Det var förra året som Västerås-musikern Erik Halvarssons alter ego Erik Emanon blev utnämnd till 2012-års boost-akt via musikorganisationen UpSweden . Utnämnelsen grundas i att alla verksamhetschefer inom organisationen väljer ut en artist de tror lite extra på och alla valde Erik.
”Det betydde att jag fick hjälp med promotion av min EP, och de tog fram pengar till videon med mera, så det har väl fungerat lite som ett skivbolag.” berättar Erik när vi pratas vid över Skype.
Det var också tack vare att han blev boost artist som han då kunde släppa sin lysande EP The Art Of Letting Go tidigare i år. En skiva som blandar pop med electro och dubstep, ihopmixat av snygg, nästan filmisk produktion.
”Det är kul att du nämner filmmusik, för det är något jag skulle vilja jobba med i framtiden att få göra just film- och spelmusik tillexempel.
Jag tycker om den episka känslan i en låt, utan att behöva lyssna på texter och ord.”

Eriks musikkarriär började dock inte med att göra popmusik.
”Jag rappade faktiskt.
Jag laddade ner beats från internet när jag gick i högstadiet och tyckte jag var skitcool. Själv kallade jag mig för Caddy Lac , för jag var så fruktansvärt förtjust i just Cadillacs och sedan tyckte jag att det var coolt.” skrattar han åt sina tonårssynder.
Hans rap gjorde att han började jobba med en kille från Ottawa, där de tillsammans gjorde några låtar som blev hits på klubbar i Kanada.
2009 gick han med i musikföreningen UpSweden, vilket ledde till att han släppte en singel på Spotify och sedan blev bokad till bland annat Piteå Dansar Och Ler.
Men efter det kände han att han fick nog av sin rap-image och ville utvecklas mer åt det popiga hållet.
”Det hade jag alltid velat göra. Att jobba med riktiga melodier och bygga upp en låt från grunden.
Jag lyssnar ju på allt men genomgående väldigt mycket svensk popmusik. Sedan är jag en schlagernörd och väldigt svag för hits.”
Själv kan han tänka sig att få med låtar i melodifestivalen. Hans plan är i alla fall att skicka in något nästa år, så att det kanske kan vara med en låt av honom i 2014-års upplaga av festivalen.
Det är något jag verkligen ser fram emot, att få höra en Emanon-låt i Melodifestivalen. Med tanke på att hans redan perfekta poplåtar från EPn tickar upp i fördelaktiga strax över 180 sekunder, behärskar han ju redan nu formatet att skriva till just Melodifestivalen.
Sedan har han även jobbat med en av artisterna från årets upplaga. I vintras remixade han Mimi Ohs debutsingeln Säkerhetsnål innan hon var med i Melodifestivalen med Det går för långsamt . Samt han fick även remixa bland annat Dr Albans singel Freedom .
Nu ligger det massa remixar för olika artister i hans dator som väntar på att släppas.
Just remixandet började mer eller mindre av en slump.
”Det var en polare till mig som spelade i ett band som frågade om jag ville remixa en låt, vilket råkade bli en av de fetaste dubsteplåtar jag hade gjort då.”

Eriks musikstil känns ganska unik för en svensk popartist.
Redan när han rappade mixade han den genren med housemusik och elektro. Den kombinationen fortsatte han med även när han övergick till renare popmusik.
Men grunden för honom är ändå att musiken är viktigast i en låt.
”Jag brukar göra min musik på ett annorlunda sätt gentemot många andra.
De flesta nynnar på en melodi som de sedan skriver musik till. Jag brukar istället spela in en låt och sedan kommer jag på en melodi som jag ska sjunga till den instrumentala låten jag gjort.”
Även om han uppskattar musiken och produktionen i en låt, överger han inte texten för att skriva något banalt och simpelt.
Två av spåren på EPn fångade mitt intresse extra mycket. Den inledande Nangijala och avslutande Finding Neverland .
Om Nangijala berättar Erik: ”För det första älskar jag Astrid Lindgren – vem gör inte det liksom? Sedan ville jag skriva en låt om brödraskap och hålla tag om den man älskar samt hjälpas åt att pusha varandras självförtroende. Då tyckte jag Nangijala var så bra, för att det var ett ställe där det alltid fins någon som tar hand om en, även när man dör.
Sedan tyckte jag det var metaforiskt vackert att döpa den till just Nangijala .”
Låten Finding Neverland är den enda låten på EPn som handlar om Erik själv.
En låt som – för er som kan er Peter Pan -historia – handlar om att behålla sitt barnasinne även när man växer upp.

Vad som kommer härnäst för Erik är han dock inte helt säker på.
Han är ju bara 20 år och har många låtar framför sig, men om det blir ännu mer musik på heltid eller om han ska börja plugga har han inte riktigt bestämt sig för.
Det han dock jobbar för är att släppa en ny singel inom det närmaste och sedan får vi helt enkelt se vad det blir.
Att det blir något råder det nog ingen tvivel om. För med det resultat Erik ändå fått med sin första EP är det nog få artister som lyckas med.
Jag kommer i alla fall hålla er uppdaterade om vad han gör här i bloggen!

Lyssna på Erik

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011