När DVD-formatet kom 1998 började jag ganska tidigt samla filmer för att ha en katalog när jag väl köpte mig en DVD-spelare. På den tiden kostade själva spelaren runt 6000 kronor och den i sig gjorde ju ingen lycklig när den stod under TV:n. Det var innehållet till spelaren som var det viktiga. När jag väl köpte en spelare (tog väl inte allt för många månader om jag ska vara ärlig), så hade jag ändå ett tiotal filmer och det blev många filmkvällar hemma på min 33-tums widescreen tjock-TV på den tiden.
Att vara så förutseende kändes som det mest logiska ändå. DVD-spelaren i sig är som sagt ganska ointressant, men filmerna är det som gör den rolig. Därför var just katalogen med filmer prio ett.
Ett tänk som jag just nu saknar hos många musikbolag när det kommer till Dolby Atmos.
Idag är det Tidal, Amazon Music och Apple Music som erbjuder användarna musik mixad i Dolby Atmos. Mycket av det som släpps i denna mixning är ny musik med främst internationella akter. Samtidigt mixar de olika studiorna om en hel del katalogtitlar till Dolby Atmos. Detta är en bra strategi. Att släppa mycket nytt i morgondagens ljudformat och samtidigt putsa till katalogen för att just ha en bred katalog. Allt från Pink Floyd, Gorge Michael och The Beatles till Ava Max, The Weeknd och Taylor Swift. De olika katalogtitlarna fylls numera på vecka för vecka, vilket är roligt.
Här i Sverige är vi inte lika snabba på den bollen tyvärr. Universal Music är duktiga på att släppa musik i Dolby Atmos. Bland annat släppte de sina Melodifestivals-bidrag i Atmos och varje vecka släpper de nya singlar och album mixade i formatet.
Tyvärr är både Warner och Sony Music extremt dåliga på att släppa sina artisters releaser i Atmos-mixning, eller gå igenom sina katalogtitlar för att mixa om dem.
Varför har jag lite svårt att förstå, men jag antar att det kokar ner i enbart kostnad och ju mindre man behöver lägga pengar på idag, desto större vinst kan man redovisa till huvudkontoret, även om de flesta kontor runt om världen redan mixar många av releaserna i Atmos.
Att skapa en Atmos-katalog idag kommer ju göra det än mer attraktivt när Spotify väl slår på knappen för Atmos i sin musiktjänst. Då kommer efterfrågan att öka lavinartat och har man då redan en stor katalog blir startsträckan kortare.
Det kommer också bli svårare att få tid hos de relativt få svenska studios som är Dolby Atmos-certifierade idag. De kommer mest troligt att fokusera på sina befintliga kunder och de som inte var med och stöttade i början kanske istället får vänta ännu längre innan de släpps in i schemat. -Så hade jag resonerat om jag ägde en studio och jag hade en produkt många ville ha.
Jag hoppas att denna vår ändå är tiden då samtidiga tre storbolag och även de mindre, börjar mixa merparten av sina släpp i Dolby Atmos. Det kan kännas som en onödig utgift och tidskrävande just idag. Men som sagt, när väl Spotify börjar med uppspelning i Atmos så kommer efterfrågan av mixningen öka lavinartat från alla ens artister. Att stå kvar på perrongen då och se konkurrenterna försvinna bort i horisonten är ju den sämsta strategin man gjort.
Om du vill lyssna på pop i Dolby Atmos så kan jag rekommendera dig att följa denna spellista som jag uppdaterar varje vecka med nya låtar. Har du inte Apple Music kan du ju testa plattformen i en månad gratis. Det är helt klart värt det för att uppleva musik i ”3D”.