Den senaste veckan har rapporter visat att det går bra och samtidigt ganska dåligt för Spotify.
Det som är bra är att omsättningen ökar tillsammans med antalet användare som nu passerat 140 miljoner. Av dessa betalar knappt 40% månadsavgiften på 99 kr för tjänsten. Det är även det en ökning från dryga 30% för ett år sedan.
Samtidigt ökar förlusten med över 100 miljoner euro till 349 miljoner euro i år. Det beror bland annat på att företaget slår sig in på nya marknader och med fler användare så blir licenskostnaderna större då ersättning för strömmad musik är per spelning precis som radio. Enligt Spotify så är kostnaden för licenser kring 80% av intäkterna.

Det är här många ställer sig frågan hur Spotify ska kunna vända dessa röda siffror till svarta och faktiskt gå med vinst. Efter 11 år med negativa siffror borde de ju tillslut se ljuset i tunneln, men efter årets rapport verkar det fortfarande väldigt mörkt på den fronten.
Jag kan komma på ett möjligt scenario för att börja styra skeppet åt annat håll, vilket jag tänkte bjuda på här:

Spotify bygger på att folk ska lyssna på låtar i lösvikt. En låt med Justin Bieber här och en låt med Celine Dion och Metallica där. De flesta vill lyssna på låtar de känner igen och tycker är bra. Ett av de största problemen för många med Spotify är att det finns för mycket musik och de flesta slutar med att bara lyssna på de låtar de hade tidigare på CD och vinyl.
På det viset blir det kostsamt för Spotify som måste betala höga licenspengar till de tre stora skivbolagen som tjänar mest på Spotify i dagsläget. Ju mer vi lyssnar på bolagens musik desto mer måste Spotify betala.
Det bästa för Spotify vore alltså om en indieartist som släpper sin musik själv får en enorm hit. Då kommer låten driva streams på Spotify samtidigt som bolaget behöver betala mindre i licenspengar.

I det nya musiklandskapet skulle detta vara möjligt. En artist som spelar in sin musik själv och ger ut den via Spotify behöver egentligen inte ett skivbolag för att göra det. Samtidigt skulle Spotify slippa betala ut lika mycket pengar per stream. Med andra ord skulle Spotifys marginaler stärkas och förlusten sakta men säkert minska.

För att detta ska funka behöver Spotify tänka lite mer indie samtidigt som de fortfarande tänker kommersiellt.
Det är klart att folk vill höra Despacito, 2U och Jag trodde änglarna fanns samt hela Ed Sheerans katalog när de drar igång en spellista med dagens hits. Det ska de fortfarande göra också. Det är som sagt de stora låtarna som får folk att klicka igång just den spellistan. Men istället för att bara plöja igenom bolagens låtar i samma spellista borde Spotify istället hjälpa lyssnaren hitta de okända guldkornen som kan bli morgondagens stora namn. Ju fler nya osignade namn folk upptäcker och själva lägger in i sina egna spellistor desto bättre är det för både Spotify och artister.

Det är detta som är fördelen med den nya digitala världen. Att oetablerade men ändå duktiga artister ska komma fram utan att behöva gå via skivbolagen.
För att det ska funka behöver Spotify lyfta fram de oberoende artisterna ännu mer än de gör idag. Det kan de göra med artistpresentationer på startsidan, samt att man som sagt fyller spellistorna med mer oberoende musik.
Om du kollar på låtar i spellistor hos Spotify så är väldigt mycket kopplat till de tre stora bolagen. Antingen via licensdeal eller rent ägande. Spotifys New Music Friday-spellista är tillexempel hopplöst styrd av skivbolagen. En del anda spellistor har klart bättre blandning, men det finns fortfarande mycket att göra här. Nu ägs i och för sig Spotify till viss del av de tre stora skivbolagen och jag antar att de jobbar extremt hårt för att Spotify ska lyfta enbart deras musik… Men just det får bli underlag för en annan krönika.

För Spotify själva betyder ett större fokus på oberoende artister att de behöver lägga mer tid och pengar på att leta upp morgondagens artister och hits. Det skulle dock kunna ses som bolagets första steg till en A&R-avdelning som letar efter nya talanger. Om Spotify sedan ska börja med rena artistavtal är en annan femma. Men att börja med att bygga hits och artister på utsidan skivbolagen är inte bara viktigt för Spotify rent ekonomiskt, det är viktigt för branschen för att den ska kunna utvecklas.

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011