Sångerskan, producenten och låtskrivaren Elin Blom och fotografen/videoregissören Fredrik Etoall bildar tillsammans FELIN. En rock/popduo med mörka undertoner inspirerad av bland annat Blondie och Patti Smith . Elin har skrivit låtar till Adam Lambert och Fredrik har samarbetat med bland annat Tove Lo och Icona Pop. FELIN släppte sin debutsingel Revolt under 2015 och nu är duon aktuella med sin debut-EP FELIN och den nya singeln Gossip .

Jag mötte upp Elin vid Nytorget i Stockholm för lunch/fika där vi pratade om allt från FELIN, Los Angeles, kvinnliga producenter till utanförskap. FELIN är en nytänkande duo (och även ett par) som tänker steget längre. Elin berättade vidare om bakgrunden till deras samarbete: ”Det är så mycket mer än bara musiken som är en artist och med alla sociala medier och hur allting ser ut. Vi vill skapa den här helheten kring det och istället för att bara sätta in en ny person som gör varje video och bilder så är vi ett band. Det är jag som står på scen och skriver låtarna och syns mest utåt men det är ändå två artister som gör sin grej fast under samma tak”

22-åriga Elin har sedan första medverkan som liten i en talangtävling vetat att det är på scen hon hör hemma. Hon växte upp i en liten by i Finland men kärleken till musiken gjorde att hon tog sitt pick och pack och flyttade till Stockholm där hon inte kände någon – och hon var bara 16 år. Hon har även bott i Los Angeles under några år. Att Elin är en person som gillar att prova nya saker och utmana sig själv är något man förstår ganska snabbt: ”Jag har det här behovet av att ta mig till nästa steg… hela tiden utvecklas, skapa nya saker”.
felin2
Elin berättade att namnet FELIN kom till genom en kväll då Fredrik umgicks med sin kompis Kelly Cutrone , pr-kvinna och jurymedlem i America’s Next Top Model . De pratade om möjliga bandnamn som Elin och Fredrik kunde ha vilket ledde till att Cutrone började rappa på skoj och helt plötsligt kom på FELIN. Elin blev då uppringd av Fredrik mitt i natten: ”Han ba, Felin, det är Felin, det ska vi heta!”. Att poängtera är att FELIN uttalas på det amerikanska viset, alltså Fellin.

Hur träffades du och Fredrik?
Jag ville att han skulle göra en video för ett annat projekt som jag jobbade på precis när jag hade flyttat hem från L.A. Jag tyckte att han gjorde bra grejer och vi hade träffat på varandra lite innan på nån plåtning. Åkte till hans studio för ett möte och det mötet slutade med att vi börja filma den här musikvideon på plats. Han tog fram kameran och började filma och så var jag där i 3,5h eller någonting. När jag skulle gå så bjöd han in mig på en fest och så tänkte jag väl inte mer på det men sen när jag gick hem så hade han klippt ihop 30 sekunder av det vi hade gjort och det var ju svinnajs. Så gick vi på den här festen och sen har vi hängt, amen börja dejta och börja jobba ihop.

Kan du berätta lite mer om nya EP:n?
Även om vi släppte första låten förra våren så har det ändå varit en längre process i hela skapandet och alla videos. Så det känns så mäktigt att det nu kommer ut. Vissa av låtarna skrevs nu i våras medans en av låtarna är egentligen den första låten som satte soundet för FELIN som jag skrev i L.A. När jag kom hem från studion så visade jag Fredrik och båda kände att det här är FELIN liksom.

Var det Revolt ?
Nej det var Destruction Therapy , nästan den hårdaste låten. Men Revolt var den första som släpptes. Men det känns superkul, det känns som att EP:n ändå får visa alla sidor av FELIN, det här hårda och det mer sårbara. Jag gillar ju också att skriva helt själv vid pianot. Första musikvideon jag såg var Blondie. Samtidigt som jag alltid gillat en bra poplåt, hela det här med Max Martin . Nånstans är FELIN en kombination av det att fortfarande kunna göra de här popmelodierna fast live finns ju inget bättre än när det är så här hårda trummor, ös, svettigt och stökigt och det är ju det här man vill kombinera.

Det är många skillnader med låtarna men det känns som allt passar in i EP:n.
Det finns en dark underton och jag vet inte om det är för att jag kommer från Finland, vemodet.. Jag har svårt för att skriva låtar som bara är så här glada. Även om Revolt är en peppig låt så finns det ändå en underton i texten så jag tror det kanske är det som går igenom hela EP:n. Det lite jobbiga med ändå röjiga.
felin3
Varifrån får du mest inspiration till texterna?
Det beror på. Gossip är ju en låt som handlar om saker jag upplevt, hela min tonårstid, ganska jobbig med utanförskap. Då är det väl ett sätt att bearbeta såna saker och i låtarna vågar man säga det som man egentligen känner. Jag älskar att sitta på en bar eller kafé och iaktta folk och bara skriva ner det jag kommer på i stunden. Många låtar har börjat med att jag skriver text oftast först för då får man en känsla redan av hur låten kommer bli och då låter man texten och innehållet leda låten och musiken.

Gossip är ju senaste videon… hur blev den till?
Den är filmad där jag växte upp i Finland. Stora delar av den så vi åkte tillbaka till min gamla skola. Då ville vi fånga känslan av ensamhet men samtidigt skapa en fin video. Fredrik är fotograf och först senare började han med film så tänker vi mycket i bilder; det här är en fin bild och så skapar man en story utifrån det. Mycket skapas i stunden. Det var mäktigt, man hade folk i byn som hjälpte till. Frivillig brandkår som gjorde regnet, kul grej liksom.

https://www.youtube.com/watch?v=STmMhNg-2vQ

Det är en video jag tyckte var extra speciell.. In Your Arms .. med ormen.
Ja eller hur! Vi pratar om idéer, vi ska ha en stor spindel… Jag tror inte jag fattade det förrän när vi skulle spela in och de kom med den här ormen. Vi hade ju ett badkar med och ormen typ välte badkaret för att den var så stark när den slingrar sig runt. Men han som hade hand om de här hade alltid haft orm och spindlar i hela sitt liv och hade koll så det kändes tryggt men det var ju några sekunder som man så här… okej vad har jag gett mig in på… Men jag tror jag alltid är, amen nu kör vi! Inte rädd för att testa nya grejer, det fanns ju inte att jag skulle backa ur då, okej ta ett djup andetag och övervinn rädslan.

Är det någon speciell plats som du helst av allt skulle spela på?
Jag vill ju göra allt. Små svettiga stökiga klubbar runt om i Europa, festivalspelningar… allt har ju sin charm på sitt sätt. Men drömplatsen måste vara min barndomsdröm sen jag var liten, att spela på Madison Square Garden. Det är ju en extremt lång väg dit men man får ju ha mål på vägen men nånstans vill man ändå bevara den här barndomsdrömmen som är lite längre bort att sträva mot.

Är det något speciellt som du själv eller som du och Fredrik vill förmedla med musiken eller ditt artisteri?
Jag tror jag alltid sett upp till de som vågar säga vad de tycker och vågar stå upp för det dem tror på. Jag vill att FELIN’s musik ska vara så och att man inte ska behöva tänka inom de här ramarna. Att man ska kunna vara utanför boxen, det tror jag med allting. Om ingen fattar vad vi gör nu så kanske man fattar det sen. Att våga göra det man själv tycker är najs eller brinner för och om man får en galen idé, amen vi kör på det här och ser vart det landar. Att man hela tiden ska utvecklas.

Nu har jag börjat producera mer och mer själv och jobba mycket med kvinnliga producenter. Först och främst handlar det alltid om den som är bäst på det dem gör. Det finns så mycket duktiga kvinnliga producenter som förtjänar så mycket mer synlighet och det som är så tråkigt är att många gånger… säg att det är en tjej som har proddat så står det med en snubbe på låten så tror alla att det är den här snubben som har gjort det fast han kanske gjorde ett ackord. Både Bored och Gossip är bara producerade av tjejer och så här låter det. Man vill inte att man ska behöva bevisa det så men nu är det tid när man behöver visa det för att folk ska fatta vilket är helt sjukt att det fortfarande är så.

Skriver du fortfarande musik till andra?
Ja, det försöker jag göra så mycket jag hinner. I och med EP-släppet så har det varit mycket fokus på FELIN såklart. Men jag älskar att skriva till andra också för då får man ju gå in i en helt annan värld och gå in och tänka så här att okej, hur tänker den här personen, vad känner den… Om man får idéer som känns som att det inte är något jag vill göra själv så får man ändå utlopp för de idéerna genom att skriva till andra.

Du har skrivit till bland annat Adam Lambert?
Ja det stämmer. Superkul projekt, väldigt intensivt liksom. Skrev en massa låtar och så spelade han in flera och en som hamnade med på albumet. Det är ju fantastiskt.

Vilken stad föredrar du, Los Angeles eller Stockholm?
L.A är hata-älska liksom. Vad som helst kan typ hända och man kan träffa vem som helst. Alla möjligheter finns men man kan också gå där hur länge som helst och när man kollar tillbaka, har nåt hänt egentligen? I Stockholm är det ju mer… det finns ju ett annat sätt att jobba. Skriver man en låt, då gör man klart den. Medan i L.A så kan det vara så… ja men nästa månad. Sen är ju L.A en fantastisk stad men Stockholm känns som mitt hem och hit kommer jag alltid komma tillbaka.

Vad händer framöver för FELIN?
Nu kommer ju EP:n ut och så blir det fest och sen när man har återhämtat sig lite från festen, Elin skrattar, så dels håller vi på att boka in gigs för nästa år och våren så ut och spela så mycket som möjligt. Sen också skriva nytt. Superpeppad på att bara in i studion igen och skapa nytt. Vi håller redan på med nästa video och idé och nästa låtgrej som ska släppas. Hela tiden skapa nytt och allt som händer där på vägen är en del av den här resan.

FELIN
@Facebook

Share.

Jag är Stina, en 21-åring som studerar marknadskommunikation på Stockholms Universitet. Går kanske på lite för många konserter och lyssnar alltid på musik. Hos mig spelas framförallt olika typer av pop, indie och elektroniskt. Rihanna får mig att gå ned på knä.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011