Tänk om Nike skulle lansera en ny träningssko. De hade lagt 1000-tals timmar på att utveckla och designa skon för att göra den perfekt för foten och löpsteget. Otaliga tester och studier. Allt för att producera den där ultimata skon.
Sedan skickar man ut den på marknaden utan att informera konsumenten om den. Ingen reklam i löpmagasin. Ingen reklam på sociala medier eller i rörlig media. Man gör inget för att lyfta fram den nya skon. Istället förlitar man sig på att folk som köper skor förstår att det är just denna sko de ska köpa, för man förstår ju bara av att se skon hur bra den är. Kanske räcker det med att utvecklarnas vänner på Facebook vet om att skon är släppt så kommer de omedelbart att sprida nyheten vidare som en löpeld.
Självklart blir en sådan strategi en flopp.
Om folk inte vet att en produkt finns, så finns den helt enkelt inte. Så enkelt är det. Att man behöver någon form av marknadsföring för att lansera något, allt från skor, till film eller en ny bil, förstår nog de flesta.
Ändå är det allt för många oberoende artister som väljer att inte promota sitt släpp på något sätt. Vilket är… dumt.
Om en artist lagt hundratals timmar på att spela in en låt, album eller EP så har de även lagt en massa pengar på att göra det. Idag kan man göra mycket själv hemma så det behöver i sig inte bli snordyrt, men det kostar i tid, sedan kanske man betalat någon för att mastra eller mixa.
Oavsett om det man producerat är billigt eller dyrt, så bör man ändå lägga lite pengar på marknadsföring. Annars är all tid man faktiskt lagt på musiken bortkastad.
Det är så många som verkar tro att ens vänner kommer att sprida budskapet om det man själv gjort på sociala medier. Eller att den där artisten som man själv gillar mirakulöst kommer upptäcka dig och dela din musik till sina följare. Men problemet är att du kan inte lita på slumpen. Dina vännerna är mest upptagna med sina egna saker och även om de kanske stöttar en, så är det i detta fall inte personerna som man ska förlita sig på att nå ut med ens musik. För man behöver i det fallet så många gilla-markeringar, kommentarer och delningar för att musiken överhuvudtaget ska synas i bruset. Troligen fler än man har vänner.
När man ska ge ut musik så måste man ha en marknadsföringsbudget. Annars är det nästan ingen vits att ge ut musiken alls. För som sagt, annars kommer ingen att upptäcka den eller personen bakom.
Saken är den att man behöver inte lägga 10.000-tals kronor på att marknadsföra sig. Men man bör ändå vara beredd på att lägga någon tusenlapp.
Ett bra sätt att marknadsföra ett släpp är att använda sig av en PR-firma. Det finns många riktigt bra och prisvärda i Sverige som man kan förlita sig till.
De större firmorna kan dock ta 15-30.000 för ett jobb. Fördelen här är att många av de som får utskicken från dessa faktiskt öppnar mailet. Samtidigt så betyder det inte att man garanterat får något större resultat, och är det en singel kommer man (troligen) aldrig att få igenom pengarna. Då är det mer en fråga om att marknadsföra sig som varumärke och bör i första hand ses som det.
Då finns det andra mindre byråer som är sjukt engagerade och duktiga som tar betydligt mindre i avgift. Mellan 4-8000 är i så fall mer vettigt i dessa fall.
Samma sak här dock. Det är ingen garanti att det blir ett fantastiskt resultat vid ett PR-jobb. Det släpps omkring 70.000 nya låtar varje dygn värden över, så konkurrensen är hård och man måste ha något mer än en ”okej låt” att komma med.
Sedan finns ju också möjligheten att göra all marknadsföring själv.
Via de sociala nätverken kan man skapa olika kampanjer för en bestämd summa. Här kan man lägga ett par tusen på tillexempel en Facebook- och Instagram-kampanj.
Tänk dock på att är du en mer okänd artist bör du sälja in dig med referenser till andra artister eller musikstilar. Att presentera dig och din musik som ”årets bästa låt”, ”äntligen en ny svensk popartist” eller ”lyssna på Kalle Karlsson” är troligen inte det som får folk att klicka in. De vet ju inte vem du som artist är eller vad du säljer. Så lika mycket som Nike måste presentera sin nya sko på ett säljande sätt (även om man känner till varumärket Nike), måste du som ny artist göra det med din musik och som artist. Det gör att man då har mer att bevisa än Nike, Bruce Springsteen eller Taylor Swift. Ser man att Springsteen släppt något nytt så vet man ändå lite vad det rör sig om för typ av musik. Om en ny artist vet man inget.
Här är det bra att bjuda in lyssnaren till sin värld.
”Om du gillar Bruce Springsteen så tycker jag du ska kolla in Kalle Karlsson. Ny svensk singer-songwriter från Jönköping.”
Här fins en del saker som kanske kan locka lyssnaren. De som gillar Springsteen kanske vågar sig på att klicka in, eller bara de som uppskattar en bra singer-songwriter. Kommer de från Jönköpingstrakten så kanske det är en trigger: ”En lokal sångare, det ska jag kolla upp”.
Här kan du antingen länka till Spotify, men ännu hellre skulle jag nog lägga tid på att göra en separat hemsida som presenterar dig och din musik i korta drag. Ha i så fall en lyssningslänk tidigt på sidan så folk kan upptäcka musiken. Vill de veta mer så klickar de in på biografin, foton, eller annan musik du gjort. Se till att ha allt serverat till besökaren. Det blir lätt att klicka in till en streamingtjänst och lägga in musiken i spellistor då.
Det är även här som de väljer om de vill följa dig som artist, så ingen idé att promota din Facebook-sida eller Instagram via annonsen. Gillar de det du säljer så kommer de följa dig.
Personligen tror jag inte på att man får så många klick om man försöker slå knut på sig själv och vara märkvärdig. Hitte-på genrer eller att promota sig som det bästa sedan skivat bröd är ganska osexigt. Det är få, om ens någon artist som står ut, men du kanske är en artist som bör höras för att du är bra. Då är det viktigare att få folk att upptäcka dig som något de kan relatera till än något som bara verkar drygt och påklistrat. Det viktigaste är att du presenterar dig för den du är, inte det du vill vara. Folk gillar referenser som de kan relatera till. Gör du en låt som är typisk svensk sommarpop, referera till Per Gessle eller Tomas Ledin. Även om det kanske inte är det du vill vara, så är det nog det som säljer in låten bäst i det fallet.
Det behöver som sagt inte vara superdyrt att promota ens nya släpp på de olika sociala nätverken eller via PR. Men att göra det är en självklarhet. Man bör med andra ord sätta undan några tusen för att promota ens släpp. Det kanske inte ger dig tusentals följare direkt, men det bygger ditt varumärke. Efter några släpp så kanske en stadig skara ändå hittat till dig och följer dig på sociala medier. Det är en bra början. Men de kommer som sagt inte hitta dig alls om de inte ens vet om att du existerar. Den risken vill du inte ta, för den risken tar ingen som lagt ner massa tid och pengar på en produkt.
Har du gjort något du är stolt över, så ska du definitivt promota det. Bra musik förtjänas att höras. Men du måste hitta lyssnarna också. Då är några tusenlappar en billig investering att nå ut och bygga vidare på din dröm.