Tack för att du följer och läser Popmuzik. Att du också är nyfiken på all den nya musik som släpps. Att du vill upptäcka alla de låtar och artister som kanske inte hade synts så bra i musikbruset när si sådär 100.000 låtar laddas upp till alla olika musiktjänster varje dygn.
Det är mycket musik som släpps och utrymmet att synas blir allt smalare och smalare. Bara i år har två tongivande svenska musikbloggar lagt ner och internationellt är det ännu fler.
Musik har tack vare streaming blivit än mer tillgängligt, men samtidig också minde exklusivt. Mindre intressant.
Många nöjer sig med att klicka igång en färdig spellista baserad på humör eller med de stora hitsen. Tillgängligheten är fantastisk, men också oengagerande på något sätt. Man klickar igång en spellista och där är musiken. Klart.
En musikblogg kan berätta lite mer om bakgrunden till låten. Vad artisten ville förmedla med texten och vad som är bakgrunden till låten. Musikbloggen skriver om artisten, som med det går ifrån att vara en låt i en spellista till att bli en person.
Musikbloggen håller uppe nyfikenheten till ny musik, som kanske inte hade upptäckts annars. Vilket är viktigt. Speciellt för de mindre akterna som inte har de där musklerna att trycka in sig i de stora medierna. Som kan sitta i morgonsoffan, uppträda i underhållningsprogram eller ens påverka att komma med i en spellista.
På det viset är musikbloggarna som de viktiga mindre scenerna, där artisterna kan uppträda när de bygger karriären. Det är just det som jag personligen tycker är magiskt med att driva denna musikblogg. Att se hur artister växer. Att en artist man skrivit om ena året, något år senare är med i Melodifestivalen eller Idol. Eller när den där artisten man skrev om när hen släppte sin första singel sedan exploderar och blir känd och folklig några år senare. Det är verkligen saker som i alla fall får mig som musikbloggare att bli extra glad.
Jag har fortsatt att utveckla bloggen under 2022.
När det blir allt svårare att slå igenom bruset på sociala medier får man hitta nya sätt att nå er läsare. Under hösten lade jag till notiser i webbläsaren från bloggen. Det ger bloggens följare en notis i datorn eller i mobilen om man har Android. Under 2023 kommer även mobilnotiser till iPhone, vilket gör att bloggen kan nå fler personer med varje inlägg vilket både gynnar bloggen och artisterna.
Något som jag håller på att utveckla mer just nu är Popmuzik TV, som jag tror kommer bli ännu viktigare för plattformen och artisterna. Att kunna göra allt från korta intervjuer om ett singelsläpp till längre, närgående intervjuer över zoom. Nu känns det som bild- och ljudkvalitén på den plattformen är tillräckligt bra för att man inte ska störas allt för mycket av klippande ljud och pixelig bild. Jag ser fram emot att möta ännu fler artister under det kommande året.
Jag kommer premiera bloggens Patreons mer under 2023. Jag har ju alltid velat ha en bred blogg som tar upp det stora och det lilla. Men jag har också märkt att intresset från de stora PR- och musikbolagen är väldigt liten att stötta bloggen. De hör gärna av sig om intervjuer för att just hjälpa dem promota sina akter, men de ser inget värde i bloggen och det jobb som görs. Bland annat sa en representant på ett av de större musikbolagen att de ”inte har råd” att stötta bloggen som Patreons. Vi snackar om ett av landets största musikbolag som inte har råd med 50 till 200 kronor till en musikblogg. Så lite betyder det jobb bloggen ändå gjort för deras artister under åren för enligt dem…
Det har gjort att intervjuer med artister från dessa storbolag och generella musiktips satts bakom Patreon-betalvägg i bloggen, så kan de som faktiskt ”har råd” och ser ett värde med bloggen läsa.
Samtidigt betyder det ju mer utrymme för de mindre bolagen och enskilda artisterna, vilket känns roligt och framför allt viktigt.
Under 2023 är målet att ha fler Patreon-inlägg i bloggen. Detta både för att skriva om en bredd, men också att även en musikblogg behöver inkomster för att orka drivas vidare. Det är den krassa sanningen.
Jag tror 2023 kommer att bli ett väldigt spännande år. Inte bara för bloggen men också musikåret generellt.
Under sista halvan av 2022 har vi börjat se resultatet av pandemin och inflationen. Där artister som velat åka på turné övermättat marknaden samtidigt som det blir orimligt dyrt med att resa landet runt och hålla konsertlokaler igång. Det gör att de mindre akterna än en gång får skuffas undan. Det är en sak för LiveNation att ha ett par konserter som går back när de sedan kan kompensera med fullsatta arenor med starka och kända namn. För en oberoende artist kan det vara förödande med två spelningar där man i slutändan har fått betala 15.000 kr för att få spela, istället för att få in lite pengar för att i alla fall gå plus minus noll.
Det känns som artister under 2023 kommer att behöva spela på sin egna hemmaplan för att inte riskera allt för stora ekonomiska risker och med det kanske inte kan få sin publik att växa.
Detta samtidigt som sociala medier stryper spridningen av ens inlägg så man tillslut ropar in i ett mörkt svart hål. Även om man dagligen trycker ut inlägg på TikTok, Instagram och Facebook.
Det gör att artister måste bli än mer kreativa för att nå ut. Är det fler ”pandemikonserter” som sänds via internet vi kan förvänta oss 2023? Ska man som artist skapa en Patreon-sida för att kunna få in pengar till att göra och få ut sin musik eller en GoFundMe-kampanj? Eller är det bara att släppa musik och hoppas man är en av de få som slår igenom som gäller? Då blir det ju lite lotto över det hela, och vi vet ju alla hur liten chansen är att vinna på lotto…
Jag tror i alla fall att en blogg som Popmuzik behövs ännu mer nu än någonsin för att sprida ordet om den musik som släpps. En plattform som kan hjälpa artister få ut sitt budskap till en bred publik. Att musikälskare har en plats de kan gå till för att få dagliga musiktips, intervjuer och musikinspiration.
Vad som än händer är jag tacksam över att du är med bloggen på resan.
Tack igen för att du är här och upptäcker ny musik.