Ett av mina första minnen av Orup var när han fick sitta i Godmorgon Sverige 1989 och stammande försvara sin låt MB . Hur kunde han göra en låt med ett varumärke i refrängen? Det var pinsam DDR-Sverige när det var som värst. Killen hade ju bara gjort en poplåt som innehöll ordet Mercedes. Det var liksom inget värre än så.
Jag mins att även om jag inte var helt såld på låten, så tyckte jag synd om Orup.
Samma skiva ( Orup 2 ) huserar tre av de mest applåderade låtarna under kvällens krogshow på Rondo med Orup: Då står pojkarna på rad , Upp över mina öron och Regn hos mig . Tillsammans med just MB (som fortfarande inte är fantastisk) har han ändå fyra hitsinglar att bygga en show med. Men saken är den att när Orup tar sin krogshow Viva La Pop från Hamburger Börs till Göteborg, så har han så mycket mer än fyra hits i bagaget.
Mer eller mindre v-a-r-j-e låt från inledande Lita aldrig på gifta män till kvällens extra extranumren är hits. Publiken kan sjunga med lika mycket som Orup i nästan varje låt, och efter halva konserten står publiken upp på Rondo och dansar och sjunger med ända in i mål.
Men det är faktiskt inte enbart Orups förtjänst att kvällen är så lyckad.
Han har med sig ett band som är otroligt samspelta och som alla kan vartenda ton i Orups katalog av hits, har man en stor del av succén redan där. Lägg även till att de kan röra sig i takt med musiken, och medan Orup introducerar en efter en av orkestern och kören under kvällens gång blir vi mer och mer som en enda stor familj. En familj som lever och andras pop, och som kan sjunga med till Är du redo , Sjung Halleluja , Stanna hos mig och (förstås) Stockholm .
I början av showen säger Orup att han inte kommer bjuda på något extravagant i scenväg, utan bara mer musik. Med en så stark låtskatt och med såpass tighta musiker bevisar han att det inte behövs mer än bra låtar för att ge ett fullsatt Rondo en lyckad kväll.
Orup
@Facebook