Säg att du gjort den ultimata jullåten. Du vet; barnkör, klockspel, wall of sound. Ja, allt!
Jullåten som kommer att definiera julmusik för all framtid.
Så släpper du den på julafton, för att det är ju en jullåt och du vill ge den som julklapp till dina följare.
Frågan är då: vem ska ens hinna lyssna på låten innan julen är över och vi är mätta på julmusik?

Jag märker att inför varje ”speciell dag”. Om det så är julafton, nyår, alla hjärtans dag eller internationella kvinnodagen, så kommer det låtar som släpps på själva dagen. Det är lite som personen som släpper låten har så stort förtroende för att nå ut med sin musik att hen verkar tro att den är Justin Bieber eller Beyoncé. Faktumet att det tar tid att få ut en låt och bygga upp intresse för låten verkar helt ha missats i den där YouTube-genomgången om hur man släpper musik.
För vill du släppa en låt inför en viss dag, så ska du släppa den just INFÖR dagen, och inte PÅ dagen.

Är det en kärlekslåt som du vill släppa inför alla hjärtans dag, ja då är det en eller två veckor innan den 14:e Februari låten ska vara ute så folk överhuvudtaget hinner upptäcka den. Det finns liksom en anledning till att sommarhits generellt släpps i April eller Maj. För att dessa ska hinna sätta sig och nå ut till folket så de blir just ”en hit”.

Sedan kan du absolut göra ännu en sociala media-push på själva dagen. Men den ska du även göra vid release så folk hinner upptäcka låten inför temadagen. För hur smidigt och fantastiskt det än är med sociala medier, så är de flesta inte där alltid och hela tiden. Det gör att man måste bygga upp informationen om släppet under en viss tid för att kunna nå ut. Gör du allt på dagen den 14:e Februari så kommer 90% av dina följare se inlägget den 15:e eller 17:e. Lagom tills man köper Marabou-hjärtan till halva priset på Hemköp. Med andra ord: en ganska misslyckad kampanj om du frågar mig…

Så nästa gång du har en jullåt. Släpp den i November. Är det en låt inför alla hjärtans dag, ja men i början av Februari är ett bra sikte.
Är en en påsklåt? Överväg om den behövs släpas överhuvud taget och vid minsta möjliga tvivel, släpp den inte alls.

Men grundtanken är att en låt behöver tid på sig att växa och fästa hos folk. Låt med andra ord inte folk förlora intresset för din fantastiska jullåt igenom att släppa den för sent inpå jul, så folk upptäcker den EFTER jul. Att dessa ska komma ihåg ditt släpp om ett år och då lyssna på den är verkligen att begära för mycket av alla. Inte ens du själv kommer att minnas ett misslyckat släpp ett år senare.

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011