Egentligen är det inte när Per Gessle är den där kommersiella pop-artisten som gör trallvänliga låtar som The Look eller Sommartider som han är som mest intressant. Missförstå mig rätt: Per Gessle är mästerlig på att göra just trallvänliga låtar som The Look eller Sommartider, men det är när han är mer vispop-Per som han på något sätt får en att stanna till och lyssna lite extra noga.
Som den gången han tog med oss med på promenad igenom Halmstad i låten På promenad genom stan på albumet Mazarin. Vackert och enkelt beskriven låt, som spelade upp scener i huvudet på lyssnaren.
Per Gessle influeras av musik från 50- 60- och 70-talet i mer eller mindre allt han gjort. Enkla poplåtar på tre minuter med en tydlig hook. Inför nya albumet En vacker natt åkte Gessle till Nashville för att spela in och inspireras av Americana och countrymusiken. Folk-influenserna är tydliga på skivan och vi får här mer uppleva singer-songwritern Gessle än popartisten med samma namn. Jo, det är fortfarande pop, men de lättsamma och något naiva texter som vi brukar få från Per är här mer som vardagsbetraktelser. Hur äkta det än kan vara för att komma från en av Sveriges mest framgångsrikaste artister, så känns de just äkta. Lite som att han skalat bort allt som heter spa-hotell eller egna vinmärken för att istället sätta sig över en mellanprisad bag in box med rosé en varm sommarkväll för att diskutera livet.
För mig blir det en spännande och intressant sida av en artist vi alla känner till. Det är en behaglig och mogen sommarplatta, till och med för att komma från den evige tonåringen Gessle.
Per Gessle
@Facebook
Vi får en ny behaglig sida av folk-popartisten Per Gessle med nya albumet En vacker natt.