Jag tror inte jag känner någon artist eller mindre skivbolag som uppskattar Spotify. Alla har mer eller mindre samma inställning till plattformen; att den inte betalar artister tillräckligt mycket per stream och att den har för stor makt.

I slutet av förra året tjänade 82% av alla musiker som hade sin musik på Spotify 2000 kronor eller mindre per år på sin musik. Det är inte ens kaffepengar utslaget på 12 månader.
För många kan musiken inte vara annat än en hobby. Ett kall man hade i ungdomen, men som sedan inte går att leva på. Utan den får bli ett sidoprojekt som utförs efter ens 8 till 17-jobb, hämta barnen på någon kvällsaktivitet och mellan Netflix-filmen och den så behövda sömnen. För som sagt 2000 kronor täcker inte ens kostaden för de program och tid du måste lägga ner.

Tar vi ett steg ut och kollar på var du måste ligga för att dra in okej med pengar på en låt ser det ut så här:
Streamas du en miljon gånger på Spotify genererar det cirka 22.000 kronor. Det är en helt okej summa. Om det nu bara är du som ska få pengarna. Att det är du som skrivit, producerat, att du inte ligger på ett skivolag som vill ha 80% av intäkterna på låten som du bekostade. Så fort någon annan kommer in i ekvationen behöver du dela de 22.000 kronorna på två, tre kanske fyra personer.
Är det du så är det som sagt en helt okej summa. Men då kommer nästa problem. Du måste ha den där miljonen streams VARJE månad under året för att det ska bli ekonomiskt hållbart. Efter skatter mer mera blir det tyvärr inte så mycket av de pengarna ändå.

Spotify själva säger att omrking 7500 personer världen över kan idag leva på sina regelbundna inkomster från Spotify.
Det gör att majoriteten av artister idag föder Spotify istället för andra hållet. Vilket för mig är helt sjukt.

För saken är den att Spotify hamnat i en monopolställning.
Vill du nå ut med din musik måste du finnas på Spotify. Vill du få Spotify att uppmärksamma dig när du släpper en låt, ja då är det såklart till Spotify som du ska rikta trafiken till. Tyvärr betyder inte det att du garanteras en plats på Spotifys spellistor, men vågar du chansa att inte göra det? Vågar du avstå från att lägga upp alla de där stories på Instagram inför ditt släpp där du pushar till Spotify och taggar dem i varje inlägg? Tänk om det var just de där inläggen som var skillnaden mellan att hamna i New Music Friday-spellistan och att inte göra det?
Det gör att artister varje vecka promotar en plattform som knappt ger dem några pengar eller synlighet, men de måste göra det för det är där 85 till 90% av användarna är.

Självklart förstår jag att man behöver rikta marknadsföringen dit där folket är. Samtidigt vore det kanske ännu bättre att istället för att köra 100% Spotify med ens kommunikation pusha för ett alternativ. Att promota andra plattformar där artister faktiskt får lite mer betalt. Alternativ som Tidal, Apple Music och Deezer ger alla bättre betalt i dagsläget per stream. Dessa plattformar konkurrerar heller inte internt med podcasts som Spotify just nu gör där de hellre ser att du som konsument lyssnar på 60 minuter podd som inte kostar Spotify ett öre att streama, medan ett album på lika många minuter trots allt blir en utgift för plattformen.

Personligen tror jag att de flesta av de som släpper musik idag skulle må bättre av en större spridning av streamen. Att det är fler konsumenter som finns på olika plattformar än att alla finns på Spotify. För så länge de har den monopolställningen som de har kommer de inte behöva ändra på sin affärsmodell som är att få innehåll till minsta möjliga avgift.
Men om artister istället aktivt väljer att pusha mot alternativa musikplattformar, och att konsumenterna faktiskt följer dessa råd, så kanske det kan betyda att Spotify tillslut måste öppna plånboken lite mer.
För tyvärr. Om artister och upphovspersoner fortsätter att gnälla om ersättningen, men ändå leder sina fans till Spotify, så finns det ju ingen som helst anledning att de ska lyssna på deras krav. De får ju ändå kunden, pengarna och hela kungariket, medan du som artist forfarande bara får mindre än 2000 kronor om året som tack för hjälpen.
Med den ersättningen kan du lika gärna fokusera på att få folk att välja en annan plattform. Det är först då, när det blir konkurrens på riktigt, som du kanske kan dubbla den siffran. Men är kunden kvar på samma plattform där du inte får betalat, så kommer den plattformen aldrig att ändras.

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011