I början av Mars släppte Saturday, Monday sin tredje EP som döpts till Superset . På den kunde vi bland annat hitta singeln Pilgrim som sjöngs av brittiska sångaren Brolin . Både EPn och singeln har hyllats världen över och låten Make it up or let go klättrar just nu bland strömningarna på Spotify.
Samtidigt har han en enorm framgång med låten The Ocean från hans första EP som den före detta Swedish House Mafia -medlemmen Steve Angello remixat till sitt debutalbum Wild Youth . På låten sjunger Saturday, Mondays trogna sångerska Julia Spada .
”Jag känner Julia via MySpace och gjorde en remix till hennes gamla band. Så hon var med på två av låtarna på min första EP och vi har fortsatt att jobba efter det. Vi har även spelat mycket tillsammans, plus är hon är en kul person att hänga och jobba med.”
Tillsammans är de även duon Breakup som släppte singlarna Bubble och Roads to Rome under 2015 som jag personligen tyckte var två lysande singlar.

Ludvig Parment är den verklige personen bakom artistnamnet Saturday, Monday. Jag ringde upp honom för ett tag sedan för att snacka om hans musik och nya EPn.
Namnet valde han då hans musik är en brytning mellan den dansanta klubbmusiken och den melankoliska lite filmiska produktionen.
”Jag tänkte att man sitter på bussen påväg till jobbet måndag morgon och tänker tillbaka på lördagen. Typ den stämningen. För mig är det viktigt med balans i all musik och konst. Blir det för mycket blir det mindre intressant.”

Ludvig kommer från en familj vars morfar var semiprofessionell jazzmusiker som sedan lärde sina döttrar spela och hans pappa spelade i band på hobbynivå.
Själv började Ludvig spela trummor när han var fem och bas när han var sju. Men möjligheten att skapa musik uppstod när familjen skaffade deras första dator när han var 12. Då använde han sig av ett simpelt musikprogram där han producerade hiphop-låtar tillsammans med en kompis. De spelade in en hel del låtar, men detta var ju långt innan SoundCloud och de fick ingen direkt spridning på musiken.
Under gymnasiet gick Ludvig musikproduktion och började sakta men säkert lära sig mer om hantverket. Under den perioden fortsatte han med inriktning på hiphop och det mer urbana vilket sedan fasades ut när han mer fastnade för den elektroniska dansmusiken. Med den öppnades nya vägar för Ludvig som började DJa och hade klubbkvällar på bland annat Debaser i Stockholm.
Tillslut 2012 började han släppa musik som Saturday, Monday.
Saturday Monday 783
Det som imponerat mig med Saturday, Monday är de samarbeten som han gjort under åren. Han har verkligen bra fingertoppskänsla på att hitta duktiga artister.

”Jag letar efter artister som inte är jättestora. Det är ju inte så att jag kan ringa Beyoncé och säga ”hej”, haha. Men jag försöker hitta den där nya artisterna som jag tror skulle passa min sil. Det är viktigt att vi är kompatibla. Sedan säger jag nej till ganska många bra artister för att det inte skulle gynna någon av oss om vi samarbetade.
Men tillexempel Brolin träffade jag i London när vi spelade in Marble Coast . För mig är det viktigt att artisten kan skriva en hel låt. Av vissa får man kanske en jättebra vers men sedan funkar inte refrängen. Brolin fick till båda låtar vi gjort på första utkastet. Sedan behövde jag bara jobba på detaljerna.”

-Är det så att du brukar göra produktionen och melodin, eller är det den du jobbar med som kommer med melodin och texten?

”Själva toplinen i melodin gör artisten, sedan brukar jag komma med input i studion.
Oftast brukar jag göra så att jag gör ett beat som är en vers och en refräng, Sedan skickar jag det till artisten som jobbar utefter det. För det mesta blir det ganska stor skillnad på beatet före och efter sången. På Pilgrim kom tillexempel all piano till efter sången. Så det är lite som att bygga med Lego.”

På nya EPn jobbar Saturday, Monday även med den amerikanska sångerskan Hayley Kiyoko på låten Baby Fox . Även det ett namn som inte är direkt känt här hemma i Sverige, men ett namn som växer i hemlandet, och som borde bli mer uppmärksammat här hemma under kommande året.

-Hur hittade du henne?

”Det var mitt förlag som frågade om jag ville ta en session med henne när hon var i Stockholm. Vi körde två dagar tillsammans och kom väldigt bra överens.”

Under 2015, medan han jobbade på nya EPn led Ludvig av stressymtom. Han fick helt plötsligt svårt att andas och läkarna antog först att det var astma eller allergi. När de kunde utesluta det visade det sig att det var stressrelaterat. Han fick problem med magen och hade svårt att äta tillsammans med andningssvårigheterna.
”Jag blev rädd för stressen och hade svårt att ens gå hemifrån. Jag har psykisk ohälsa i familjen så jag kanske är extra känslig samtidigt som musikbranschen kan vara stressig. Så det kan kan vara många faktorer som gjort att det uppstod. Nu är det bra igen, men jag måste vara försiktig med vad jag stoppar i mig. Dricker jag tillexempel kaffe två dagar i rad kan jag må dåligt.”

-Påverkade ångesten resultatet av de nya låtarna?

”Ja, definitivt. Det har nog gjort att den här EPn är mindre melankolisk än det jag gjort tidigare och att det är mer tryck i den. Det är nog lite som en motreaktion, att man vill göra musik som får en på bättre humör. Jag tycker det är skönt att vara melankolisk och hamna i den känslan. Men det hördes kanske mer på The Ocean EPn. Men nu är jag inte lika sugen på att vara där, utan det är många av låtarna som är mer kul.
Det är lite ovanligt för mig, men jag gillar det.”
Saturday Monday Superset EP
-Du har även gjort en hel del remixar. På vilket sätt brukar du gå tillväga när du ska göra om en låt?

”Jag vill hitta en brytning mot originalet. Jag tycker det är viktigt att man har en vinkel innan man börjar. Så man inte gör samma sak fast lite klubbigare, om det inte är just det som behövs vill säga.
De remixar jag gjort har ju varit ganska långt ifrån originalet för jag vill att det ska låta som jag. Jag gjorde en remix mixtape där jag bestämde att de flesta remixarna skulle ta max två dagar att sätta ihop. Normalt när jag gör en låt tar det oftast ett halvår från det jag börjar jobba med låten tills att den går in på mastring. Så det var lite av en övningsgrej att jobba snabbare.
Nu släppte jag ju min förra EP Late för mindre än en år sedan, och nu kom denna med sex nya låtar, så det är bra att lära sig jobba snabbare i och med att det är väldigt lätt att förstöra bra demos. Jag vill att min musik ska låta som en bra demo istället för en jättefint producerad låt. Är det för bra producerat är det lätt att man glömmer bort låten, för idén måste vara starkare än paketeringen.”

Lyssna på Superset här:

Saturday, Monday
@Facebook

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011