Chvrches skapar en stark helhet med albumet Screen Violence. Ett album där skräckfilmer, ångest och dagens sociala mediestress ligger till grunden för låtarna. Samtidigt får vi en knippe lysande elektropoplåtar av bandet där både singlar och albumspår håller mycket hög klass.
Det har alltid varit något som tilltalat mig med Chvrches. De bjuder oftast på stora elektropoplåtar där de liksom suddat ut arvet från den klassiska synthpopen och mixat den med dagens mer polerade elektropop. Det är en grupp där jag alltid älskat singlarna. Albumen har dock ofta varit bra, men kanske inte rakt igenom lysande i sin helhet.
Med Screen Violence skulle jag säga att Lauren Mayberry, Iain Cook och Martin Doherty äntligen fått alla pusselbitar att hamna på rätt plats. De har helt plötsligt skapat ett album med en riktigt bra helhet och där jag uppskattar mer eller mindre samtliga låtar.
Självklart är singlarna de starkaste låtarna på albumet och bandets samarbete med The Cures Robert Smith på How not to drown är mästerlik. Låtarna där emellan känns inte längre som transportsträckor, som de gärna kan bli på ett album. De hjälper till att föra albumet framåt istället för att få det att stanna upp.
Låtarna på Screen Violence är inspirerade av skräckfilmer, men även av sociala medier i allmänhet och filterappar som skapar ett destruktivt beteende, vilket reflekteras i titeln. Just att de hittat ett tema gör att hela albumet får den där inramningen och helheten som det behöver. Inte att det känns som ett temaalbum i sig så. Men att ha en röd tråd i tematiseringen av låtarna hjälper definitivt till att höja helheten på albumet.
En rolig parantes är faktiskt att bandet övervägde att kalla sig för just Screen Violence innan de landade i Chvrches vilket de avslöjade i denna intervju.
Extra plus att de mixat låten i Dolby Atmos för att ge låtarna ytterligare en dimension i hörlurarna, vilket blivit mitt favoritsätt att uppleva musik på senare tiden.