Fredagen den 30:e September är det premiär för filmen Filmtajm med Electric Banana Band på Folkets Hus och Parkers biografer runt om i landet. Filmen bygger på de kända karaktärerna Trazan och Banarne som spelas av Lasse Åberg och Klasse Möllberg. Tillsammans med Janne Schaffer som Zebran spelas det upp gamla och nya sketcher samt sjungs. Själva konserten som filmen bygger på spelades in i Konserthallen i Eskilstuna tillsammans med Eskilstuna Symfoniorkester tidigare i år.

Själv är jag ju uppväxt med Trazan och Banarne som gick på sommarlovsmorgon i TV när jag var liten. Inte för att jag minns så mycket av själva programmet – mer än att jag ville bo i deras hus, främst för att de hade en studsmatta, plus att det var en av de få programmen på den tiden (vi snackar ändå 70-tal) som hade tecknade filminslag. Sedan hade jag skivan Sångtajm med Trazan och Banarne med alla låtarna från serien. En av de skivor jag hade där jag fortfarande kan minnas hacken och knastren i vinylen på några av låtarna.

Det var dock efter att något snille på SVT raderat hela originalserien med Trazan och Banarne som Åberg och Möllberg beslutade sig för att göra om serien 1980. Denna gång tillsammans med Janne Schaffer som Electric Banana Band.
Schaffer är väl så nära en levande legend vi kommer i detta land.
Han är en av världens mest uppskattade gitarrister och har spelat med bland annat Ted Gärdestad, ABBA, Bob Marley, Cornelis Vreeswijk, Björn Skifs, Lisa Nilsson och Toto för att bara nämna några. Han har varit aktiv i snart 50 år som artist och studiomusiker, och intresset för musiken tycks aldrig svalna.

Jag fick äran att ställa några frågor till Schaffer om främst då arbetet med den nya filmen och Electric Banana Band, som han gladeligen svarade på.

Vi kan ju börja med: Hur kom ni fram till att zebramöstrat var din stil?

Vi kom nog aldrig riktigt fram till det på något sätt. Det var mer Lasse Åberg som valde det av en ren tillfällighet när vi skapade Electric Banana Band.

Vad tror du själv gör att Electric Banana Band och Trazan & Banarne fortsätter att fängsla folk 40 år senare?

Det har nog med kvalité att göra.
Jag har ju varit inblandad i en del saker under mina år. Ted Gärdestad från början till slut. 50 av ABBAs 98 låtar. Jag har skrivit eget och jobbat med Björn J:son Lindh. Mycket av den musiken lever ju kvar av en anledning. Det som är genomgående för min del är att jag är noga med hur jag gör och uttrycker mig. Jag vill se till att det blir så bra som möjligt och har väl någon form av kvalitetsindex som jag vill uppnå. Sedan är det ju olika typer av musik vilket är kul. Så jag är tacksam över att jag kan hålla på med så många olika generar.

Sedan är det ju kul att ni faktiskt vill fortsätta och ta detta vidare.

Ja. Vi har ju egentligen ingen plan så. Det är vår egna produkt som vi producerar själva och vi har inget skivbolag i ryggen. Lasse skriver texterna och jag musiken. Sedan är det ju kul att spela. Så länge folk kommer kör vi. Vi gjorde sex spelningar i år, så det är inte den huvudsakliga näringen för någon av oss. Utan vi gör det för att det är kul och publiken verkar tycka det är roligt också.

Hur brukar ni gå tillväga när ni gör låtarna?

När jag började jobba med Ted Gärdestad, vilket var 1971, då fanns bara låtarna utan text. Samma med ABBA. Men när det gäller Electric Banana Band vill jag ha en text för att få en idé. Det kan egentligen bara vara en textrad, eller en skiss på en vers eller refräng. Sedan kanske jag behöver ringa Lasse och fråga om han kan ändra på något ord för att få en annan rytm rent musikaliskt. Lasse är otroligt bra att jobba ihop med för han är alltid öppen för förslag och har förståelse. Han är såpass musikalisk att han kan hitta ett annat ord som passar lika bra och som stämmer in mer rytmiskt.

Hur ser du själv på barnmusiken utveckling från 70- och 80-talet till idag?

Lite svårt att säga där. Jag tycker inte man ska tillrättalägga musik för barn. Utan man ska göra musik man själv kan stå för och tycker är kul och bra. Sedan är ju Lasses texter väldigt bra. Kultur för barn står ju faktiskt väldigt högt och det är viktigt att värna om den. Vi har ju ikoner inom den genren som Astrid Lindgren. Jag fick äran att spela in originallåten till Karlsson På Taket som Georg Riedel hade komponerat.
Barbro Lindgren har jag också jobbat med på Dramaten. Där gjorde jag musiken till Trollkarlen Från Oz, vilket var häftigt. Sedan har vi ju dem som jag själv tycker är oerhört duktiga på musik för barn som Jojje Wadenius, som även är en skicklig gitarrist. Jan Johansson och Tina Alin är fantastisk duktig.
Det gäller bara att hålla samma nivå även om det är olika genrers. Om de så är Gärdestad, ABBA eller Electric Banana Band.

Ni är ju väldigt miljömedvetna som band. Även du var tidigt med ett tydligt miljötänk, att vi inte kan utarma jordens resurser.

Ja det insåg jag redan när jag skrev min studentuppsats 1966 om Rachel Carsons Tyst vår. Sedan dess har jag alltid varit miljöengagerad. För mig är det den största politiska frågan. Det spelar ju ingen roll vilken religion, ras eller hudfärg du har, vi sitter alla i samma båt. Det är väldigt viktigt att vi inte överskrider jordens tillgångar så vi utplånar oss själva. Vi försöker baka in det i låtarna och vi har flera exempel på det i filmen. Bland annat har vi en låt som handlar om allergier, en om vegetarianer och en om att samla in batterier.
I samband med förra valet var vi också aktiva. Banan kan man översätta till barn. Vi blev då Banandemokraterna som ville värna om bananens rätt i samhället för att öka bananbidraget. Nu har det ju precis ökat, så det finns inbakat med lite finurlighet där vi leker med ord. Det hade blivit patetiskt om vi sjöng det rakt ut, men nu får man istället tänka själv. Det är ju det som är mening med låtarna.

Hur föddes idén till filmen?

Själva spelningen var inbokad i över ett och ett halvt år innan tillsammans med Eskilstunas symfoniorkester. Sedan var det någon från Folkets hus och parker som kände att de behövde något för hela familjen. Ser man på den publiken vi haft så är den från 4 till 90 år. Så alla tycker detta är kul, vilket vi själva gör. Det är inte så många företeelser som når en hel familj. Antingen är det specialinriktat för barn eller specialinriktat för vuxna, medan vi siktar in oss på hela familjen.

Du har varit med några år på scenen nu. 47 om man räknar från första samarbetet med Björn Skiffs. Något minne som sticker ut extra mycket?

Oh, det är många. Det går inte att bara säga ett. Men man kan väl säga att första mötet med Ted Gärdestad och Björn och Benny sitter ju i. ABBA är med bland minnena såklart. Min första platta som kom 73. Det året satt jag även med i melodifestivalsorkestern och kompade både Gärdestads Åh vilken härlig dag och ABBAs Ring ring.
Sedan gjorde jag en platta som senare blivit kultförklarad. Min fjärde platta Earmeal, spelade jag in i Hollywood med musikerna från Toto. Jeff, Steve och Mike Porcaro och deras pappa Joe. Det var samtidigt som Toto bildades så jag fick höra Hold the line när jag var där. Den skivan har sedan samplats av massa amerikanska hiphopare. Förra veckan var ett norskt tv team här och filmade en dokumentär om plattan.

Sedan tycker jag nästa punkt är 1980 när Björn J:son Lindh skrev Brusa högre lilla å som jag skrev melodislinga till.
Sedan grammis för Electric Graffiti, jag har skrivit en bok och 2006 gick det en musikal på Malmöoperan med Electric Banana Bands musik. Det är mycket som hänt kan man säga.
Det jag ser fram emot nu är julkonserten på cirkus den 13 December. Det blir 25e året i rad sedan vi började Björn J:son Lindh och jag. Den första gästen vi hade då var Ted Gärdestad. Sedan har vi bjudit in bland annat Michael Nyqvist, Björn Ranelid, Pernilla August och nu senaste året var det Ewa Fröling. I år är det Lasse Åberg tillsammans med stråkar och kör. Så det ska bli fantastiskt.

Finns det fortfarande en låt som du känner är en utmaning att spela?

Alla låtar är utmaningar. Jag har ju ett band som heter Janne Schaffer Music Story där jag spelar låtar från hela min karriär. Som solist till studiomusiker med Gärdestad, Cornelis, ABBA, Electric Banana Band med mera. Det är vansinnigt roligt och vi hade några spelningar i somras. Jag hoppas jag kan göra om det nästa år.

Så detta med att bli pensionär och spela boule är inte din grej?

Nu hörs du väldigt dåligt måste jag säga, var det något med p? haha
Vi är nog ett av de få länderna i världen som har ett såpass strakt ålderstänk. Barn ska man behandla på ett sätt och tonåringar på ett. Det spelar ingen roll med ålder. Det är skönt att kunna ha Electric Banana Band där ingen bryr sig om ålder i och med att alla tycker det är kul. Jag är ju gränsöverskridande när det gäller musikgenre och ålderstänk.

Electric Banana Band
@Facebook
Janne Schaffer
@Facebook

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011