Senaste gången vi fick ett album från den nu mera mest Grammy-belönade artisten genom tiderna var 2016. Så lita på att världen fortsätter titta åt Beyoncés håll tålmodig, men mitt tålamod börjar ärligt talat sina något. Allt som sångaren lånar ut sitt namn och röst till verkar förvandlas till guld. Det är därför inte längre en fråga för Queen B att regelbundet släppa nya skivor för att förbli så relevant som möjligt. Artisten har snarare gått över till att vara en legendarisk ikon som tar politisk kamp för feminism, svarta människors rätt och polisbrutaliteten. Om Beyoncé kommer att vara relevant för alltid återstår dock att se.
Efter att ha lånat ut sin röst till Nala i nyinspelningen av Lejonkungen och släpptes ett album inspirerat av filmen med titeln The Lion King: The Gift. Så artisten verkar fortsätta lite på det spåret och ger oss soundtracket Be Alive till King Richar. Filmen om Richard Williams, far till tennisstjärnorna Venus och Serena. Inte en slump heller, för Serena Williams har tidigare setts i musikvideon till Beyoncés låt Sorry.
De riktiga fansen väntar förstås med spänning på ett nytt album, men med Be Alive får vi ändå något som påminner om låtarna från Leomnade. Polyfoni och en nostalgisk atmosfär ger låten karaktär redan från början. När beatet sedan väl kräver uppmärksamheten hamnar vi i en ganska typisk Beyoncé-låt med magnifik sång och influenser från olika genrer. Att refrängen är ett spökande musikstycke istället för en medryckande allsång påminner oss tyvärr ganska snabbt om att låten är ämnad för film. Men ändå, Beyonce visar en aldrig tidigare skådad urkraft genom hela låten som kanske får oss att längta ännu mer efter en ny fullängdare. Kanske 2022?