Digitala fysiska skivor

Det fysiska formatet är inte dött.
Visst, musikindustrin drar in mer pengar på streamad musik än köpt fysisk media, men den lilla runda plastbit som lanserades på 80-talet är långt ifrån död.
Samma gäller vinylskivan som säljer mer än någonsin för att folk vill gå ifrån den digitala vågen och bli mer retro.
Dessa två fysiska format har sina mått.
Vinylen sitt snygga omslag på ca 31 x 31 cm som man stoppar in skivan i, eller plastasken för CDn med tillhörande bok med omslag på.
Produkter skapade för en fysisk marknad – då undrar jag varför man för över dessa fysiska mått till den digitala världen?

De omslag vi ser i iTunes eller Spotify är designade efter LP formatet, för att vi är vana vid det. Skärmen vi ser omslaget på – oftast en mobil numera – är widescreen.
Varför då designa omslaget efter ett gammalt fysiskt format?
Här finns ännu ett hemskt exempel.
Laddar man ner en digital skiva från iTunes, kan man få med en digital bok. Denna är skannad efter CD-omslaget. Inte på något sätt anpassad efter datorns skärm.
Texten blir oläslig det är plottrigt och allt ser mest billigt ut.
Lite som att det egentligen inte finns någon anledning att ha text på omslaget till en digital produkt. Ta bort titel och artistnamn och bara ha en bild. Du söker ju efter artisten i sökfältet i iTunes/ Spotify, inte efter namnet på bilden.
Dessa exempel är typiska för folk som inte tänker nytt när det kommer ett nytt format. (Lite som vissa tidningar nöjer sig med att skanna in senaste numret som PDF och ta 59 kronor för det i iPad istället för att skapa en tidning utformad efter den nya produkten).
Jobba istället efter att skapa omslag anpassade efter dagens dator med widescreen-skärm och mobiler. Bilden kan vara rektangulär idag – tänk filmposter eller stor banner.
Skapa ett nytt format för digitala booklets som fyller samma funktion som anpassade tidskrifter för iPad. Där text och bild är gjord för att läsas på skärm och inte för att återuppleva ett fysiskt format som man vill komma ifrån med det digitala.
Här försökte i och för sig Apple skapa någon form av digitalt mellanting med iTunes LP vilket var ett steg i rätt riktning. Men de kanske 100 album som fått denna behandling är långt ifrån hela marknaden.

Samma gäller uppdelningen av skivor.
För mig är det otroligt konstigt att en samling på två CD ska delas upp i CD 1 och CD 2 när den distribueras digitalt. Det finns liksom ingen anledning. Bland digitala filer finns inget fysiskt som delar av och begränsar till 74 minuter. Här kan du släppa 174 minuter som lyssnas igenom i en följd om du så vill.
Jag kan söka direkt efter låten jag vill ha med att skriva in artisten eller titeln. Om låten sedan fanns på CD 2 eller CD 3 i en fysisk värld är jag i ärlighetens namn inte intresserad av.

Vad tyckte du?
Like
Love
Haha
Wow
Sad
Angry
You have reacted on "Digitala fysiska skivor" A few seconds ago

3 kommentarer

  1. Problemet med ovan är att standarden redan är satt för den digitala världen. Spotify och iTunes tvingar bolagen att leverera i dom gamla fysiska formaten, så problemet skapades när dom digitala plattformarna lanserades. Nu vågar ingen aktör ta steget och sticka ut vad det gäller format på t.ex. omslag med risk för att innehållsleverantören (artisterna, skivbolagen etc.) inte skulle leverera då det inte följer standarden. Men samtidigt är det ju härligt också att det fortfarande inte är särskilt exklusivt att inneha digitala utgåvor, utan som du säger ökar ju vinylförsäljningen – kan det bero på just detta 🙂 ?

    • Jo, omslagsmallen behövs sättas via mjukvarutillverkaren av programmet – i och med att formatet ska funka i iTunes, iPod med mera. Så där behövs mer en dialog om hur framtidens digitala omslag ska se ut.
      Designen på omslag vad det gäller text och information är ju bolag/ artisten/ designerns val, så det kan man ju ändra på redan nu.
      Samma med uppdelningen av skivor borde funka att skicka som en och samma – att Eva Records skickar nya Absolute som en skiva, även om den är två eller fler i handeln. (En del skivor är ju redan så idag även digitalt, så det borde inte vara svårt att göra till någon form av standard).
      Men en dialog mellan Spotify / iTunes, konsumenter och musikbolag i frågan hade inte skadat för att ta den digitala musiken ett steg till.