Den norska sångerskan Susanne Sundfør släppte tidigare i år sitt album The Silicone Veil , som fått bra kritik och tagits emot av publik med öppna armar i sitt hemland.
Där har hon en mycket bra grund att stå på då hennes förra skiva The Brothel legat på den norska albumlistan i över 30 veckor, samt att den sålde i mer än 40.000 exemplar. Hon har även kammat hem två norska grammys och det är nu helt klart dags för svenskarna att få upp ögonen i större skala för sångerskan.
Här i Sverige fick hon dock en extra skjuts när hon var med i Skavlan tidigare i säsongen och hennes otroliga röst byggde grunden till en helt ny fanskara även här i Sverige.
Det som är imponerande med hennes musik är att den både är mörk och popig på samma gång. Många har jämfört henne med Lykke Li och det är ingen dum jämförelse, även om Susanne är mer orkestral över sin elektroniska musik än rytmisk.
”Målet med The Silicone Veil var att göra ett så ärligt album som möjligt.” berättar Susanne för mig över telefon från Lodon där hon precis hade haft en konsert i en kyrka.
”Jag hade börjat jobba på skivan direkt efter att jag var klar med The Brothel 2010, så jag har jobbat ett par år med den innan den kom ut.”
Under perioden med skivan berättar Susanne att hon lyssnat en hel del på Górecki , som fick vara en del av hennes musikaliska inspiration för skivan, som producerats av hennes ”husproducent” Lars Horntvedt , som varit ansvarig för produktionen på samtliga hennes studioalbum.
Det som slog mig med allt som presenterats av hennes skiva är snyggt tematiskt.
Allt från videor till omslag.
”EMI i Norge sammanförde mig med de två regissörerna som gjorde videorna. De är väldigt duktiga på EMI att hitta bra samarbetspartners för det jag gör måste jag säga.”
Svenska Mats Udd gjorde White foxes som var första singeln med en hjärnoperaton och en död räv som central punkt.
Titelspåret The Silicone Veil var regisserad av Luke Gilford . Om White foxes kändes mer nordisk i stilen är denna mer amerikansk och nästan lite David Lynch :ig.
Gemensam nämnare med båda videor är att de är otroligt fängslande och man kan liksom inte sluta titta på dem när man väl börjat.
-Vem har gjort omslagen till albumen och singlarna? De följer ju en snygg röd tråd.
”Jag har jobbat med Magnus Voll Mathiassen som gjort ett fantastiskt jobb – och som senare även designat Rihannas nya omslag.
Vi hade en hel del möten om hur vi skulle göra och till slut kom vi fram till att vi skulle låta omslagen föreställa hjärtrytmer. Så det är grafiken som uppstår av hjärtslag.”
Under åren som gått sedan förra skivan har Susanne även jobbat med Tumbuktu på hans låt Kapitulera .
”Jason hade hört min förra platta och tyckte den var bra. Så han kontaktade mig via mitt management och frågade om vi kunde göra denna låten ihop, vilket jag tyckte lät som en riktigt bra idé!”
Hon kommer även vara med på Kleerups kommande skiva som dyker upp under 2013, vilket ska bli otroligt spännande. Kleerup tillsammans med Enochson remixade ju hennes White foxes för singeln tidigare i år så ett mer riktigt samarbete är ju helt på sin plats.
I veckan återvänder Susanne till Sverige för spelningar i Malmö och Stockholm, vilket kommer bli magiskt bra för er som är där.
”Sedan ska det bli skönt med julfirande med familjen hemma i Norge.” avslutar hon och säger det med en nostalgisk längtan i rösten.
Lyssna på Susanne: