I år var första gången jag ”gick” på Göteborg Film Festival på flera år. Fördelen med årets festival var att den fanns i min Apple TV. För 295 kronor såg jag igenom cirka 10 filmer av totalt 70 under 10 dagar. Sjukt prisvärt måste jag säga och samtidigt lyckades festivalen behålla en del av festivalskänslan med presentationer inför varje film och korta videohälsningar från regissörerna.
Bland annat såg jag förortsdramat Gagarine, filmen om Tove Jansson, indierullen The Killing of Two Lovers om ett äktenskap i kris, fotbollsfilmen Tigrar, demensdramat The Father som också var min starkaste filmupplevelse denna festival. I helgen som gick såg jag bland annat Pleasure som handlade om porrindustrin i USA, influencerdramat Sweat och den charmiga HBTQ-filmen Dating Amber. Bra blandning och som sagt, och skönt att få allt levererat hem till soffan.
För mig som älskar film men som inte är någon stort fan av formatet biograf, kunde jag som sagt bara se fördelar med en digital filmfestival i år.
Med tanke på att festivalen själva meddelat att de haft dubbel så stor publik i år som i fjol, så känns det som man med den digitala festivalen verkligen lyckats nå ut och hittat både gammal och ny publik.
Det är också detta som jag personligen hoppas kommer att bli standard för både filmfestivaler med också för musikfestivaler och konserter. För om det är något bra som vi kan ta med från Covid-året 2020 så är det omfamnandet av de tekniska möjligheter som vi redan har men inte utnyttjar till fullo.
Ska ge tre exempel och börjar med just Göteborg Film Festival.
Självklart ska kommande (förhoppningsvis Covid-fria) år även de visa filmerna digitalt, så de som vill uppleva ett möjligen begränsat utbud av festivalen kan se filmerna hemifrån. Att biograferna är öppna och de som vill mingla på Draken eller stressat ta sig till Handels för en eftermiddagsvisning av en brittisk indiefilm ska kunna göra det. Samtidigt så ska de som inte kan, vill eller orkar springa på olika visningar också kunna uppleva filmerna hemma.
Med det kanske festivalen kan få kunder att köpa biljetter och festivalspass till filmer de vill se i en salong, men samtidigt också betala 300 kronor för ett paket med filmer som de väljer att se på hemma.
Nästa gång det blir festivalsommar (som tyvärr verkar få hålla sig till 2022 om man ska vara pessimistisk), så ska självklart det finnas ett digitalt festivalpass som streamas live i din mobil eller TV. Det digitala passet bli ett sätt att bredda festivalen så fler kan uppleva den. Att kunna se olika akter framträda på olika scener, lite mingelbilder från området, intervjuer med artier med mera. I dag är det tekniskt och ekonomiskt möjligt att faktiskt streama det mesta med bra kvalité och betalningsmöjligheter i appar är lätt att få till. Det gör att tillexempel Way Out West kan sälja ett festivalpass för 2000 kronor för själva festivalen, och sedan kanske även ett digitalt festivalpass för 500 kronor för de som ändå vill se intervjuer eller kanske kolla in en spelning medan de äter för att sedan springa bort till själv scenen och se fortsättningen. De som inte känner att de vill lägga pengar och tid på att hitta sovplats i Göteborg kan istället stanna hemma och ändå stötta festivalen med det digitala festivalspasset där de kan se konserterna samtidigt som alla andra. Om man får drömma ännu lite mer så ska man ju kunna välja vilken konsert man vill se om det tillexempel är två spelningar samtidigt.
Låt sedan allt ligga uppe i appen i säg 12 timmar, så kan man kolla ikapp på det man missat eller inte hunnit med.
Sist är det vanliga konserter som jag tycker borde finnas än mer som streamade upplevelser. Jag har under året sett ett par direktstreamade konserter och varit imponerad av både bild och ljud. När det är gjort för en studioscen istället för ett kringåkande scen så kan fotot bli än mer närgånget och känslan att vara där blir stor i flesta hem då 55-tum mer eller mindre är standard för de flesta nya TV-apparater.
Här hoppas jag att man både fortsätter att spela in konserter för att låta fansen streama dessa även efter pandemin, men också att man direktstreamar livekonserter när det är möjligt att turnera igen.
Om du inte hann köpa biljetter till en viss spelning så skulle du istället kunna köpa en digital biljett och se samma spelning hemma i soffan. Eller om du är ett stort fan av en artist så skulle du ju tekniskt sätt kunna köpa en digital biljett till varje spelning de har, utan att personligen göra någon stor miljöpåverkan av att åka och faktiskt se konserterna på plats.
Med dagens teknik är ju allt detta möjligt. Att sända en konsert live från världens alla hörn är varesig superdyrt eller komplicerat. Det för ju artisten närmare sina fans, även de som inte har råd att gå på konsert och ur en miljöaspekt är det väldigt bra att folk kanske inte behöver resa till Paris eller London eller ens från Stockholm till Göteborg för att se ens idoler på en scen. De kan istället hälla upp chipsen hemma och kolla på TV:n. Det viktigaste för mig är att ge folk valet att uppleva film eller musik även hemma, på ett hotellrum eller i mobilen när de åker buss.