Efter singlarna Droger fester & panik samt Om du fortfarande lever är Mattias Norén och Iona Köhler Alvén i Glashus aktuella med debut-EP:n med den korta titeln Jag har så mkt otur just nu att jag vene. Här får vi förutom de två singlarna tre nya spår av ren och skär pop med ett synthigt sound, starka melodier och en ögonblicklig hitkänsla. Inte konstigt att jag älskade detta vid första lyssningen när debutsingeln släpptes och här på EP:n får vi alltså mer av allt!

Jag bad Mattias och Iona berätta mer om sig själva och musiken i denna intervju.

Ett glashus känns som något bräckligt. Men ni gör ju väldigt stabil pop. Vad fick er att välja det namnet på er?

– Namnet refererar till att kasta sten glashus. Låtarna handlar mycket om saker som gått sönder. Ibland går saker sönder bara av att jag tittar på dem. Ett annat kul sätt att se namnet på är att vi kör glassbreakers med våra färgrika och högljudda personligheter istället för icebreakers. Funkar det också. Vi utmanar ödet och kör på satan. 

Om ni skulle beskriva er och er musik för någon som aldrig hört er, vad skulle ni säga då? 

– Först och främst hade reaktionen varit; vafan har ni inte lyssnat? Skärpning!!
Glashus har melodier som sätter sig, 80s inspirerade synthar, tydliga beats samt hav av stämmor. Svensk synthpop at its finest. In och lyssna för fan. 

Vad tycker ni kännetecknar en riktigt bra poplåt? 

– Cool produktion, nice melodier i både sång och instrument, texter som sticker ut och går att relatera till. Kommer en på sig själv med att nynna melodierna i efterhand så vet en att det är en fet  pop låt. 

Nämn några exempel på gemensamma nämnare när det kommer till låtar och artister som förenar er? 

– Jadu, Vi är så högljudda att vi knappt hör musiken som spelas i bakgrunden när vi ses. För det mesta brukar våra häng även gå ut på att skriva egen musik mer än att lyssna på musik tillsammans. Men det är självklart vi har några gemensamma nämnare, dock tror vi att det som gör oss så bra tillsammans är att vi har olika referenser som vi blandar ihop till en härlig röra. 

Hur arbetar ni oftast fram era låtar? 

– Vi har lite olika sätt att arbeta fram våra låtar, ibland skickar Mattias en loop till Iona som sen spelar in en topline ovanpå och sedan jobbar vi fram en låt tillsammans utifrån det. Ibland skickar Iona en demo till Mattias som sen lägger på lite synthar och grejer och så jobbar vi fram en låt utifrån det. När vi är i samma stad så har vi låtskrivare sessions där vi sitter tillsammans i studion och skriver och producerar. Oftast är det mycket tracks som skickas fram och tillbaka mellan oss två.

Foto: Lucas Bergqvist

Har ni något favorit ljud som ni gärna vill ha med i en låt? 

– Ionas röst gånger 40, haha. Mattias älskar att sampla vardagliga ljud som tex en gnisslande dörr, en toalett, en fläkt, eller knasiga röstmemon som Iona skickat – orelaterat till musiken. Mattias brukar säga att han vill att effekterna ska låta dyra – “ett dyrt delay på det så är vi hemma”. 

När började ni arbeta på låtarna på EP:n Jag har så mkt otur just nu att jag vene och finns det någon gemensam närmare på låtarna?

– Den gemensamma nämnaren är väl framförallt temat om kärlek och misslyckade förhållanden, EP:n genomsyrar även av vårt sound som är byggt med mycket synthar och vocals. Produktionen har en röd tråd genom EP:n. 

Under pandemin lämnade Iona Londons lockdown och då påbörjade vi arbetet. Genom EPn tar lyssnaren sig igenom teman som: att fucka upp och göra någon besviken, vänta på att något ska förbättras i ett förhållande och hoppas att en person ska ändra sitt beteende, att inte bli sedd för den man är utan som det ens partner/flört hoppas en ska vara, expartners och deras plötsliga steg från huvudroll till statist i ens liv, och sist men inte minst om att hamna i destruktiva förhållande där knark och fest går före allt annat.

Hur mycket otur kan man ha och varför har ni just så mycket otur? 

– Bra fråga! Det är klart en kan ha en jävla massa otur. Dock är namnet lite ironiskt, för det är ganska uppenbart genom mina låttexter att jag inte alltid gjort de bästa valen när det kommer till relationer. Namnet på EPn är taget rätt uppåner från ett sms Iona skickade till Mattias när hon tröttnat på att allt kärleksrelaterat i hennes liv gick åt helvete. 

Jag tror att oturen kommer mycket ifrån att jag valt att vara med personer som haft andra ambitioner och prioriteringar  än i slutändan har det inte blivit så bra, sen har jag absolut haft otur också och hamnat i en jävla massa knepiga situationer. Men vafan, man lär väl sig av mina misstag, eller som jag brukar säga till Mattias, i värsta fall blir det bara en jävla massa inspiration till nya låtar. 

Omslag

Älskar den inledande låten Du känner inte mig. Verkligen pop-perkeftion i mina öron. Berätta om låten. 

– Mattias hade en instrumental idé han visade mig. Efter att ha lyssnat på den så sa jag direkt: Jag vetefan om jag kan skriva en så glad låt, jag hade aldrig riktigt skrivit popmusik innan jag och Mattias började jobba ihop. Jag provade på det dock, och gjorde en liten twist på det hela och skrev en ganska glad/arg fuck off text med en retsam melodi till. 

När jag hade lagt melodin kändes låten självklar och produktionen växte fram naturligt. 

Texten handlar om personer som tyckt att de känt mig och förstått mig men som aldrig riktigt ansträngt sig för att lära känna mig på djupet utan bara antagit vem jag är och hur jag fungerar. Det handlar om när folk ser en för den de vill en ska vara istället för den en är. Det kan leda till en jävla massa problem och missförstånd, men ibland väljer en att ignorera det och bara go with the flow. Has aldrig slutat bra för mig dock, därför är låten ett nej tack till nya sådana situationer. Jag är den jag är inte den du vill att jag ska vara. 

Neråt var väldigt fin också. Snyggt med stråkarna. Det blir liksom pampigt och filmiskt. Var det tanken och hur gick tankarna kring låten? 

– Musiken skulle kännas vemodig och sitta som ett skoskav. Det är en sorglig och fin låt som handlar om att göra någon besviken med sanningen. Smärtan som uppstår när man sårar någon med sin ärlighet. Sanningen gör ont ibland. 

Nu när första EP:n är släppt, vad kan vi förvänta oss av Glashus framöver? 

Vi har precis skaffat bokare så det blir absolut en massa mer najsiga live gig framöver. Sen blir det fler singlar, en till EP, album, avslut och återföreningsturnéer om vartannat. Vi sitter redan på en färdig uppföljande EP och håller på att skriva nytt material, det jobbas på hela tiden ska ni se. Vi är sjukt taggade på att dela med oss av allt material.

Vad ska ni göra under sommaren? 

Spela musik! Skriva musik! Spela in musik! Bli signade?!!! 

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011