Johan satte sig ner för någon vecka sedan med Jasmine Kara för att prata lite om hennes väg mot Melodifestivalen. Hon tävlar denna vecka med låten Gravity som hon skrivit tillsammans med Anderz Wrethov.

Vad är bäst med att bo i Los Angeles?
Vädret! På riktigt. Det är inte så mycket mer som är speciellt med LA om jag ska vara ärlig. Från början skulle jag faktiskt flytta till New York, men sen sa alla människor som jag jobbade med där att ”du borde bo i LA! Det är här allt händer och det är här alla jobb finns!” så jag tänkte att jag testar liksom. Men det är inte så ”wow” som man kan tro.

Har du hittat någon favoritplats i staden? En plats som man borde besöka?
Ja, det finns mycket vackra ställen såklart. Men annars är det hajkarna. Jag hajkar mycket på mornarna och det är något av det bästa jag vet, utsikten när man hajkar.

Det är ganska turbulent i USA just nu, märks det av när man är där?
Ja, lite grann. Jag har inte varit så mycket i USA den senaste tiden, för jag kom till Sverige precis samma dag som Trump blev president, som tur är. Men det är ju katastrof! Man kunde inte tro att det var sant, jag trodde faktiskt att det var ett skämt när jag fick höra det.

Vad var det som tog dig till USA?
Det var musiken. Eller ja, delvis. Jag har alltid haft en dröm om att åka till New York framförallt, ända sedan jag var liten. Jag vet faktiskt inte varför. Men det var dit jag åkte först, för att satsa. När jag fyllde 18 så åkte jag till New York och knackade dörr på skivbolag och sånt, för att försöka bli upptäckt och göra musik på det sättet. Det var egentligen så jag började med musik i branschen. Det började där borta innan nånting hände i Sverige. Fast det smällde i Sverige innan, haha.

Var det svårt att nå fram i USA?
Ja, det var jättesvårt. Dels så fick jag inte komma in på skivbolagskontoren utan manager, så då försökte jag en annan väg. Jag försökte komma in på klubbar för att få uppträda, men det var samma där, för då var jag minderårig. Så jag började sjunga i tunnelbanan istället, och i parken och liknande. Men jag fortsatte tjata på klubbar och till slut fick jag uppträda på en klubb. Jag sa ”Snälla ge mig bara en chans, låt mig bara få sjunga en låt! Sen lovar jag att ni inte kommer se mig mer.” för jag kände att jag inte har något att förlora. Man känner ju ingen ändå, så det spelar ingen roll, skitsamma! Så då fick jag komma in och sjunga en låt, och han sa direkt att jag måste komma tillbaks nästa vecka och köra mer. Så då fick jag komma tillbaks, och en av dem gångerna som jag körde med det bandet, så kom Beyoncé och Jay Z in. Helt otippat. Det var inte förens då som skivbolaget i Sverige, Cosmos som jag hade då, hörde av sig när de såg bilden med Beyoncé. Då signa de mig.

Foto: Emanuel Fröberg

Vad ser du själv som din styrka som låtskrivare?
Melodier.

Du har ju jobbat på Gravity med Anderz Wrethov, hur kom det samarbetet till?
Ja, vi gjorde en session med Arash och Robert Uhlmann i somras. Vi hade svinbra energi tillsammans direkt, det var jättekul att jobba ihop. Jag hade faktiskt en låt som jag ville ha med i Mello innan, men då sa de på SVT, Christer och alla, att den inte var tillräckligt ”hittig”. Men jag ville verkligen köra den låten, fast idag är jag ganska glad över att det inte blev så. Så jag testade att åka ner till Anderz för att skriva en ny låt för Melodifestivalen och då kom allt direkt, helt naturligt till oss. Det tog kanske en kvart att göra grunden. Det var så rakt liksom. Vi ville att det skulle vara en låt som handlar om kärlek och föra samman människor med musik, good vibes liksom. Ett budskap mot allt som har hänt det senaste året, politik och så. Det är verkligen så mycket skit som har hänt, och då blir man extra tacksam att man får göra nånting som hörs av folk. Att kunna säga ”Kom igen! Vi får inte tappa hoppet!”.

Det här med att du har skickat in en låt tidigare, var det för i år eller för ett tidigare år?
Det var i år. Jag har faktiskt blivit tillfrågad om att vara med tidigare år. Men då har jag tackat nej för då har jag inte riktigt vågat. Sen har jag känt att eftersom jag var i USA och höll på med pappersjobb och flytt och allt vad det var. Det har inte varit rätt tillfälle.

Du har ju ändå varit med i tävlingar som Let’s Dance och Körslaget, har du alltid varit i tävlingsmänniska?
Nej, tvärtom. Jag trodde först inte att Let’s Dance var min grej, jag kan inte dansa liksom. Men sen sa jag att om jag kan få tillräckligt betalt för att ha råd att spela in min kommande platta, då kan jag vara med. För jag ville verkligen spela in min platta och jag hade eget skivbolag då. De gick med på det, så det var bara att köra.

Foto: Emanuel Fröberg

Hur går det med ditt skivbolag, Karasmatic Music?
Det har gått bra faktiskt. Men nu har jag signat med Warner, för jag kände att det inte blev någon tid över till musiken. Det var bara massor med pappersjobb. Jag kände lite att det inte är det jag är bra på överhuvudtaget, jag har aldrig velat göra det heller, det bara blev så. Jag tänkte att jag måste få ut musiken och då fick jag göra det själv, för det fanns inga andra alternativ då. Det är egentligen samma sak med låtskrivandet, det är inte det jag vill göra. Jag vill vara en performer. Jag kommer självklart fortsätta med låtskrivandet, men jag är väldigt glad över att jag har fått lägga mer krut på artisteriet.

Men om man ska vara strategisk, så ligger ju oftast pengarna i låtskriveriet?
Ja precis. Fast om man hade gjort något för pengarna, då hade man ju valt ett annat yrke. Jag älskar ju det här, det är livet. Världens roligaste grej.

Du var med på låten Over the Ocean, med Beat Funktion. Hur kom det till?
Ja, juste! Jag gästade dem. De mejlade mig och frågade om jag ville gästa, och jag sa absolut. Jag tycker det är kul att göra musik med alla möjliga människor, och de är jätteduktiga också, så det vara bara roligt.

Men var du med och skrev någonting, eller var du bara gästartist?
Jag gästade bara.

Hur laddar du inför Melodifestivalen?
Jag har inte börjat ladda så mycket än, jag kommer börja nu. Det är väl mer så att nerverna har börjat redan för länge sen, jag har redan svårt att sova på nätterna. Det är jättenervöst, men det ska bli jättekul. Jag har skaffat sömntabletter nu ett tag framöver, haha!

Har ni tänkt på hur framförandet ska se ut?
Ja det har vi planerat lite grann. Dels så vet jag att min kompis Sara Arnesen ska göra klädseln. Hon har varit min stylist sedan jag började med musik, vi har känt varandra i 15 år eller något sånt. Så det är väldigt kul, jag har liksom samma tjej med mig under alla dessa år. Det nya är att jag får jobba med Warner, vilket är superspännande.

Har Melodifestivalen alltid varit en dröm?
Både ja och nej. När man var jätteliten då tänkte man ”Wow, vad stort” men när jag blev äldre har jag alltid tänkt att min musik inte passar in, men nu gör jag mer pop i jämförelse med förut. Sedan är det ju så att det inte bara är schlager i Melodifestivalen längre, det är väldigt blandat.

Ja, nu är det mer popfestival än schlagerfestival.
Ja, och det är ju bra musik!


Jasmine Kara
@Facebook

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011