Det var i torsdags morgon som det ramlade in en invite att gå med i Clubhouse. Jag, liksom ett hundratal människor jag hade i min adressbok rasslade in på plattformen i stadig ström under dagen och det var nog den tydligaste ketchupeffekt jag sett sedan alla gick med i Twitter i slutet av 00-talet.

Som med alla nya sociala medier kommer ju frågan om det behövs eller inte. Vi minns ju alla Google Plus eller Ello som båda numera är förpassade till sociala mediekyrkogården.
Men i fallet Clubhouse är jag förvånansvärt positivt inställd till plattformen redan från början. Kanske för att jag ser en nytta med plattformen som jag inte sett med så många andra.

Tänk dig att du är på konsert. Du går ifrån konserten upprymd över det du precis upplevt och vill prata av dig. Varför inte starta ett rum på Clubhouse och låta andra som också var på samma konsert berätta sina upplevelser.
Eller om du sett senaste debatten i programmet Agenda och när avsnittet är över kan du tillsammans med andra människor sitta och diskutera tillsammans vad som sades, vad ni tyckte om det som sades och kanske till och med tillsammans med de som faktiskt sade det i TV.

Text och bild som på Twitter och Instagram är ju väldigt lättillgängligt för många. Men detta att faktiskt få vara med och prata (med bra ljudkvalité mind you) i grupp med andra om ett specifikt ämne är hur simpelt det än må vara sjukt revolutionerande.
I går satt jag i ett litet Mello-rum och snackade Melodifestivalen med ett tiotal människor efter deltävlingen vilket var otroligt kul. I morgon kanske jag mer är åhörare i ett fikarum där man pratar om allt möjligt.

Det är just det sociala i att faktiskt lyssna och prata i realtid som jag känner är så uppfriskande efter ett år med pandemi. Folk får prata till punkt (än så länge i alla fall) och det är vettiga åsikter som kommer fram.
Jag tror absolut att det kommer att komma massa smuts även in på Clubhouse, men då folk kan sättas på mute om det behövs gör ju att allt för galna påhopp inte behövs tolereras. (Men att det kommer kan vi vara ganska säkra på).

Själv tror jar att Clubhouse kommer att bli en stor konkurrent till främst poddar, så Spotify som investerat miljontals kronor i dem bör nog vara lite oroliga. För varför ska man sitta och lyssna på två snubbar som pratar om allt mellan himmel och jord, när man nu kan vara del av samtalet?
Jag kan dock tänka mig att kommande poddar kommer att spelas in tillsammans med ett rum på Clubhouse. Där de samtidigt som de pratar med varandra även får frågor och inspel från ”publiken”. Jag ser det som en potentiell möjlighet i alla fall.
Framtidens Clubhouse-stjärnor kommer vara de som modererar ett bra rum som folk vill vara med i och som hela tiden matar på med spännande ämnen. Med det kan den sociala mediekartan ritas om ännu en gång efter YouTube, Instagram och TikTok.

Det största hotet för Clubhouse i dagsläget (förutom att hitta ekonomisk bärighet i det) är väl som vanligt Mark Zuckerberg. Antar att han redan försöker köpa upp företaget för att slippa konkurrens. Om det inte går kommer Facebook ha en liknande funktion antingen som app eller som del i Facebook inom två månader. För är det något företag som inte tål konkurrens och som heller inte klarar av att hitta på något själva så är det just Facebook.
Får hoppas att Clubhouse hittar investerare som ser till att de kan vara oberoende och egna. Men risken att Zuckerberg ger dem ett erbjudande de inte kan motstå är tyvärr ganska stor…

Men fram tills dess så känner jag att Clubhouse kommer att bli en viktig del i populärkulturen. Ett ställe där vi kan snacka med känd och okända personer om olika ämnen.
För musiker är det ju ett spännande sätt att komma ännu närmare sina fans och för fans finns det ett ställe att prata om Justin Biebers senaste platta, senaste avsnittet av Melodifestivalen eller som sagt; den där konserten vi alla såg själva fast nu kan prata om tillsammans.

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011