När betal-TV tjänsten HBO skulle lanseras i Sverige med buller och bång för lite över ett halvår sedan fick företaget mycket kritik.
Att man var tvungen att binda sig i minst ett år för 79 kr i månaden utan provmånad var en av dem. En annan att de inte hade stöd för AirPlay så att man kunde streama bilden till sin Apple TV (och med det spela upp serierna på TVn).
Kritik som i början bemöttes av en stor dos arrogans från företaget som mer eller mindre tyckte att antingen köper man vår premiumtjänst eller skit i det, ni vet vad ni får.
Just ordet premium var ofta förekommande.
HBO var lite för mer än både kunden och andra kanaler, det var uppenbart.
Efter ett tag gav företaget med sig lite och lät folk prova, samt skapade ett månadsabonnemang i lösvikt för en lite högre kostnad, vilket är fine.
Men ärligt, att inte ge folk en testperiod när de kanske väger mellan att betala lite för en tjänst än att ladda ner gratis vilket är vanligt med just HBOs utbud är ju bara korkat. Frågan är oftast inte om innehållet är bra. Frågan är om tjänsten duger mot det man redan har.
HBO skickade ut lite mail med förbättringar i början av februari och nu skulle väl premiumtjänsten leva upp till ordet premium?
Nu är smekmånaden över och HBO är lite över ett halvår gammalt i Sverige.
Jag uppskattar många av serierna så som Newsroom , Girls och Game of Thrones .
Bra innehåll till ett vettigt pris är min mening om det.
Men HBO som helhet ger jag tyvärr inte så mycket för.
HBO lovade stöd för AirPlay.
Det har vi inte fått.
AirPlay är en liten knapp i själva appen som låter bilden streama från iPaden till Apple TV.
Det enda sättet man kan få över bilden till Apple TV är att göra en så kallad skärmdubblering, där hela skärmen på iPaden visas i TV, i samma proportioner som iPad. Med andra ord, den använder inte hela TV-skärmen.
Att företaget inte klarat av att sätta in den där tjänsten i appen är ett stort skämt.
Även om de kommer med tusen bortförklaringar så är det imponerande att de inte kan skapa en produkt som ger en TV-upplevelse när det ändå är en TV producent vi snackar om.
Om man ser på ett program händer det allt som oftast att man måste starta om hela iPad-appen om man tillexempel varit tvungen att lämna en stund – kan vara så lite som 10 minuter.
Visst, den kommer oftast ihåg var man varit, men inte alla gånger. Det är bara ett onödigt moment att den inte kan startas upp direkt efter en paus.
En annan sak som stört mig är att jag vid varje avsnitt måste aktivt klicka igång textning av ett program.
Borde den inte komma ihåg att jag vill ha textning, på alla program hela tiden?
Om jag sett säg sex avsnitt av en serie och sedan någon vecka senare ska fortsätta se är det alltid meckigt att komma ihåg om det är just avsnitt fem, sex eller till och med sju som jag var på.
Är det så omöjligt att ha en bock eller stjärna vid avsnitt man sett, eller inte sett?
Det hade verkligen höjt tjänsten en bra bit.
Som ni ser är det långt kvar för HBO att leverera den där premiumprodukten som de snackar om.
Visst, det är innehållet man betalar för.
Men om ett företag vill profilera sig som något bättre än alla andra bör de verkligen anstränga sig att göra helheten bra.
Just nu är det en avancerad motor i en Trabant. Inte så sexigt att köra omkring med, även om den går snabbt.
Som det ser ut just nu kan jag inte se att HBO levt upp till sina 79 kr / månad som de vill ha av oss som konsumenter. Att tillexempel lura kunderna att säga att AirPlay ska komma till appen och inte bemöda sig att installera det är ett hån.
Det blir nog ingen mer HBO när året är över. För om ni inte bryr er om era kunder, varför ska vi då bry oss om er?
Jag kan ju få en bättre helhetslösning och upplevelse om jag laddar ner avsnittet eller streamar det olagligt. Då har jag koll på vilket avsnitt jag sett, och kan få upp innehållet på min TV.
Lite av det minsta man kan begära med en premiumtjänst…