När Alan Walker släpper sitt andra album och tar oss in i sin superhjärtevärld är det fyllt med hits och starka samarbeten. Musiken är välpolerad för att passa de kräsna radio- och spellistelyssnarna. Samtidigt är det inte direkt överraskande eller spännande i sin helhet, utan det är likt just som många superhjältefilmer av idag där ytan är allt medan djupet och dynamiken inte är lika viktig.
Att Alan Walker har med två tolkningar (eller remixer) av Hans Zimmers låtat på nya albumet World of Walker känns inte helt främmande. Walkers musik och framtoning har alltid haft en känsla av film över sig, vilket jag uppskattat. Han framställer ju sig själv mer eller mindre som en seriefigur som skulle kunna vara en del i Marvels Avengers eller liknande. På albumet får vi uppleva två Zimmer-stycken från filmerna Inception och The Rock. Absolut två stycken som haft styrkan att fungera för en stor publik även utanför biosalongerna, och med det tacksamma att skapa egna, dansanta versioner av. Men som sagt, var det någon som skulle göra det så var det väl Alan Walker.
Bortsett från dessa två instrumentalspår är World of Walker en kavalkad av hits. Den norske producenten samarbetar med artister som Ava Max, Winona Oak, Benjamin Ingrosso och Boy in Space för att nämna några. Resultatet är som sagt vansinnigt topplistevänligt och det är inte många spår på albumet som inte känns som givna hits. Visst, Walker är ingen Avicii när det kommer till produktion som skapade genreöverskridande mästerverk, men det är välpolerade EDM-låtar som funkar brett i de kommersiella radiostationerna, på dansgolvet och i spellistor. Det räcker gott skulle jag säga. Man blir absolut inte överraskad men likt Marvel-filmerna blir man underhållen och får valuta för pengarna. För mig personligen hoppar jag gärna in i Walkers värld. Ibland är det väldigt skönt att få uppleva något välgjort samtidigt som man inte behöver anstränga sig allt för mycket för att ta in eller uppskatta.