med och Fireworks tycker jag kom till sin rätt med hjälp av formatet. För mig är den definitiva versionen av Fireworks tveklöst Dolby Atmos versionen.
Är Dolby Atmos ett svårt och kostsamt sätt att mixa låten i eller kan vem som helst göra det?
Ja och nej. Teoretiskt sätt räcker det med att du har en dator och Logic så kan du skapa Dolby Atmos-mixar (och det är en bra plats att starta på). För egen del så lade jag lång tid på att studera det teoretiska om Dolby Atmos först. I nästan ett helt år innan jag började testa på egen hand. Fördelen med det var att jag slapp göra många nybörjaremisstag och att jag kunde börja att lära mig om Atmos redan innan Logic fick stöd för formatet.
Att ha en ”riktig” Dolby Atmos anläggning är kostsamt och avancerat, men det finns inte riktigt något substitut för det. Däremot så går det att arbeta i Atmos med hjälp av hörlurar, det är inte samma sak, men det är ett fantastiskt sätt att börja lära sig formatet. Ett plus är då om man har tillgång till Atmos-högtalare/anläggning där man kan komma och lyssna på atmos-mixen med jämna mellanrum. Det var så jag kom igång med att lära mig det praktiska!
Hur kände du när du hörde den färdiga mixningen av spåret i Dolby Atmos?
Jag fick gåshud, skrattade och blev tårögd – samtidigt!
I dagsläget går det inte att höra musiken i Dolby Atmos via Spotify, men vad tror du om framtiden för ljudformatet?
Spotify har en tendens att vänta så länge det går med att lansera nya saker. Men jag är övertygad om att de kommer erbjuda det tidigare än vad många verkar tro. Vi på KMR förbereder oss för det redan nu.
Slutligen, hur ska du fira releasen?
Det blir en mindre releasefest ihop med vänner! Det jag ser mest fram mot är att få lägga till de i mina egna spellistor, som jag väntat! Det ska också bli mycket roligt att få höra vad vänner, bekanta och kollegor tycker om låten!