Denna vecka släpper gruppen Centimeter sitt andra album 70 som är deras första på engelska.
Den följer upp albumet Mellanrum från 2006 och är lite av en nystart för gruppen.
”Jag tycker om att skriva på svenska och kunna vrida på ord samt bryta på regler som man kan på sitt modersmål.
Med den nya skivan ville jag mer fokusera på vad jag sjunger om, än hur jag sjunger det.
När jag började skriva på engelska tog det ett tag att stämma om sig. Jag har ju skrivit engelska texter förut, men det behövdes en period då jag bara läste engelska böcker för att verkligen lära mig.”
Gruppens sångare Johan Landin berättar om gruppens nya riktning över telefon.
”Ibland kan det vara bra med en nytändning och det kan ju då innebära att man går från svenska till engelska eller tvärt om.
Sedan tycker jag man kan vara mer personlig på engelska, man kan gå rakt på sak.”
Johan förklarar att han är känslig för dåligt valda ord på svenska, som istället gör att han stör sig på det artisten försöker säga. Därför var han noga med att öva upp sin engelska och sitt uttryck, för att kunna få fram sitt budskap i en låttext.
Det är även detta som bland annat gjort att det tagit såpass många år mellan de två skivorna.
Att hitta ett nytt sätt att uttrycka sig på, men även att hitta en bra kärngrupp med människor som de kunde jobba tillsammans med.
Men det är inte bara uttryckssättet som förändrats med nya skivan. En naturlig del är att gruppen fått en bredare publik med ett mer universellt språk.
När första singeln Motorhead släpptes i början av April fick den mycket bra mottagande världen över. Amerikanska Vogue hade med låten under Band of the Week och bloggare runt om världen skrev sig varma om singeln!
”Det hade troligtvis aldrig hänt om vi sjöng på svenska. Sedan blir det ju mer fokus på musiken om man når utanför landets gränser. Här kan det ju bli mer fokus på att man är en grupp Samer, Skåningar eller Göteborgare som sjunger medan man utomlands mer är en ‘grupp från Sverige’.”
Förra skivan innehöll en samling låtar skriven under en viss period, medan 70 hade ett tydligt tema redan från början.
”Denna gång var temat personal space – om känslan att släppa någon tätt inpå, vilket kan vara en rädsla, härligt eller läskigt.
En av de första låtarna vi skrev var just titelspåret 70 som vi tyckte summerade innehållet på plattan. Det var en lek med 70 centimeter som är det avstånd vi västerlänningar betraktar som avståndet man ska hålla från en annan människa för att inte komma innanför den intima gränsen.”
När gruppen väl satte sig för att börja jobba med nya skivan tog det ett och ett halvt år att skriva låtarna. Efter det produktionsrepade de ett par månader för att sedan låsa in sig i en studio i enbart fjorton dagar. Då spelade de från morgon till kväll, och det blev en effektiv period tack vare deras förberedelser. De valde heller inte att peta för mycket i själva produktionen under inspelningen. Så fort de var nöjda med en låt gick de vidare till nästa för att senare kunna putsa spåren vid mixerbordet.
Ytterligare en ny ingrediens till detta album var valet att ha en extern producent från dag ett. Ett uppdrag som föll på Christoffer Roth .
”Vi hade haft koll på honom sedan tidigare via gemensamma vänner. Sedan visste vi att han hade egen studio och bara hört bra om honom.
I och för sig vet man inte förrän man träffas om det funkar eller inte, men detta funkade skitbra! Han kom med bra förslag och även om vi repat och trodde att en låt skulle låta på ett visst sätt, kom vi alltid ifrån hans studio med en bättre låt.”
En bra låt behöver alltid en bra video.
Motorhead är inget undantag.
Bakom den visuellt mästerliga videon hittar vi regissören Markus Johnsson .
”Han frågade lite vad låten handlade om och fick något luddigt svar om att man springer hela tiden utan att veta vart och varför.
Markus tolkade det som att springa ett gatlopp naken med fyrverkerier, vilket kändes klockrent!
Vi är sjukt nöjda med videon och kommer att använda honom senare också!”
Lyssna på albumet 70 här.
Se videon till Motorhead här: