Det har varit en turbulent tid för Spotify.
Efter att Neil Young fått nog av att podd-profilen Joe Rogan spridit disinformation om vaccin en gång för mycket tog han sitt pick och pack och lämnade plattformen i protest. Strax efter Youngs uttåg valde även Joni Mitchell att lämna.
Idag har artisterna Nils Lofgren, India Arie och Crosby, Nash & Stills också lämnat samt podcast-profilerna Brené Brown, Roxane Gay och Mary Trump.

Det är hedersamt att artister står upp för vad de tror på och vågar ställa krav på ett företag som har en såpass stor del av streamingkakan och så mycket makt. Samtidigt är det ju en risk man tar som artist. Här i Sverige står Spotify för si sådär 80% av alla streamingintäkter. Det är en ganska stor bit av kakan man väljer bort för att göra ett statement och det kan vara en god nog anledning för många att bara knyta nävarna i fickan och helt enkelt inte ta den striden.

Samtidigt är det inte bara en fråga om var artisterna finns för konsumenten. Ingen av de ovan nämnda artister är tillexempel några jag lyssnar på i någon större utsträckning. Joni Mitchells frånvaro från Spotify är inte direkt avgörande för mig personligen.
Men om fler och fler märker att Spotify kanske inte är de där helylle-personerna med den där moraliska kompassen man kanske bör ha när de köper upp och blir ansvariga utgivare för galna podd-megafoner, eller att man tycker att Spotify betalar för lite i ersättning till upphovspersonerna. Det är då Spotify får ett problem.

De senaste veckorna har jag sett en hel del personer på sociala medier som valt annan plattform för att lyssna på sin musik. Dels för att de vill stötta Youngs drag att lämna, men också för att Spotify inte riktigt bryr sig om de som förser dem med innehåll.
För låt oss vara ärliga. Spotify är ett teknikbolag i första hand som tillhandahåller musik. De bryr sig lika lite om artisten som förser dem med innehåll som skotillverkaren bryr sig om att det är en 9-åring som gjort skon de kan sälja med 1000-marginal. Så länge innehållet ger dem 109 kronor i månaden från användaren är de nöjda. Om sedan den användaren betalar 109 kronor i månaden och mest bara lyssnar på poddar som inte kostar Spotify ett öre i royalties, ja då är ekvationen väldigt enkel för Spotify. Klart att man ska pusha poddarna och podd-profilerna först och musiken sist. För även om Spotify är den plattform som ligger i det lägre skiktet när det kommer till att betala ut royalties för artisterna, så är det fortfarande något öre som ska pungas ut vid varje lyssning. Ju färre ören ut, desto mer ören kvar att köpa en villa för eller sponsra ett fotbollslag.

Frågan är dock hur många konsumeter som är villiga att lämna Spotify?
De flesta konsumenter vet knappt vilka produkter som innehåller palmolja eller dåliga råvaror där djur fart illa när de handlar i butiken, så varför ska de bry sig om artisten får dåligt betalt när allt de vill göra är att lyssna på Adeles nya album vid middagsbordet?
En färsk mätning, med dock ganska få deltagare, visade att cirka 20% av Spotifyanvändare funderade på att byta tjänst eller hade redan gjort det. Den undersökningen skulle jag inte ha som vetenskapligt underlag för något. Men jag tror definitivt att en viss del av Spotifys 180 miljoner betalande kunder idag kan tänka sig att byta. Om bara 10% av dessa 180 miljoner väljer att gå till annan plattform blir det ganska många i antal och intäkter.
I dagsläget känns det främst som de som värdesätter bra ljud valt att lämna för Apple Music eller Tidal nu när Spotifys utrullning av Lossless verkar ligga långt bortom horisonten. Samtidigt är det nog väldigt mycket samma demografi som just valde att lämna Spotify för att Neil Young inte längre finns där. Det var kanske pushen de behövde för att våga testa något nytt, men annars hade de nog varesig brytt sig eller bytt, utan bara väntat tills Spotify rullat ut sin Lossless-version.

Någonstans hoppas jag ändå att fler artister vågar stå upp mot Spotify. Kanske inte lämna med sin katalog, men att själva pusha för och gör ett aktivt val igenom att välja en annan streamingtjänst när de lyssnar på musik. Att i ena sidan gnälla om att det är kaffepengar man får från Spotify eller att de har så stor makt, samtidigt som man själv stöttar dem med månadsavgiften är ju verkligen som att älska att bli misshandlad. För märker man att inkomsterna inte blir bättre och man knappt kommer med i en stor spellista så spelar det kanske ingen roll om man är kritisk och leder folk bort från plattformen. Det blir streams man kan ha eller minsta. Musiken finns fortfarande där på Spotify för de som vill lyssna, men det är bättre för dig som artist om du kan få fler att lyssna på din musik via en annan plattform. Heck, där kanske du till och med hamnar i en (för den plattformen) stor spellista och kan bygga fanbase där? Som sagt, välj inte bort, men välj annat fokus.

Men det finns ändå hopp om ett liv utanför Spotify.
Idag öppnade Sverige upp efter två år av pandemi. Livespelningar kan komma igång igen vilket kan dra in en del pengar som då inte är genererade via plattformen.
Sedan kom en färsk rapport som visade att både Joni Mitchell och Neil Youngs musik ökat i försäljning och streams sedan de lämnat Spotify. När Young fanns på Spotify streamades han cirka fyra miljoner gånger i månaden allt som allt. Senaste månaden har han streamats över fem och en halv miljoner gånger på de kvarvarande plattformarna han är på.
Det är väl detta som kanske kan få andra att förstå att Spotify inte är allt. Att det faktiskt finns en hel del konsumenter som använder andra plattformar.

I det stora hela behöver nog Spotify ett större avhopp eller uppmaning till byte av en mer aktuell artist för att det ska hända något drastiskt som gör en attitydförändring hos bolaget. Att Beyoncé och Taylor Swift än en gång lämnar plattformen. Eller kanske att Ed Sheeran, The Weekend eller Adele bara länkar till Tidal eller Apple Music på sina sociala medier och i reklam? Artister med dignitet och som är stora idag som säger att Spotify behandlar artisterna som luft och det är dags att testa något annat. Först då tror jag att fler användare väljer att ta steget bort från Spotify.
Men lite som jag var inne på min krönika från i fjol. Så länge artisterna inte leder publiken ut från Spotify så kommer de inte att flytta sig. Då kommer ersättningen fortsätta vara dålig och Spotifys maktposition kommer göra att ingen vågar stå emot dem. Fokuset för bolaget kommer att vara på det som gynnar Spotify i första hand. Något som gör att bolagets moraliska kompass bara kommer att peka dit de tror pengarna finns. I dagsläget är det mot poddar och inte musiken som faktiskt byggt upp plattformen.

Vad tyckte du?
Like
Love
Care
Wow

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i allmänhet och husgudarna är inga mindre än Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt jag vill lyssna på mer än en gång.