Bland samtidens största kvinnliga popartister kan Camila Cabello vara den mest underskattade. Hennes låtar har hörts av flera miljarder men ändå känns hennes namn inte igen av den breda massan. När artisten släpper sitt fjärde album är det ett kraftfullt statement och försök att tvätta av sig pop-tjej stämpeln. På C,XOX får vi samling låtar inspirerade av känslomässig smärta omfamnade av en trippy ljudbild med kraftigt auto-tune. Kaotiska partylåtar blandas med dancehall och stjärnspäckade samarbeten för att skapa en spretig, men spännande låtsamling. Några av 2024 års mest efterlängtade popalbum har sjunkit ganska snabbt efter överhajpade lanseringar; det här albumet tycker definitivt förtjänar att fortsätta bubbla upp till ytan i månader framöver.
Bland samtidens största kvinnliga popartister kan Camila Cabello vara den mest underskattade. Ja, hon har ett par hits som passerat två miljarder streams; 2017 års Havana med Young Thug och 2019 års sommarhit Señorita med exet Shawn Mendes. Och ja, vart och ett av hennes album har toppat listorna, men för gemene man har före detta X-factordeltagaren inte nått den där extrema framgången än. Frågan blir därför om hennes nya platta ett försök att tvätta bort stämpeln som en generisk popmakerska och istället försöka bli en bad-girl som gör edgy pop?
När Cabello lanserade sin senaste era presenterade hon sig som en kaotisk partytjej på sociala medier. De naturliga följderna blev då att fans reagerade med misstänksamhet och hon anklagades för att vilja bli en ny Charli XCX. Albumets lead-singel I Luv It, en hyperpop-explosion blev dessutom likställd med Charlis låt I Got It. Cabello svarade syrligt på alla kommentarer och specifikt detta påstående och sa: ”Charli älskar mig, så alla kan jävlas bäst dom vill.”
Försök till att pånyttföda sig själv eller inte fångar varken I Luv It eller uppföljaren He Knows med Lil Nas X den övergripande stämningen i Cabellos fjärde album C,XOXO. Till stor del skriven tillsammans med producenterna El Guincho och Jasper Harris är platten en kortfattad, obalanserad samling låtar fylld med kraftigt auto-tune inspirerade av känslomässig smärta. Det är en ny ljudbild för Cabello och hon gör sitt absolut bästa för att matcha musikens trippy-vibes.
Genomgående svänger hennes texter mellan självömkan och välskriven realism. När Cabello märker sig själv som en ”söt tjej med ett sjukt sinne” på Chanel No.5 träffar hon inte riktigt rätt och det känns det mer som ett galet försök att skapa en trendande meme. När hon istället är ärlig som i den gitarrledda Twentysomethings skär artisten djupare och fångar hur galna utekvällar ibland kan vara ett rop på hjälp.
PinkPantheress-samarbetet PinkXOXO varar väldigt lämpligt en endast 55 sekunder. June Gloom låter lite som att Lana Del Rey gör hyperpop; Dream-Girls hyllar kvinnlig vänskap över ett dayglo-reggaeton-beat och Dade County Dreaming är blippig hiphop med den inflytelserika Miami-duon City Girls.
Det en hel del nickar till Cabellos hemstad så som i låten B.O.A.T., en emo-uppbrottslåt med ett opassande/genialiskt sampel från Pitbulls Hotel Room Service från 2009. När Cabello sjunger om ett ex som var ”det bästa genom tiderna”, ger låtens snurriga synthriff ett smakprov från Nightcrawlers houseklassiker Push the feeling on från 1992.
Två Drake-samarbeten på mitten av albumet visar på ett starkare självförtroende, men hör dock hemma på andra album. Den hypnotiska dancehallen i Hot Uptown osar hit men Uuugly, en märklig tvåminuters coda där Drizzy sjunger mer Cabello blir som om hon lagt ut en del av albumet till någon annan.
Cabello förklarade detta konstiga kreativa val när hon sa till Billboard: ”Jag vill bara höra Drake på mitt eget album. Vem säger att jag inte kan göra det?” Ingen, uppenbarligen, men tajmingen känns off. Med tanke på den kollektiva ögonrullningen som hälsade rap-titanens trötta album For All The Dogs från 2023 och den anseendeskada som orsakats av hans pågående fejd med Kendrick Lamar, tillför denna ”upproriska stämning” fel typ av kaotisk energi till Cabellos projekt.
Oavsett om du tror att Cabello försöker plagiera andra artistiska stilar och sounds så går det inte att förneka att C,XOXO är fullproppad med snygga hookar: hon blandar till och med emo och reggaeton på den briljanta, melankoliska klubblåten Pretty when I cry. Några av 2024 års mest efterlängtade popalbum har sjunkit ganska snabbt efter överhajpade lanseringar; det här albumet tycker jag däremot förtjänar att fortsätta bubbla upp till ytan i månader framöver.
Om du uppskattar alla musiktips, recensioner och intervjuer i bloggen får du gärna stötta bloggen som Popmuzik Liker eller Popmuzik Lover på Patreon. Ditt bidrag hjälper bloggen leva vidare som en bred och nyfiken musikblogg där du dagligen hittar nya inlägg. Tack.
Om du vill höra Camila berätta mer om albumet kan du se denna fina intervju med Zane Lowe i Apple Music. -Detta är verkligen en av grejerna som är så lysande med just Apple Music, att de varje vecka lägger upp en hel del intervjuer med olika artister. Det är det som gör att plattformen är så tydligt fokuserad på just artister och musiken.