Äntligen har det hänt, det som jag tror alla musiker väntat på.
Spotify har öppnat en officiell kanal för artister och labels att skicka in musik till deras kuratorer som skapar spellistor.
Via Spotify for Artists och Spotify Analytics kan artister och labels skicka in kommande releaser (minst 7 dagar före release) till tjänsten. Där berättar man själv vad det är för genre (så bajsnödiga artister som ser sig själv ovanför genres gör sig inte besväret) och lite om känslan på låten, så kan de olika kuratorerna bestämma var låten kanske kan platsa i deras spellistor. -Om den ska in i en indie-spellista, softa middagsbjudningsspellistan, Jazz mood, träningsspellista eller kanske Pop hits.
Detta är det Spotify som jag velat se länge nu.
Där oetablerade artister och mindre labels kan får en röst. Att de på ett enkelt och smidigt sätt kan skicka in låtar för att kanske hamna i olika playlists – som blivit mer och mer viktiga under åren.
Det betyder inte att de stora bolagen inte kommer åka till Spotify-kontoret minst en gång i veckan för att pitcha in sina låtar och planera sin release med musiktjänsten. Det betyder heller inte att de tre storbolagens dominans i musikvärlden kommer att minska.
Men det betyder förhoppningsvis att fler får möjligheten att lyftas fram och hitta en publik.
Om jag ska spekulera fritt så tror jag detta betyder två viktiga saker för tjänsten:
1) De slipper gnällspikar som mig som tycker Spotify blivit en knähund för storbolagen och som bara prioriterar deras musik.
Nu har de skapat en öppen kanal för alla att skicka in sin musik på, och med det tagit ett steg att bli en musiktjänst för dagens och morgondagens mer oberoende artister. Det är viktigt.
2) OM Spotify fortsätter med planen på att signa upp artister och göra dem mer exklusiva tjänsten, där Spotify hjälper dem att växa i spellistor och faktiskt skapar nya idoler på utsidan skivbolagen. Ja, då har de ju startat en A&R-kanal med detta. De artister och låtar som de hittar bland alla som skickas in, som de känner står ut över resten kan på det viset snabbt plockas upp och inom sju dagar kan man göra mycket i den digitala världen. -Tillexempel pausa releasen några veckor och planera lite noggrannare för att nå ut så brett och stort som möjligt…
Vad de än gör så känns det som Spotify på allvar öppnat upp för en bredare tjänst med detta. De kan hitta guldkorn som kanske skulle ha gått dem förbi bland alla miljoner låtar som laddas upp till tjänsten varje månad.
Men som sagt. Det viktigaste av allt är att alla i alla fall får en chans att visa upp sin låt.