Under veckan som gick ställdes två stora musikfestivaler in på grund av Coronaviruset. Dansfestivalen Ultra i Miami och musik- och livsstilsfestivalen SXSW i Austin.
Samtidigt spår folk att även Coachella kommer att ställas in och hur det går med festivalsommaren här i Europa vet vi inte än. Men i Danmark har man avrått från evenemang med fler än 1000 personer och i helgen sändes Dansk Melodi Grand Prix utan publik.

Just nu är det med andra ord inte den bästa tiden att vara artist. Inte nog med att Spotify tänker slåss med näbbar och klor att slippa betala mer pengar till upphovspersoner, som Copyright Royalty Board i USA tycker att de ska göra, nu försvinner även möjligheten att dra in pengar på konsertbiljetter. Även om Corona är ett tillfälligt problem, så kommer den definitivt slå hårt mot artister och arrangörer under året. Bland annat framkom det idag att SXSW inte hade försäkring som täckte just klausulen virusutbrott. Så vi får väl se hur det går med festivalen i fortsättningen…

Lägg sedan till miljöaspekten på det hela. Att det trots allt gör ett kolossalt stort klimatavtryck att ha så många artister turnerandes under en och samma sommar i form av flygresor, bilar och lastbilar som ska frakta runt allt, samt alla resor publiken gör för att komma till festivalen. Hur väl man än som festival klimatkompenserar så är ju koldioxidutsläppen i sig här och nu, och inget man kan byta bort mot ren luft någon annanstans.
Här bör ju både artister och publik bli än mer medvetna om priset att åka runt och träffa sin publik. Något som bland annat Coldplay pratade om för någon månad sedan, när de berättade att de inte skulle ut och spela förrän de kan bli koldioxid neutrala.

Det är nu som kreativa artister måste hitta nya plattformar och arenor att träffa sin publik på samt få in pengar vid sidan om enbart strömmade intäkter.

Att spela in en show utan fysisk publik som istället strömmas till fansens mobiler, datorer eller TV är ett av dem. Det är absolut en dyr produkt att få till för de mindre banden. -För ingen vill ha pixelig och dålig sändning längre, utan det måste ju vara 4K med bra ljud. Men att starta upp en plattform som gör att folk betalar per konsert där de kan se sina idoler spela live just för dem är nog ett smart drag för en villig entreprenör. Då finns ju plattformen, sedan är det artisterna som får ladda upp konserterna dit för en viss procent av intäkterna. Här finns ju möjligheten att göra allt från små akustiska spelningar till stora shower. Direkt-strömmat eller förinspelat. Möjligheterna är oändliga.
Istället för tre månader i turnébuss har de en inspelningsvecka för att göra en så bra show som möjligt som de sedan kan skicka ut till fansen. Är det en förinspelad show kan de ju till och med live-chatta med publiken samtidigt som den strömmas första timmarna och även där skapa mervärde.

Videochat för artister, där de via tillexempel FaceTime kan snacka direkt med sina fans. Här ska det såklart kosta några kronor för den som vill ta ett snack med Shawn Mendes eller Miriam Bryant – om artisten nu vill ta betalt för det. Men det kan bli ett sätt att komma närmare fansen att faktiskt prata direkt med dem.
Även här behövs ju en vettig plattform som kan streama utan pixlar och dåligt ljud, samt som kan hantera betalningen. Men som sagt, programmerare har ju gjort svårare saker än så.
Här får man bara se till att de som är med i videochaten är fullt medvetna om att om de förolämpar eller säger hatiska saker, så kan de blockas från plattformen. Men oftast brukar ju folk som tur är ha svårare att säga dumma saker till en person än om en person, som är fallet i skriven text. Men som sagt, moderatorer är viktiga även här.

Ett av världens äldsta sätt att visa uppskattning är via dricks. Här borde Apple Music och Spotify skapa en knapp på varje artistprofil – som vill ha det – att fansen kan skänka dricks. Det gör att de där ören som streamen ger kanske kan bli kronor när det helt plötsligt ramlar in en extra tia från ett fan som vil stötta en artist som kanske inte nått de stora radiostationerna eller spellistorna än. Självklart är det ingen som skulle bli sur om plattformen tog 5% i administrativ avgift för att skicka pengarna till artisten i slutet av månaden. Så ännu ett sätt för Spotify – som fortfarande visar röda siffror – att faktiskt dra in lite mer pengar på sin plattform.

Där har du i alla fall tre åtgärder som kan göra ett konsert- och festivalsfattigt år till en succé för artisterna. Möjligheten att göra något unikt för sin publik i form av olika spelningar som de alltid kan se på när de vill. Samt möjligheten att direkt prata med sin publik och då inte bara via text på Instagram och Facebook. Med det kommer de ju ännu närmre sin publik och de kan – om de vill – ta några kronor för att videochatta en halvtimme för att dryga ut matkassan lite.

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011