2020, året som inte kommer att gå till historien som det bästa någonsin.
Covid-19 gjorde det hela till prövningens år på så många plan. Inte minst för livemusiken som fick ta ett oförtjänt stort lass under året. -Eller de fick ta lasset alla borde ha tagit. Allt borde ha stängt ner eller begränsats. Istället blev livescenen en bransch som fick bli syndabock för att andra skulle kunna köra på som vanligt. Något som för mig var väldigt konstigt. Jag har under året hävdat att man skulle skapa restriktioner utifrån hur stor lokalen är, inte efter hur många människor som är i den. Ett litet ställe med 50 personer är mer riskfyllt än Ullevi med lika många personer. Att räkna utifrån personer per kvadratmeter som riktlinjer för både butik, restaurang, sportevenemang och teater var liksom inget som ens tänktes fram på Helgeandsholmen i Stockholm. Det gjorde att Ullared kunde ha kö och halvfullt samt att plan kunde flygas med fulla stolar, medan Gröna Lund och GöteborgsOperan fick ha stängt… Logiken där, ja den får vi nog leta efter.
2020 var istället det kreativa året. Helt plötsligt kom finkrogar på att det inte bara var thai-restauranger som behövde köra med take-out. Alla kunde packa ner maten i en liten form och sälja till fullpris som antingen hämtades eller kördes ut till kunden. Helt klart en bra utveckling.
Samma var det med konserterna som flyttade från de fysiska arenorna till vårt vardagsrum. Helt plötsligt kunde man (äntligen) ta 200 kronor för en biljett till en streamad-konsert med Kylie Minogue eller Peter Jöback. Standard på TV idag är 55-tum och många har större. De flesta har bra ljud och 4K. Så upplevelsen att streama konserter hemma blir väldigt bra.
Det tyckte i alla fall jag om den välregisserade konserten med Kylie som var 60 minuter greatest hits mixat med sångerskans nya låtar från Disco-plattan. Perfekt för fans över hela världen att uppleva sin favoritartist direkt i vardagsrummet.
Är det något jag hoppas kommer finnas kvar efter pandemiåret så är det att artister faktiskt använder sig av tekniken att framföra musik live via streamingtjänster. Det är både miljövänligt och något som man faktiskt kan göra löpande om man gör varje sändning som ett one off-event. Tekniskt funkar det ju utmärkt att göra det, så definitivt inget att sluta med efter 2020 ringt ut och vaccinet börjat värka.
Även släppen av musik blev mer i år kändes det som. Ska jag vara ärlig så var det låtmässigt inte det starkaste året. Överlag skulle jag nog ge 2020 en trea. Jag saknade fler låtar som fick mig att känna wow. Men visst, det blev en hel del bra ändå, men jag tror inte många, om ens några av låtarna från 2020 kommer hamna på listan som definierar det kommande decenniet.
Men det släpptes som sagt mycket musik. Detta när stora delar av västvärlden var i lockdown under främst våren och artister hade inte så mycket annat att göra än att skriva och spela in musik. Heck, självaste Taylor Swift släppte ju två album under året i brist på möjligheten att åka på turné. Som sagt, nya förutsättningar skapar nya möjligheter. Det man förlorade på livespelningar tog artister igen med råge när det kom till att släppa musik.
Årets tröttaste var nog alla skojfriska låtar som innehöll ord som lockdown, covid, corona eller pandemic. Jag tröttnade på den typen av låtar redan i Mars och det slutade aldrig. Sedan blev det mer intressant när folk reflekterade över hur pandemin påverkade dem personligen och främst den mentala hälsan. Många låtar om just det har jag hört under året och jag uppskattade en hel del av dem. Även här fick pandemin oss att reflektera över vad det är för värld vi lever i samtidigt som vi fick anpassa oss till rådande situation.
Även bloggen utvecklades lite under året.
2020 var Zoom-året och jag började använda videoprogrammet för att spela in intervjuer med artister runt om i Sverige. Inte världens roligaste bildkvalité kanske då den bara spelade in i 720p, men ljudet funkade utan att bli Skype-burkigt vilket var viktigast och jag gillade hur Zoom automatiskt växlade till den som pratade när den spelade in. På det hela så tyckte jag ändå att Zoom-intervjuer skapade ett mervärde i bloggen.
Jag har även kunnat fortsätta med att spela in poddintervjuer under året, trots pandemin. Dessa intervjuer görs ju hemma hos mig med de artister som finns i eller som besöker Göteborgsregionen. Efter att ha använt myggor som mikrofonen i några år (vilket jag ändå tyckt funkat bra) investerade jag i riktiga bordsmikrofoner under hösten. Inspelningen gick från iPad till GarageBand i datorn och resultatet blev ett snäpp upp skulle jag säga. Visst, jag bor i ett hem med tre meter till tak, så det blir fortfarande lite eko-aktigt. Men små steg för att göra upplevelsen ännu lite bättre när jag träffat spännande artister som får berätta mer om sig själva.
Under året började jag använda Patreon mer flitigt. När jag även gjorde det möjligt för musikbolag, PR och artister att använda Patreon för inskick till bloggen istället för att gå via Submithub så ökade antalet patreons ganska kraftigt. Första halvåret hade jag som mål att nå 10 patreons, vilket jag inte nådde. Andra halvåret hade jag hoppats på 20. Jag slutade på 25.
Målet är att få in fler patreons under 2021. Speciellt skivbolag och PR.
För vad man än tycker om att betala några tior till en blogg (om än frivilligt), så går det inte att driva något utan pengar. Då kan man heller inte gnälla när bloggar och musiktidningar lägger ner för att de inte går runt. För inställningen att man vill ha utan att ge, den funkar tyvärr bara i en fantasivärld.
Planen är att har jag en vettig bas via Patreon har jag också möjligheten att lägga mer tid på intervjuer och att recensera fler album och EP. Det som jag själv tycker saknas mer av i bloggen.
Något som varit extra kul att skapa i år är alla nostalgi-inlägg i bloggen.
Att leta upp äldre låtar och skriva lite om dem. Det är också de inlägg som alltid får bra trafik i bloggen, vilket är tacksamt. -Folk gillar definitivt nostalgitrippar. Speciellt märker jag av trafiken när det är Melodikrysset. Är det en låt som är med där så blir det genast några hundra träffar på inlägget. Så nostalgiinlägg kommer jag definitivt att fortsätta med under 2021. Både för att själv minnas och upptäcka gamla klassiker, men också för att du som läser bloggen verkar gilla dem. Så det tackar jag för.
Summering.
Även om 2020 var ett skitår på många sätt, så var det ett innovativt och spännande år. Året har skapat en hel del möjligheter för artister att nå ut till sin publik igenom att streama livekonserter samt att vara produktiva. Själv kommer jag att fortsätta vara nyfiken på ny musik och ser fram emot att upptäcka bra musik tillsammans med dig här i bloggen.
Tack så mycket för att du följer bloggen.