WYLL är artistnamnet för Malin Willén. Hon släppte EP:n Closure 2020 och har under senaste åren spelat bakom artister som Nadja Evelina och Tiger.

Nu är det dock dags för WYLL att åter ställa sig i rampljuset med den vemodiga och vackra singeln I. En låt som med sin James Blake-doftande produktion och känsla går från avskalat och elektroniskt, till att explodera i ett mer pampigt avslut med en mer organisk känsla där, innan den helt klingar ut. Snyggt!

Om själva låten berättar WYLL för bloggen:

”Låten I skrevs mycket av sig själv. Som så många låtskrivarklyschor där ute så var det bara någonting som behövde komma ur mig. Ofta vet jag inte vad mina låtar handlar om förens dom är klara och när jag var klar med denna var det klart och tydligt att det är en låt om sorg. Jag vill att låten ska vara som en tröstande klapp på ryggen som säger att det är okej att sakna någon och tycka att allt är sämst och orättvist.”

Jag ställde en knippe intervjufrågor till Malin som hon svarar på här nedan.

Du släppte EP:n Closure 2020. Vad är det som gjort att det dröjt ända tills nu innan du släpper nytt igen? 

Jag började jobba med Calle Johansson (AKA lisa) på nytt material redan 2019. Jag tror till och med att jag hade en väldigt tydlig plan på att jag skulle göra en till EP och jag skrev en massa nytt. Men sen kom covid och allt bara hamnade på paus. Varje gång vi bestämde att vi skulle ses och jobba så fick någon av oss symtom eller covid så det gick bara inte. Till slut lättade allt upp och vi kunde jobba klart men sen har det tagit tid för mig att ta tag i det. Det enda jag ville var att det skulle kännas kul att släppa musik och det kändes bara läskigt och jag lät det läskiga ta över det roliga lite väl mycket. Det har tagit tid att komma framåt, men nu är jag äntligen här!

Jag fick lite James Blake-vibbar av nya låtar. Hade du någon inspiration till stilen och känslan, eller hur arbetade du fram just arrangemanget? 

Vad kul! Jag är väldigt förtjust i James Blakes album The Colour In Anything och jag kan absolut förstå kopplingen. Jag älskar att arrangera sång och jag tror att jag bara hade roligt och spelade in sångspår på sångspår. Men jag har inte gjort något liknande förut så jag kände nog att jag ville utforska det här uttrycket och se vart det skulle ta vägen. Demon är verkligen bara en massa sångspår, en kick och en synthbas typ. Sen kom Calle in med sin magi och gjorde så att den låter som den låter idag. Jag gör ofta referenslistor till låtar där jag slänger in musik som har en liknande vibe som låtar jag skriver på. Den här listan har The Staves, Highasakite, Banks, Susanne Sundfør och Bon Iver i sig. Ett gäng favoriter som definitivt har influerat mig och mitt musikskapande. 

Foto: Elvira Glänte

Du skriver att I handlar om sorg. Vilken sorg känner du låg till grund för låten? 

Dödssorg. Jag har varit förskonad från dödsfall i min närhet under större delen av mitt liv. Jag har haft hela min familj och släkt väldigt närvarande under hela min uppväxt. Men jag blir äldre och så blir alla runt om mig såklart. Det är väl den där bottenlösa sorgen som man upplever när någon rycks bort från en. Det är ju inte som att det kommer bli ”bra” igen. Det blir bra men det blir ju inte som förut. 

Sången är dränkt i autotune på låten. Varför valde du det uttrycket i sången för just denna låt? 

Från början så maxade jag på autotunen för att det skulle vara rent i pitch haha. Men sen kände jag att det gjorde väldigt mycket till soundet. Jag vet inte varför, men jag tycker att autotunen ger något skört och bräckligt till uttrycket som jag tycker om. Det hade inte blivit samma grej alls om jag hade ställt mig i studion och försökt lägga nya ”bra” sångspår. Det hade nog inte blivit bra alls. Den har något just den där leadsång-tagningen som jag gjorde hemma i mitt sovrum en natt för en massa år sen.  

Med I ute nu, vad kan vi förvänta oss av dig framöver?

Det kommer en uppföljare kan man säga! Kommer släppa en till singel i december och sen är det tillbaka till ritbordet och skriva nytt. I och med att dessa låtar fick sån väldigt lång tid på sig att ligga och gro känner jag att dom verkligen måste ut så jag kan gå vidare. Jag är definitivt på en helt annan plats i livet idag och förhoppningsvis kan dom vara en katapult för mig ut i något helt annat. Hoppas! 

WYLL

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011