Det finns få saker som jag använder och villkorslöst älskar så mycket som Spotify.
Att få all musik på ett och samma ställe. Skapa spellistor och dela med mig till mina vänner samt bädda in i bloggen. När jag är ute och går eller tränar har jag musiken från Spotify i mina hörlurar och jag har spellistor för alla möjliga och omöjliga tillfällen.
För 99 kronor i månaden är det den absolut mest prisvärda produkten jag använder. Jag hade utan att blinka betalat 149 kr i månaden för en bra streamingtjänst.

Problemet är att Spotify själva inte verkar förstå värdet i sin produkt.
När Taylor Swift tog bort sin musikkatalog från Spotify var deras reaktion att det inte gjorde så mycket. Trots att Swift enda anledning till att hon inte ville finnas på Spotify var att de erbjuder ett gratisalternativ. Ett alternativ som i och för sig drar in pengar via reklam, men fortfarande något som bygger på den tidiga vana från 00-talet att musik ska vara gratis.
Att Spotify behövde vara gratis från dag ett kan jag köpa. De behövde bevisa för sig själva, kunden och skivbolagen att detta var framtiden – vilket det var. Nu finns inte längre något att bevisa. Nu kan man ta betalt för en självklar produkt.

Av alla streamingtjänster som funnits har Spotify varit den mest genomtänkta produkten.
Här finns all musik samlat på ett och samma ställe. Användaren kan skapa spellistor, dela med vänner eller bädda in på sin hemsida. Grymma funktioner för en musikkonsument som mig själv.
Konkurrenterna var oftast en streamad radiokanal som skapade spellistor efter de kriterier som kunden stoppar in. ”Jag vill lyssna på musik som liknar Pet Shop Boys ” eller ”jag känner mig romantisk och vill ha musik efter det humöret”.
Spotify var allt i en enda hög. Men även de börjar förstå storheten med spellistor och möjligheten för lyssnaren att få musik serverad efter behöv och humör samtidigt som de kan lyssna på Madonnas senaste eller skapa egna spellistor.

Nu börjar tre stora hot resa sig mot Spotify.

Först är det Spotify själva, som sakta och systematiskt gör sin spelare sämre för varje uppdatering. Den är tokseg, det går inte att se när en spellista man följer uppdateras, eller ens söka internt i en spellista. Notiscenter i appen funkar sporadiskt och allt känns halvhjärtat just nu.

Det andra är artister som Taylor Swift och nu Madonna , Kanye West och Daft Punk som väljer bort Spotify för att de helt enkelt inte ger tillräckligt bra avkastning. För några veckor sedan skrev en hög med upphovshen här i Sverige ett inlägg där de tyckte det var dags att få mer betalt för sin produkt (musiken).
Gratis är gott, men inte hållbart i längden. Det är dags att även Spotify och dess kunder förstår det.

Sista hotet är nya och bättre tjänster.
WiMP har alltid varit den bättre jämfört med Spotify, men likt Betamax mot VHS var den mindre intressant för den stora massan.
Nu har Jay Z köpt upp Aspiro som ägde WiMP och lanserar det som Tidal, med ljudkvalité i lossless, videor mm. Detta för en högre summa per månad – 199 kr, men ändå kanske en bättre produkt för den som älskar musik.
Det är även han som signat upp ovan nämnda artister som då lämnar Spotify. Jay Z betalar mer, och ger en signal till marknaden att vi värnar om artisten, inte lyssnaren. Det är oftast dit artisten går. Sedan är det upp till konsumenten att följa efter, eller om de håller kvar vid det ”sämre alternativet”.
Till sommaren ryktas det även att Apples lanserar sin streamingtjänst. En tjänst som även den kommer kosta pengar, samt att det kommer finnas tillgängligt i en operativuppdatering i miljontals iPhones världen över. Är tjänsten bara likvärdig Spotify vad det gäller sociala nätverk och delningar kommer den vara överlägsen dag ett.

Även om Spotify var först med att göra streming rätt, betyder det inte att man är vinnare i det långa loppet.
Om artister lämnar och produkten blir sämre är risken stor att det korthus företaget byggt upp faller.
För mig personligen spelar det ingen roll var jag streamar min musik.
Jag älskar Spotify idag, men skulle lätt byta bort det mot något som var bättre.
Framförallt vill jag ha något som känns långsiktigt och ger inkomst till de som lever på produkten (artisterna och låtskrivarna).
Så länge Spotify inte vågar släppa gratisalternativet, är de tyvärr inte den produkten.

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011