Det vore nästan inte Being Blogged, utan att publicera en intervju med Ulrik Munther nu när han är aktuell med nytt material.
Speciellt med tanke på att det ändå var två år sedan vi pratades vid sist.
Då flängde han mellan västkusten och huvudstaden där han bodde i andrahand.
Ulrik hade precis börjat spela in serien Big In Japan som skulle sändas på SVT Play under hösten, och strax efter det skulle han än en gång vara med i Melodifestivalen. Med låten Tell the World I’ here kom han även denna gång på en hedrande tredjeplats för att sedan åter kastas ut på vägarna och turnera med sin nya skiva.
Nu är han en stadgad kille på 20 år, som lever samboliv på Söder i Stockholm med sin flickvän och gemensamma hund, som de döpt till Olof .
”Vi träffades för snart elva månader sedan” berättar Ulrik över telefon när han är ute och rastar Olof.
”Hon bodde faktiskt som inneboende i min lägenhet i Göteborg som jag hyrde ut i andrahand till en kompis.
Vi träffades på en fest där, och sedan fortsatte vi att träffas efter det, tills hon flyttade in hos mig i Stockholm. Så det känns väldigt bra.”
Ulrik säger det både med glädje och lite generande kärlek i rösten. Det går liksom inte att undgå att han har stora känslor för sin flickvän, vilket känns väldigt fint.

Men det var även under dessa hektiska månader mellan Big In Japan och Melodifestivalen som han träffade en för tillfället annan viktig person i hans liv – Jonas Gardell .
Jonas skulle spela in En Helkväll Med Jonas Gardell för SVT, och Munther blev inbjuden att sjunga låten Du är inte ensam som Jonas skrivit.
”Det kändes väldigt bra när jag framträdde med den, för det är en väldigt fin låt med betydelsefull text.
Jonas är ju en fantastisk textförfattare och låtskrivare, och i och med att vi fick såpass bra respons kändes det som jag hade halva inne…” Ulrik stannat upp i meningen, och kommer på hur fyndigt hans ordval var just där och då och skrattar.
”Jag skickade över en låt till honom med en engelsk slasktext och frågade om han kunde tänka sig att skriva en text till den.
Han skrev en jättefin text till låten som min manager Johan tyckte var det bästa jag gjort.”

Det var här samarbetet mellan Ulrik och Gardell började. Strax efter att konfettin från Melodifestivalen lagt sig började de jobba mer regelbundet tillsammans.
Ulrik skickade låtar till Jonas som han satte texter till, de lunchade tillsammans på ett ställe som heter Hjördis på Söder, där de planerade och bolla idéer, eller så satt de bara på Gardells veranda och pratade.
”Även om jag inte haft något med texterna att göra denna gång, har jag nog aldrig varit lika involverad i låtarna.
Så fort en låt var klar satt jag med min producent Elias Kapari och verkligen arbetade fram soundet.”

Känner du att en man på 50 år kan förmedla de ord du känner som 20-åringen på ett bra sätt?

”Det har gått förvånansvärt bra.
Jonas har hittat områden som jag känner igen mig själv väldigt mycket i, och som det verkar många andra kan relatera till.
Han beskriver väldigt bra tankar och känslor som de flesta går igenom i livet, även om det inte är just den situationen.
Så på ett sätt är detta den mest personliga platta jag gjort, även om jag inte skrivit en enda text på den.”

-Singeln Jag vet inte hur man gör känns ju väldigt utlämnande, som en ensam och osäker person. Känner du igen dig i texten där?

”Kanske inte som en osäker person, men jag har helt klart känt mig ensam.
Jag flyttade ju upp till Stockholm helt själv och haft många dagar och kvällar som jag inte vetat vad jag ska ta mig till.
En längtan att fylla ut livet med något, som kärlek…
Man måste ju våga ta chansen att bryta sig loss från gamla strukturer som bara är tråkiga. För någonstans vill väl alla leva ett liv som är värt att dö för.”

När projektet mellan Ulrik och Gardell presenterades för allmänheten, gjordes det med en intervju i DN .
Det blev en väldigt fin intervju tyckte jag, där allt serverades i knät på DN-publiken, som verkligen älskar just Gardell.

-Du är inte rädd att du förmedlar en Gadell-platta mer än en Munther-platta?

”Det är klart att det finns en risk att Jonas blir en stor avsändare av plattan i och med att han är såpass känd och står för så många saker.
Men min och Jonas intention har varit att det är min skiva där jag kan stå för texterna.
Det har aldrig varit att jag känt att ”detta känns ju bara Jonas, jag fattar ingenting”, utan det har snarare varit tvärt om. Att han känner att texterna är för ungdomliga för att han ska kunna sjunga dem. Samtidigt har han ju distans till de känslor man har i min ålder, och kan förklara dem bättre än någon som befinner sig precis i det.
Det ser jag som den stora fördelen med att han skrivit texterna.”

-Fast du har ju alltid skrivit väldigt mogna låtar för din ålder.

”Jo, lite så är det.
Samtidigt gillar jag ju popmusik, så jag har inga planer på att bli supersvår. Det viktigaste är att man känner något när man lyssnar och då får det inte vara för krångligt eller svårt.”

-Tror du dina tonårsfans kommer att bli lika begeistrade i detta?

”Det är ju inte lika popcatchigt som det jag gjort innan.
Men mina fans blir ju äldre och utvecklas ju med mig. Så nu när jag presenterar något nytt kanske det är helt nytt för vissa av dem, eller så har de kommit just dit som jag sjunger om nu.”

-Hur är det rent musikmässigt då, drar det fortfarande åt Coldplay-hållet?

”Soundmässigt är det en ny inriktning.
Jag vet inte hur man gör är ju väldigt plain och inte direkt överproducerad. Så med just den är kanske svår att få en uppfattning om hur resten av skivan drar.
Men det är inte lika mycket gitarrbaserat denna gång, utan mer elektroniskt. Mer modernt och minimalistiskt.
Bra referenser skulle kunna vara Tom Odell , James Blake , lite Sohn och Phoenix . Men det är en ganska mörk och vinterig skiva.”

-Är det lättare eller svårare att sjunga på Svenska?

”Det är ju mer utelämnande och naket, så lyssnaren kommer ju mycket närmare mig när jag framför låtarna, vilket jag även känner jag jag sjunger dem.
När jag sjunger på engelska har ju ändå lite mer distans till mig själv i och med att det inte är mitt modersmål.”

I skrivande stund verkar det som det blir en skiva. Vi bollar lite med tanken om det skulle vara en platta eller två EPs. Men vi är ändå inne på att det känns lite som ett konceptalbum.
”Ja, det har jag känt hela tiden. Det blir ju väldigt konceptuellt både i texternas tema och det faktum att Jonas har skrivit dom.”
Exakt när det släpps är inte helt klart, men vi kan nog räkna med början av 2015.

Det är även 2015 som filmen Efterskalv har premiär.
Filmen handlar om den 17-årige bondpojken John som har mördat sin före detta flickvän och återvänder hem till sin by efter att ha tagit sitt straff.
Filmen är regisserad av Magnus von Holm och har Ulrik som huvudrollsinnehavaren John.

”Filmens producent hade sett mig i Big In Japan och tyckte väl att jag hade något intressant.
Magnus var väl inte lika entusiastisk, för han hade nog mer tänkt sig något i stil med en okänd bondpojk, typ.
Men vi hade ett möte och efter det lite provspelningar mot både Magnus och Mats Blomgren som spelar min pappa i filmen. 
Tillslut efter några månader fick jag rollen.”
Det visade sig vara en ganska tuff roll att komma in i.
Ulrik fick bo och jobba på en bondgård under en månad innan själva inspelningen började i slutet av Februari i år.
Där fick han göra allt som ska göras på en bondgård i form av gå upp i ottan för att ta hand om djuren, skotta snö, mocka och köra traktor.

-Var det svårt att komma in i karaktären?

”Det tog ett tag efter mycket guidning av Magnus.
Många krångliga och utelämnande scener, där jag fick ta fram andra sidor av mig själv som inte kommer fram så ofta. Bland annat gick vi och boxades för att släppa ut aggressioner.
Tre gånger blev jag instängd i ett litet mörkt rum där jag fick höra massa konstiga ljud för att tänkte på att jag mördade den där tjejen. Sedan sa Magnus saker i högtalaren som jag fick agera efter.
Det var väldigt lärorikt och utvecklande för mig som person att hitta mitt inre mörker.
Jag har ju haft fördelen att vara med om väldigt lite mörka saker i mitt liv, men man har väl samma känsloregister som alla andra, så det är väl ganska bra att få känna alla känslor. Även om man egentligen har det ganska bra och är en god och glad kille.”

-Har du fått sett något av resultatet?

”Jag har bara sett några scener än så länge. så det är lite out och content. Men det var helt klart spännande att se mig själv spela någon annan.”

-Hade du skådespelarambitioner innan du blev tillfrågad att vara med i Efterskalv?

”Jag har ALDRIG haft skådespelarambitioner” skrattar Ulrik fram.
”Jag har verkligen försökt att hålla mig borta från det.
När vi snackade om att signa mig i USA till en början, fick jag många frågor om jag kunde tänka mig skådespela hos typ Disney eller Nickelodeon. Att mixa skådespelare och artist känns väldigt amerikanskt, och jag har väl aldrig känt mig direkt amerikansk. Haha.”

Filmen kommer att gå upp under våren är det tänkt, och kommer mest troligt att ha premiär på någon filmfestival. Om det blir någon bredare distribution på bio i Sverige är dock inte helt säkert än, men på något vis ska vi allt få se Ulrik som fördömd ung mördare.

Hur och när än filmen än går upp, är det säkert att låtarna han skrivit tillsammans med Jonas Gardell kommer att finnas att lyssna på inom en icke allt för lång framtid.

Ulrik @
Facebook

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011