Det måste vara jobbigt att jobba på musikbolag.
En serie får en massiv hit med en låt, som i fallet Running up that hill av Kate Bush. En låt som spelades igenom mer eller mindre hela senaste säsongen av Stranger Things och som sedan hela världen upptäckte eller återupptäckte. En fantastik låt ska tilläggas, så inget dumt i det.

Problemet blir väl att när en bolags-VD tycker att de minsann ska ha en del av den kakan. Att en av deras gamla katalogslåtar plötligt blir en hit som slår sig upp på topplistorna världen över. Det är då det blir jobbigt att jobba på musikbolag. För helt plötsligt ska något, som inte ens var tänkt att hända från början, hända igen – fast påtvingat.

Det är nu VD tycker att de ska analysera. Hitta möjlighet. Säga uttryck som; ”det kan väl inte vara så svårt”, ”kan dom kan vi” etc. Allt för att kamma in royalties för en låt som har 30, 40 eller 50 år på nacken. En låt som är halvkänd, men kanske inte superkänd av den unga generationen. Den där låten som har DET.

Jag kan tänka mig att någon stackars hen sitter i samtal just nu med Netflix, Apple TV+ och Disney+ för att pitcha in en katalogstitel som de förhoppningsvis kan använda i en viktig scen, ”lite som Stranger Things, fast i denna unika serien”. Nervöst hoppas att de ska ta betet och att de nu har en topp-tre hit världen över som i en liten ask.

Just här. När man ska tvinga fram en hit för att någon annan haft det är nog musikbranschens största problem. När de ska hitta ”nya Adele” eller ”en ny My heart will go on”. När hjärtat till musiken försvinner och suget efter ett snyggare bokslut är viktigare än något annat. Något som mest slutar i att man lagt massa pengar på att jaga något som inte gav ett skit. För de där organiska hitsen, som just Running up that hill, händer bara organiskt.
Det var ingen som trodde att Stranger Things skulle ha en sådan impact på den låten. Att folk skulle streama den just för att det är en bra låt, absolut. Men att den skulle bli en världshit igen? Det scenariot var inte en lågoddsare när de valde låten till serien.

Jag tror nog de flesta har lärt sig vid det här laget att saker händer för att de händer. Inte för att de krystas fram. Så även den där VD:n. Men det är svårt som just VD att inte bara se pengarna som genereras för den där låten. Pengar som man gärna skulle vilja ha del av ”nästa gång”.
Det är liksom inte för inte som bolagen aktivt försöker få virala hits på TikTok eller som sagt följer trender och stilar som någon annan fått en hit med likt en hund följer sin ägare. En del av kakan är för många viktigare än innehållet.

Men grattis ändå till Kate Bush. Hon drog den stora vinsten med serien. Sedan får vi se när eller om denna typ av genomslag händer igen. En sak är dock säker. Det kommer inte att ske om man tvingar fram det.

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011